Zoekresultaat:    Strandingen   (in veld: Rubriek)     

Klik hier voor een uitleg over het gebruik van de informatiebank strandvondsten

Aantal gevonden publicaties : 172   (uit: 879)

Getoond wordt publicatie : 31 t/m 60


Uitgebreid zoeken

Zoekresultaat verdeeld over 6 pagina's, met elk (max.) 30 publicaties:

Begin        Vorige      1   2   3   4   5   6       Volgende       Eind

Klik op publicatie voor vergroting en meer informatie

31. Database nr.: 00248  
Bergingsvaartuig Buffel
Strandingen           (11 juli 1914)   
Eergisteren is hier van Maassluis binnengekomen het bergingsvaartuig ,, Buffel" van de Nieuwe Bergings Maatschappij. Dit zal behulpzaam zijn bij pogingen tot vlotbrengen van den van den bij Castricum gestranden ,,Batavia I'' , Men schijnt de pogingen dus nog niet op te geven.
 

32. Database nr.: 00249  
De Heren D.C. RIETBERGEN te Rotterdam, en J.GOEDKOOP Dzn., wonende alhier,
Strandingen           (11 Januari 1882)   
De Heren D. C. RIETBERGEN te Rotterdam, J.C. v . d. POLL en J .GOEDKOOP Dzn wonende alhier, zullen op last van Kapt. M. C.Disper, voerende het schip Kinderdijk, thans op strand zittende bij Castricum, presenteren te Verkopen, ten overstaan van de Heer DUPONT NOORDBEEK, Deurwaarder alhier, alhier op Vrijdag 13 Januari voormiddags 11 uur in het Entrepot-pakhuis Winter, denavolgende door zeewater beschadigde goederen:
22 Kisten Manufacturen
25 vaten dw. Draadnagels
12 vaten ,, Verfwaren .
14 Kistjes Pomm. Spiritus
2 Vaatjes Boter
te bezichtigen daags voor en op de verkoopdag

 

33. Database nr.: 00253  
Berginsvaartuig bij Wijk aan Zee gestrand.
Strandingen           (12 Januari 1950)   
Woensdagavond is het bergingsvaartuig ,,Hulp in Nood '' van de rederij Goedkoop, bij Wijk aan Zee gestrand.
Dit schip was 's morgens vroeg uitgevaren om een poging te doen het ter hoogte van Castricum tijdens de laatste stormen gezonken tot coaster verbouwde landingsvaartuig
,,Sandbergen" , dat gietstukken voor de hoogovens aan boord had te lichten.
De ,,hulp in Nood'' heeft een bemanning vaan zeven koppen. Vanmorgen bij hoog water is het scheepje op eigen kracht weer vlot gekomen.

 

34. Database nr.: 00266  
Gemengd Rotterdam
Strandingen           (28 Oktober 1882.)   
23 December. Het bergen van de lading uit het bij Castricum gestrande schip Kinderdijk.
is aangenomen tegen 25 percent der waarde van het geborgene. Een en ander te Amsterdam te leveren.

 

35. Database nr.: 00274  
DE GESTRANDE SCHEPEN TE EGMOND
Strandingen           (8 December 1935)   
Bemanning van de ,,Kerkplein'' heeft het gezellig.
Zaterdag heeft het bergingsvaartuig de ,,Meermin''nieuwe ankers voor de ,,jos maria "gebracht. Heden zou men kunnen beginnen. Daar zullen zij wel een paar weken mee gemoeid en eerst dan zal het schip vlot gesleept kunnen worden. Dat zal wel heel wat vlotter gaan dan met ,,Kerkplein" waar men de laatste weken niets aan hebben kunnen doen.
De ,,Kerkplein" is Zondag door den storm een stuk verzet. Men verspeelde daarbij een van de vier zuigerpompen, en inmiddels door een duiker weder opgedoken is Toen moest alles weder op zijn plaats gezet worden en nu bij gunstig weer verder gaan met zuigen.De Bedoeling is, het schip aan de ankers te winchen d.m.v. naar zee te trekken en eerst als het vlot ligt kan sleepboot- assistentie baten. Zolang het schip zodanig vastzit, zouden de sleepboten er eenvoudig naar toe getrokken worden.
Ook als de ,,Kerkplein '' vlot is zal het werk nog niet afzijn. We waren deze dagen in de gelegenheid een kijkje te nemen aan boord te nemen. In de machinekamer zijn buizen afgeknapt als riet, zware ijzeren platen van decimeters dikte zijn krom gebogen. IJzeren platen zijn ontzet. het schip maakt veel water. En nog voortdurend ,,werkt '' het schip. Het zal moeten dokken en grondig nagezien moeten worden als het vlot komt. Het is voor de bemanning aan boord nog wel uit te houden, al zou de stuurman liever op weg zijn naar
Buenos Aires, dan als de beste stuurman aan de wal fungeren. In de salon brandt gezellig
de haard en legt men daar s, avonds een kaartje.De radio verzorgd de muziek of andere verstrooiing. En als dat ook verveelt gaat men passagieren en profiteert van een uitnodiging voor bioscoop. Sinterklaas werd gezellig gevierd. Waarbij de Egmondse bevolking zorgde voor taai taai en speculaas.En zo leeft de bemanning aan boord als in Abrahams schoot. Van de stranding van ,,Jos Maria''heeft men in het geheel niets gemerkt.,s morgens ontdekte men pas. toen men te horen kreeg.Rustige wacht men op de dag waarop de Kerkplein zee kan kiezen,. Of die dag zal aanbreken?

 

36. Database nr.: 00278  
Bij Castricum
Strandingen           (30 Mei 1931)   
Is een Katwijkse stoomlogger ,,Vertrouwen KW 112'' gestrand.Er bestaat geen gevaar voor de opvarenden. Het vaartuig zal zeer waarschijnlijk bij hoog water vlot komen.
 

37. Database nr.: 00279  
RECHTZAKEN De stranding van de K.W.112
Strandingen           (30 Mei 1931)   
De Raad van scheepvaart stelde hedenmorgen een onderzoek in naar de stranding van den
motorlogger K W 112 op 30 Mei 1931 nabij Castricum.
De Gezagvoerder werd gehoord op daad of nalatigheid.
Het schip groot 119.55 br. regt.ton, had in de omgeving van het lichtschip ,,Haaks'' gevist. In den nacht van 30 Mei werd de terugreis aanvaard; de zee was kalm de vaart was
kalm, de vaart was ongeveer zes mijl. Plotseling ging het schip minder vaart lopen en draaide de motor langzame. Daarna liep het schip aan den grond bij paal 46-47 nabij Castricum.
Te 1.30 n . m. kwam het schip bij hoog water vlot, om te 4 uur in IJmuiden binnen lopen.
De schipper verklaarde, te 1.30. nadat het net scheeps was gehaald, het lichtschip ,,Haaks'' te hebben gepeild Oost ten Noorden op ongeveer 8 mijl.
Een der leden van den Raad maakte er den schipper een verwijt van, dat hij, toen hij 8 1/2 vaam gelood had, niet aan dek was gebleven om het lood gaande te houden.
Uitspraak van den Raad volgt later.

 

38. Database nr.: 00283  
VAN HEINDE EN VERRE
Strandingen           (23 April 1938)   
Een oorlogsschip wordt opgedolven. Bij Castricum aan Zee.
1 November 1910 dus ruim 27 jaar geleden, strandde er bij Castricum aan Zee een Duitse
kannonneerboot,, De Salamander''. Dit betekende een vroeg einde van het zwaar gepantserd oorlogsschip, want door sleepboten werd het van Coxhaven gebracht naar een
Zuid-Hollands slopersfirma. Ten gevolge van een hevige storm braken de trossen waarmede het schip aan de sleepboten was vast gemaakt en Castricum was een oorlogs schip rijker. In de loop van de jaren zijn menigmaal plannen gemaakt tot berging, doch stuitte al op de vele moeilijkheden en de grote kosten. En toen de tijd kwam, ijzer zo goed als niets meer waard was., dacht men aan het hele schip niet meer.
Thans echter, nu het oude ijzer belangrijke bedragen worden betaald is de belangstelling hernieuwd.
De Firma Bakker te Zaandam en P.J. W. Borst te Castricum van mening dat hier nog wel iets te verdienen valt, hebben een belangengemeenschap aangegaan en samen willen zij
trachten de taak tot een goed einde te brengen. Zo is men nar de Standaard meldt, op het ogenblik reeds bezig een waterdichte Cabine achter de achtersteven van het schip te bouwen, waar een 80pk diesel in geplaatst welke een zuigcapaciteit heeft van M3 per uur. Momenteel ligt het schip met de achtersteven welke nog zichtbaar is, naar de duinenrij, terwijl de achtersteven onder het zand verborgen is tot minstens een diepte 8 meter.
Eerstens zal men trachten het dek vrij te van alle zand en water, waarna eventuele gaten in het dek dicht gelast worden. Slechts een gat zal weer aangebracht worden om de slurf van de zuigpomp aan te brengen.Er wordt een flinke gang achter de werkzaamheden gezet, want er valt weinig tijd te verliezen, omdat de burgemeester van Castricum in geen geval een vergunning tot voortzetting der werkzaamheden wil verlenen tijdens badseizoen. De honderden meters rails, waarlangs de gereedschappen en materialen vervoerd moeten worden, zouden terecht moeilijkheden opleveren bij een
groot vreemdelingenbezoek waarop Castricum zich kan verheugen.

 

39. Database nr.: 00288  
Raad van Scheepvaart
Strandingen           (30-5-1931.)   
Raad heeft de Raad voor de scheepvaart uitspraak gedaan in zake de stranding van den motorlogger KW.112 nabij Castricum tijdens mist.
Raad is van mening dat aan de in deze zaak door den schipper en de stuurman afgelegde
verklaringen geen geloof kan worden gehecht en dat beid betrokkenen zich aan nalatigheid hebben schuldig gemaakt door een gevaarlijke koers nabij de kust, in een tegen de kust in lopende richting te volgen met volle kracht en in dichten mist, zonder voldoende voorzorgsmaatregelen te nemen. Beide betrokkenen toch moeten weten,dat het schip in de gegeven omstandigheden nadat enige uren was gevaren elk ogenblik konden stranden.
In verband hiermede wordt de schipper zijn bevoegdheid voor 14 dagen ontnomen en den stuurman voor den tijd van acht dagen.

 

40. Database nr.: 00300  
Het was een triest schouwspel twee zo grote boten zo ver van zee de " lucio" wel 200 meter tegen de voet van de duinen.
Strandingen           (17 Februari 1920)   
te zien staan.Met berging zou eerdaags worden begonnen, zeiden de bewakers, maar er waren zoveel rampen gebeurd dat er haast geen volk te vinden was, om aan vlot maken te kunnen beginnen, wat evenwel de bedoeling is, daar beide lichters zeewaardig blijken te zijn. Aan het anders in December zeer stijle strand tussen Wijk aan Zee en Egmond, was het nu zeer druk en velen, die al jaren vaak kwamen, zeiden ons dat ze daar zo nog nooit hadden gezien. En ze spraken tevens allen over het vergaan van de IJmuidense nieuwe sleepboot
,,Hercules'' die 's ochtends na de ramp ter hulp snelde, er zo jammerlijk slecht af kwam en zoals bekend reeds direct buiten de pieren omsloeg.
Het kan wel spoken op onze kust en de zee is toch altijd een gevaarlijke vriendin.

 

41. Database nr.: 00305  
Scheepstijdingen.
Strandingen           (18 September 1860)   
In de nacht van 16 op 17 september is alhier gestrand de gekoperde bark Wilhelmina Frederica, kapt. Beekhuizen met suiker en rum onderweg naar Amsterdam. De equipage is behouden aan wal gebracht.
 

42. Database nr.: 00313  
De gestrande batavier .
Strandingen           (20 Februari 1914)   
Men meldt ons uit IJmuiden:
Nadat enige maanden achtereen getracht was de bij Castricum gestrande stoomtrawler,,Batavier '' vlot te brengen zijn deze pogingen gestaakt en wordt het schip als verloren beschouwd.

 

43. Database nr.: 00318  
Stranding bij Egmond onder Bakkum
Strandingen           (17 Februari 1920)   
De Storm op onze kust.
Dat het er de laatste weken op onze Noordzeekust moet danig gespookt moet hebben zo schrijft een correspondent van het ,,v.d. D"- zagen wij Zondag, toen wij uitgelokt door het zomerse weer ons naar Castricum lieten brengen en vandaar dwars door naar zee stapten. Wat zag het bij paal 47 uit! Van de hele dezen, zomer met stro en riet ,,doorstoken'duinvoet was niemendal meer te zien en het duin leek wel een zand afgraverij, zoals het metershoog was afgebrokkeld.Heel het strand van zee tot duin nu een egale oplopende brede strook vol schelpen met weinig strandwallen, noch banken en slechts een paar van de anders veelvuldig voorkomende strandrivieren, strand meertjes en kreken waarvan we anders er honderden hebben om niet op een plaat of een eilandje opgesloten te zitten. Bij paal 46 is voor de kust onder Castricum,s duin als een waarschuwend voorbeeld voor ieder vaartuig, dat onze kust te dicht naderde, de lompe Duitse kanoneerboot met zijn neus in het zand en zijn afgeknapte schoorsteen een meter bovenwater een monster dat, in het begin van den oorlog te IJmuiden aan de ketting liggend losbrak en daar bij paal 46 zijn einde vond. Nog even bij paal 45 ligt nog steeds met zijn mastje boven t' Water de eertijds vergane Katwijker botter ver in zee. En op het strand zagen wij allerlei voorwerpen verspreid tot aan de afschuiving van de verbrokkelde duinen: planken ,manden, veel kurk, een groot visnet maar dat muurvast in t" zand zit. Eindelijk dichter bij Egmond onder Bakkum, voorbij den Schulpweg aan paal 44 zitten dan de twee Duitse reuzen op strand, pas erop gezet de ,,Lucio" en de ,,Carpa" beide met stukgoed, veel erwten en boneno. a.o. voor Hamburg, welke beide zeelichters van Rotterdam komende, gesleept door de ,,Sud- America 6 "daar in den stormnacht van 19 December op 20 December door het losgooien der trossen aan hun lot moesten overgelaten worden, Hun bemanning sprongen

 

44. Database nr.: 00319  
Kapitein Wiehart van de ,,Carpa''.
Strandingen           (17 Februari 1920)   
Nog op de sleepboot over en kwamen behouden in IJmuiden binnen; alleen kapitein Wichart van de ,, Carpa" ( die nogal ontredderd en zonder roer, noch reddingsboot dichter bij Egmond zit) is bij het overspringen verdronken. Vissers uit Egmond die de het eerst bereikten,. houden de wacht bij de vele kostbare goederen, die de schepen bevatten.
Het was een triest schouwspel, twee zo grote boten zo ver van zee, de ,, Lucio " wel 200 meter tegen de voet der duinen te zien staan. Met berging zou eerstdaags worden begonnen, zeiden de bewakers, maar er waren zovele rampen, gebeurd dat er haast geen volk te vinden was, om aan vlot maken te kunnen beginnen, wat evenwel de bedoeling is, daar beide lichters nog nog volkomen zeewaardig blijken te zijn.

 

45. Database nr.: 00322  
Wijk aan Zee. 30 november
Strandingen           (30 November 1856)   
Ten Noorden van ons dorp is gisteren, onder de ban van Castricum, een vaartuig gestrand, geladen met haver en paardebonen. de bemanning is door de Egmonder boot aan wal gebracht
 

46. Database nr.: 00337  
Eindelijk dichter bij Egmond onder Bakkum
Strandingen           (17 Februari 1920)   
Voorbij de Schulpweg bij paal 44 zitten twee Duitse reuzen op het strand.de " Lucio" en de " Carpa" beide met stukgoed veel erwten en bonen o. a. voor Hamburg welke beide zeelichters, van Rotterdam komende gesleept door de " Sud- America 6" daar de stormnacht vam 19 op 20 December door 't losgooien der trossen aan hun lot moesten worden overgelaten. Hun bemanning sprongen, nog op de sleepboot over en kwamen behouden te IJmuiden binnen; alleen kapitein Wichart van de ,, Carpa,'' ( die nogal ontredderd en zonder roer noch reddingsboot, dichter bij Egmond zit,) is bij het overspringen verdronken. Vissers uit Egmond die de beide lichter het eerst bereikten, houden nu met hun kameraden de wacht bij de vele kostbare goederen, die de schepen bevatten.
 

47. Database nr.: 00351  
IJM. 215 te Castricum gestrand.
Strandingen           (14 Oktober 1948)   
3.30 het schip stootte en zoals weldra bleek, vastzat het was die dag mistig met een flauwe zuidelijke koelte en kalme zee de ,, de IJm. 215 " te zijn gestrand nabij paal 45 bij de zeeweg te Castricum. toen de motor weer werkte, gelukte het niet met eigen middelen vlot te komen daar het water vallende was.Eerst na 14 dagen is de IJm.215 met behulp van bergers vlot gekomen. Ter zitting bleek dat een goede manilla ankertros over- eenkomstig,de voorschriften aan boord was, maar onder dek was gestuwd, toen het nodig was te ankeren, maakte men echter gebruik van een oude aan dek liggende vislijn.
De Inspecteur voor de scheepvaart aan, dat hij veronderstelt, dat de voor het ankeren
gebruikte vislijn waarschijnlijk vroeger overbelast is geweest. De inspecteur voor de scheepvaart acht het onbegrijpelijk, dat geen der opvarenden heeft gevoeld dat het schip
dwarszee is gevallen, zoals zeker moet zijn gebeurd na het breken van de staaldraad. Als meer aandacht aan het anker was gegeven, zou de stranding zijn voorkomen.Niet vergeten moet echter worden, worden dat beide opvarenden druk bezig waren met de motor en dat zij konden aannemen, dat op de 4 vadem -lijn geen schepen zoude naderen.
De Raad voor de scheepvaart is van oordeel, dat de stranding van het motorvissersvaartuig
,, IJM.215 is veroorzaakt doordat tijdens dikke mist, toen het vaartuig met de ongerede geraakte motor dicht onder de kust ten anker lag de in slecht verkerende staaldraad die op
het anker was gestoken is gestoken is gebroken. Dit is niet bemerkt door de opvarenden waardoor het schip op de kust is gedreven en vastgeraakt.
De Raad kan zich er mede verenigen, dat op het schip van 2 opvarenden, dat buiten het vaarwater bij mistig weer doch goed weer ten anker ligt de in slechte conditie verkerende staaldraad, die op het anker gestoken was is gebroken waardoor het schip is vastgeraakt.
De Raad kan zich er mede verenigen, dat op het schip met 2 opvarenden dat buiten het vaarwater bij mistig doch goed weer ten anker ligt niet een constante ankerwacht wordt gelopen, te meer daar deze opvarenden met spoed de motor moesten nakijken

 

48. Database nr.: 00354  
Raad van Scheepvaart
Strandingen           (23 April 1948)   
Uitspraak van de Raad van Scheepvaart inzake de stranding nabij Castricum va de motorlogger IJM.215. Op 14 october 1947 is het vissersvaartuig ,,Noordzee" IJM. 215, toen het thuis varende was van de visserij op de Noordzee naar IJmuiden en het bij mistig weer ten anker was gegaan, omdat de motor weigerde, nadat de ankertros is gebroken, nabij paal 45 op de nederlandse kust is gestrand .
In overeenstemming met het voorstel van de inspecteur- generaal voor de scheepvaart besliste een commissie uit de Raad voor de scheepvaart, als bedoeld bij artikel 29 der schepen wet, dat de Raad van onderzoek zou instellen naar de oorzaak van deze stranding.
Het onderzoek heeft plaats gevonden ter zitting 2 Maart 1948 in tegenwoordigheid van de inspecteur voor de scheepvaart J.T.H. Eerman.
De Raad nam kennis van de stukken van het voorlopig onderzoek der Scheepvaartinspectie
waarbij een proces verbaal van het verhoor van 2 opvarenden van de ,,IJm. 215" en hoorde als getuige M. Spering kapitein van de ,, IJm. '' 215.
Uit de verklaringen en bescheiden is de Raad het volgende gebleken; motorvissersvaartuig
,, Noordzee " IJM. 215 is een Nederlands schip van 26,25 bruto- registerton en behoort toe aan A. Sperling te Santpoor. Het wordt voortbewogen door een 1 cilinder Kromhout motor van 40 Epk.
Op 13 october 1947 te 9 uur vertrok de ,,Noordzee IJm. 215" uit IJmuiden ter visserij. De bemanning bestond uit de Kapitein, getuige M. Sperling, en een matroos. Vanaf de pieren werd gedurende 3 uur gestuurd in de koers N.W. per kompas gestuurd, de vaart was 4.5 a 5 mijl. Nu werd gevist totdat tegen middernacht het net haakte achter een wrak en
zodanig beschadigd dat de visserij moest worden afgebroken Te 0 uur van 14 Oktober werd op koers Z.O. per kompas naar IJmuiden terug gevaren. Te 14.30, toen juist 8 vadem was gelood werd op 4 streken aan bakboord het vuur van Egmond gezien. Even later werd het mistig. Getuige wilde de 4 vadem-lijn aanlopen en deze volgend IJmuiden binnenlopen. Te 1 uur stopte de motor en kon niet meer op gang worden gebracht. Getuige wist niet waar het schip zich bevond en besloot te ankeren om de motor na te zien. Een anker met + 30
staaldraad te gepresenteerd, waarna de beide opvarenden begonnen de motor te herstellen.
Terwijl beiden hiermee bezig waren is blijkbaar de ankertros gebroken, maar niemand bemerkte dit, voordat te ongeveer,

 

49. Database nr.: 00361  
Maassluis 31 Januari
Strandingen           (2-2-1896)   
Volgens rapport zit bij Castricum een groot stoomschip op strand. de sleepboot Simson en vletterlieden vertrokken derwaarts van uit IJmuiden. Later bericht. Het gestrande stoomschip is vermoedelijk het stoomschip Kanzler van Hamburg naar Amsterdam bestemd, om voor Oost-Afrika bij te laden. Het schip zit hoog op strand en langs de kust.
 

50. Database nr.: 00365  
Maassluis 7 Januari 1917
Strandingen           (9 Januari 1917)   
De gasbrulboei van IJmuiden, welke in de jongsten storm los sloegen nabij Castricum strandde, zal door de Nieuwe Berging Maatschappij worden vlot gebracht, waartoe heden het bergingsvaartuig Haai uit den Waterweg is vertrokken.
 

51. Database nr.: 00367  
Salamander
Strandingen           (13 Augustus 1938)   
Even voorbij paal 45 ligt sedert 28 April 1910- dus nu reeds 28 jaren - de Duitse kanonneerboot
Salamander als romp oudroest in het zand. Sedert een paar maanden is een bewoner van Castricum met de Zaankanter Van der Toorn druk in de weer om te beproeven het wrak te lichten en zoals het er nu voorstaat laat het zich wel aanzien dat er enige kans bestaat om
den romp naar boven te brengen.
Het schip van tuigage, schoorstenen, windsen en verdere opstal ontdaan, ligt bij laagwater met het dek bloot uit zee. Voorop staan nu de ijzeren waterdichte pompinstallatie en zandzuigerij, die naar men hoopt binnen enige dagen, dus in de loop van de week proef zal kunnen draaien. De Buisleidingen zijn aangesloten en de zandzuiginstallatie kan nu werken.
Mocht het gelukken het casco geheel of gedeeltelijk van het zand en water te zuiveren, dan zal dit door de opwaartsen druk moeten loskomen en gaan drijven. Men hoopt nu maar de zijkanten geen lekken heeft, waardoor zeewater bij leegpompen weer dadelijk de ruimten zal vullen.

 

52. Database nr.: 00368  
CASTRICUM,s ,, Lutine"
Strandingen           (1938)   
Even iets ten zuiden van paal 45 aan het strand te Castricum ligt het wrak van een schip,dat, evenals de Lutine nabij Terschelling de badgasten interesseert vanwege de pogingen, die er gedaan worden tot opdelving van zij inhoud.
Op 1 November 1910 werd dat schip de Duitse Kanonneerboot ,, Salamander'' van Duitsland gesleept met bestemming de Nieuwe Waterweg om in Nederland gesloopt te worden. Onderweg werd de sleep overvallen door een zware storm, die de ,,Salamander''los sloeg en op de kust nabij Castricum zette. Daar bleef het schip liggen, ten prooi aan wind en golven, waardoor het wrak steeds dieper wegzonk, zodat bij vloed maar enkele delen boven water uit staken.
In het voorjaar van 1938 kregen kregen twee ondernemende mannen tegen een betaling van f 40 van Rijkswaterstaat verlof, om zich meester te maken van het schip en sindsdien wordt er dag in dag uit gewerkt, om het wrak leeg te maken en het daarna mogelijk hogerop te krijgen.
Het gaat hier echter niet om staven goud, maar om de machines en het nikkelstaal, dat er volgens zeggen in zit en een tamelijke hoge waarde vertegenwoordigt. Het werk is nu zover gevorderd, dat er reeds een ruim zoo goed als leeg is waardoor men tot de machinekamer is genaderd.

 

53. Database nr.: 00381  
Zie ook 00383
Strandingen           (10 Oktober 1862)   
Te Wijk aan Zee werden zij door den directeur van het badhuis van andere kleren voorzien; de overige ingezetenen met den pastoor belasten zich met de verdere verpleging. Eerst nadat een autorisatie van de Burgemeester van Velsen verkregen was tot lossing der lading, kon tot ontscheping der haring worden overgegaan; de steurharing, die eerst op f 500 geschat wa, bracht toen slechts f 50 op. De meeste der opvarenden hebben kwetsuren bekomen, daar zij herhaaldelijk tegen het spil en den mast geworpen werden.
-Dezen nacht kwamen hier een twintigtal haringschuiten allen met averij. Een schuit van den heer P. de Niet had al haar haringnetten verloren.

 

54. Database nr.: 00383  
Scheveningen 28 Oktober
Strandingen           (31 Oktober 1862.)   
Gisteren tegen middernacht zijn de zes matrozen van equipage die te Castricum strandde hier terug gekeerd.Van hen vernam de volgende bijzonderheden. Laatstleden Dinsdag voor den middag voor Scheveningen zijnde braken en de stormgaffel de giek en waslanden onmogelijk. Men ankerde dus, maar was weldra genoodzaakt den ankerketting te kappen, in vliegende werd toen het vaartuig noordwaarts gedreven, tot het op de Moorbank bij Castricum bleef vastzitten.
Tonnen en rondhout alles spoelde van dek; ook een jong matroos en een scheepsjongen verdwenen in de diepte. De schipper trachtte een lijn aan wal te brengen, wat hem niet gelukte; een matroos, Jan van den Berg een ervaren zwemmer=, zou het opnieuw beproeven met een lijn om de middel. Zodra hij over de bank was verdween hij eveneens in de golven. Allen zochten nu een schuilplaats in de mast waaraan zij zich met een riem hadden vastgebonden, ze bleven daar tot zes uren in de ochtend, toen

 

55. Database nr.: 00393  
Wilhelmina Frederika
Strandingen           (13-10-1860)   
7 oktober. De veiling der gedeeltelijke lading en voorwerpen van het op 17 September onder Castricum gestrande barkschip Wilhelmina Frederika heeft ongeveer f 3300 opgebracht
 

56. Database nr.: 00396  
Nieuwe stranding
Strandingen           (9 December 1935)   
Finse houtboot onder Castricum op het strand gelopen.
Vannacht om twee uur is bij mistig weer op het strand onder Bakkum ter hoogte van kilometerpaal 44, de Finse houtboot ,,Diana'' op de derde zandbank vanuit de kust. De boot ligt ver uit de kust. Reddingsboten uit IJmuiden en Egmond aan Zee zijn in de nabijheid, terwijl ook twee sleepboten ter assistentie aanwezig zijn.
De kapitein van de gestrande boot weigert echter tot dusver elke assistentie. Hij zal bij hoog water trachten vlot te komen. Er is een kalme zee en er bestaat geen gevaar voor de bemanning.
Te omstreeks half zeven is de reddingsboot van Egmond aan Zee uitgevaren. Van Den Helder is de sleepboot ,, Utrecht " van het bureau Wijsmuller en van IJmuiden zijn de sleepboten zijn de sleepboten ,,Nestor'' en ,, Stentor '' ter assistentie uitgevaren.
Omtrent de stranding van de houtboot ,,Diana'' op de derde zandbank vanuit de kust van Bakkum gemeente Castricum vernemen wij nog nader: Drie sleepboten de ,,Hector" en de,, Nestor " uit IJmuiden en de ,,Utrecht" uit Den Helder alle van de Firma Weismuller en Co. bevinden zich bij de ,,Diana" evenals een kleine sleepboot van de visserij uit IJmuiden.
Maandagochtend zes uur werd de stranding ontdekt door de strandjutter Engel de Groot uit Egmond. Onmiddelijk waarschuwde hij de kustwacht.
Om half acht uur was 'n reddingsboot bij het schip. Om half negen kwan de ,,Neeltje Jacob" uit IJmuiden bij de ,,Diana" aan Daar assistentie van deze reddingsboot niet nodig was, keerden zij tegen half elf terug naar hun standplaatsen terug. Zoals reeds gemeld zal de kapitein trachten bij hoog water het schip op eigen kracht weder vlot te krijgen.

 

57. Database nr.: 00397  
Gestrand HEDENAVOND een hernieuwde poging
Strandingen           (12-1-1931)   
WIJK AAN ZEE, 12 jan. Nader meldt men ons, dat het schip gisteravond om half tien is gestrand. Het schip, dat geladen is met kolen voor de hoogovens te Velzen, ligt in een ongunstige positie op een zandbank. Vier sleepboten van de firma Weismuller zijn ter assistentie aanwezig terwijl ook de stoomreddingboot ,,Neeltje Jacoba''in de nabijheid blijft.
Op verzoek van den kapitein blijft de reddingboot ter plaatse. Hedenavond zal men met behulp- van de Wijk aan Zeese reddingsbrigade trachten het schipvlot te krijgen.
Naar we vernemen, is het geen Grieks doch een Engelsen boot.

 

58. Database nr.: 00398  
De Strandvonderij
Strandingen           (3 April 1925)   
De Burgemeester-strandvonder Lommen der gemeente Castricum zal op 14 April 1925 des v.m. te 10 uur precies aan de Zeeweg aldaar publiek verkopen de navolgende strandgoederen:
1 vat zwarte pik, gemerkt Londen. 9 battings en 3 platen gemerkt S.A.V.O., een partij schroten gemerkt met blauwe stip en N.X.t., dennepalen, kisten, ladders, kuipen, balken, battings, mast, baalkurk, trap en netwerk, alles ongenummerd .
Castricum, 3 April 1925.
De Burgemeester-Strandvonder LOMMEN.

 

59. Database nr.: 00417  
Stranding
Strandingen           (11 januari 1938)   
De stranding tijdens mist op de Nederlandse kust, ter hoogte van Castricum, van het motorschip Henca. Betrokkene: kapitein Jan Hendrik de Haan. De eigenaar van dit schip is kapitein H.J.A Krijt
wonende te Heemstede. En is gebouwd in 1936.

 

60. Database nr.: 00420  
Vennersborg op het strand gelopen.
Strandingen           (12 November 1938)   
Op de voorgrond een schelpenkar daarachter de s.s.,,Vennersborg" met links de sleepboot ,,Stentor'' op de voorgrond een schelpenkar op luchtbanden?
 

 

Uitgebreid zoeken

Zoekresultaat verdeeld over 6 pagina's, met elk (max.) 30 publicaties:

Begin        Vorige      1   2   3   4   5   6       Volgende       Eind

Laatste wijziging binnen getoonde publicaties: 28 april 2020