Zoekresultaat:    Strandingen   (in veld: Rubriek)     

Klik hier voor een uitleg over het gebruik van de informatiebank strandvondsten

Aantal gevonden publicaties : 172   (uit: 879)

Getoond wordt publicatie : 151 t/m 172


Uitgebreid zoeken

Zoekresultaat verdeeld over 6 pagina's, met elk (max.) 30 publicaties:

Begin        Vorige      1   2   3   4   5   6  

Klik op publicatie voor vergroting en meer informatie

151. Database nr.: 00869  
Vervolg van 868
Strandingen           (1 April 1878)   
Zij hadden moeten bewijzen dat men alle mogelijk middelen in het werk gesteld heeft om de schipbreukelingen te redden. Dat het geen mooi weer en de zee onstuimig was, behoeft niet gezegd te worden, want bij mooi weer stranden de schepen niet. Dat er echter in veel ongunstiger omstandigheden duizenden van schepelingen gered zijn, valt niet te betwijfelen. Toen hier de Ulyszes strandde, was de zee ook vrij oproerig; bovendien lag dat schip vrij wat dieper in zee dan de Amalia, en toch heeft men de gehele bemanning gered. Het behoort zeker tot de zeldzaamheden, dat een schip aan den vasten wal, op korten afstand van het strand, schier met man en muis vergaat, gelijk wij dat hier hebben moeten beleven.
De Feiten, in ons eerste bericht medegedeeld, heeft men niet trachten te weerleggen; zij behouden derhalve hunne gehele waarde. Feiten zijn dan ook koppig, en laten niet zelden sporen na, die door al de wateren der Egmonder zee niet kunnen worden uitgewist. Wij vragen wederom: Waarom vragen heeft men niet reeds voor, of althans tijdens de

 

152. Database nr.: 00870  
Vervolg van 869
Strandingen           (1 April 1878)   
Stranding van de Amalia de reddingsboot in gereedheid laten brengen en beschikbaar gesteld? De bevoegde autoriteiten was toch reeds vroeg genoeg opmerkzaam gemaakt op hetgeen er stond te geschieden. Onze protesterende mannen zeggen nu wel, dat de reddingsboot zich onmiddelijke nabijheid bevond, doch dat wil zeggen, in de schuur stond, die het niet te ontkennen, niet ver van het strand verwijderd is. Waarom heeft men slechts twee vuurpijlen afgeschoten? \\\\\\\hier verzuimen onze protesterende heren te zeggen, dat van de tweede pijl de lijn brak. Zouden zij misschien daarbij hunne bedoeling hebben? Wij vragen: Zijn tien mensen levens dan geen vuurpijl meer waard? Het komt ons haast zo voor, want of bij de schipbreuk nog redding was mogelijk geweest, wil men niet eens beslissen; dat schijnt dus een quaestie van onder- geschikt belang te zijn
 

153. Database nr.: 00871  
Vervolg 870
Strandingen           (1 April 1878)   
Liever wil men mannen in bescherming nemen en trachten te verdedigingen, die de verontwaardiging van alle weldenkende hebben opgewekt. ook is het in "t geheel niet waarschijnlijk, dat omstreeks kwartier voor zevenen de gehele bemanning reeds een prooi der golven was geworden, aangezien men nog lange tijd daarna de noodkreten der ongelukkigen wil gehoord hebben. Dat de hoofdpersonen gedurende zijn langdurig bestuur vele mensenlevens gered heeft, strekt hem tot eer, doch jammer dat de man den 8en Maart jl.zijn ouden roem niet beter heeft gehandhaafd.
Ten slotte willen wij de protesterend heren verzekeren, dat wij ons bij ons schrijven niet lieten leiden door ene ogenblikkelijke opwelling van gevoel, nog veel minder door antipathie tegen wie ook, of door boosaardige inzichten, maar louter door plichtbesef, om dergelijke rampen in de toekomst

 

154. Database nr.: 00872  
Vrijdag is onder het ressort Castricum een scheepje met haver en boonen gestrand,
Strandingen           (30 November 1856)   
Vrijdag is onder resort Castricum een scheepje met haver en bonen gestrand, waarvan de equipage, uit vijf man bestaande, door de Egmonder reddingsboot behouden aan wal is gebracht. De naam van dit vaartuig is het kofschip Toeval, kapitein D.Graafhuis, van Harlingen met haver naar Yarmouth bestemd. Schip en lading zijn waarschijnlijk verloren.
 

155. Database nr.: 00874  
Scheepstidingen
Strandingen           (4 December 1856)   
Amsterdam 4 Dec. Het schip het Toeval, kapt. Grafthuis van Harlingen naar Yarmouth, is den 29sten November. bij Castricum verongelukt, doch het volk werd gered.
 

156. Database nr.: 00877  
Coaster op het strand bij Castricum
Strandingen           (29 Januari 1959)   
Gisteravond laat is de Nederlandse coaster Wexford (200 ton) uit Hilversum op het strand gelopen. Te middernacht is sleepboothulp uitgevaren, maar het schip zit hoog en droog.
 

157. Database nr.: 00878  
Kustvaarder zit bij Castricum op strand
Strandingen           (29 Januari 1959)   
Gisteravond omstreeks half tien is de Nederlandse kustvaarder ,,Wexford'', eigendom van de Heer J.P.de Boer te Hilversum en in exploitatie bij het NV Scheepsvaartbedrijf ,,Gruno'' bij Castricum aan de grond gelopen. Het 200 ton metende schip zit op op een halve kilometer ten noorden van de Zeeweg bij Castricum dwars op het strand. Het is geladen met lege vaten. De sleepboot ,,Simson" van het sleepvaartbureau Wijsmuller uit IJmuiden vertrok later op de avond naar de Wexford
 

158. Database nr.: 00892  
Amsterdam
Strandingen           (!9 December 1881)   
Het Nederlandse schip Amelie ,, kapt. Disper van Rotterdam naar Soerabaja is Zondagmiddag op een bank gelopen bij Castricum. De bemanning is door de Egmonder reddingboot behouden aan wal afgebracht kunnen worden. Ook de reddingboot van Wijk aan Zee werd uitgebracht en zou, dank zij paarden van het badhotel nog eer ter plaatsen hebben kunnen zijn, indien de trossen niet telkens gebroken waren. Ook het tuig schijn niet in orde te zijn geweest.
 

159. Database nr.: 00895  
Bergingsvaartuig bij Wijk aan Zee gestrand
Strandingen           (17 Januari 1950)   
Dit schip was 's morgens vroeg uit gevaren om een poging te doen het ter hoogte van Castricum tijdens de laatste stormen gezonken tot coaster verbouwde landingsvaartuig ,,Sandbergen'', dat gietstukken voor de Hoogovens aan boord had, te lichten.
De ,,Hulp in Nood'' heeft een bemanning van zeven koppen. Vanmorgen bij hoog water is het scheepje op eigen kracht weer vlot gekomen.

 

160. Database nr.: 00907  
Uitspraak van den Raad van Scheepvaart.
Strandingen           (30 Mei 1931)   
Op 30 Mei 1931 is de motorlogger vertrouwen K.W 112 tijdens mist gestrand nabij Castricum. In overeenstemming met het voorstel van de Hoofdinspecteur voor de Scheepvaart besliste de bij art. 29 der schepen wet bedoelde commissie uit de Raad van Scheepvaart dat de Raad een onderzoek naar de oorzaken van die stranding zou instellen en dat dit onderzoek tevens zou lopen over de vraag of het ongeval wellicht mede te wijten was aan een daad of nalatigheid van de schipper, Cornelis Schaap, wonende te Katwijk aan Zee. Het onderzoek had aanvankelijk plaats in 's Raadszitting van 27 Juli 1931, in tegenwoordigheid van diens hoofdinspecteur.
De Raad nam kennis van de stukken van het voorlopig onderzoek der scheepvaartinspectie en hoorde de Schipper voornoemd als betrokkene buiten ede. Aanwezig was als getuige Johannes Groen, stuurman op de Vertrouwen tijdens het ongeval. Nadat het onderzoek was aangevangen en getuige gehoord, besliste de Raad in raadkamer het verdere onderzoek mede te doen lopen over de vraag of de stranding wellicht was te wijten aan een daad of nalatigheid van de stuurman, voorts het onderzoek op een volgende zitting voort te zetten en alsdan enige andere leden van de bemanning als getuigen te horen. Voormeld besluit is ter zitting van 27 Juli 1931 aan dien stuurman alsmede aan betrokkene Schaap medegedeeld. het voortgezet onderzoek heeft plaats gevonden ter zitting van den Raad op 21 September 1931 in tegenwoordigheid van de Waarnemend hoofdinspecteur voor de Scheepvaart P.S van 't Haaff. De Raad hoorde thans zowel de schipper als dien Stuurman als betrokkenen en als getuigen onder ede Teunis van Delen en Jacob van de Plas, matrozen op voormeld vaartuig tijdens de stranding.

 

161. Database nr.: 00916  
Maassluiis
Strandingen           (31 Januari 1896)   
Volgens rapport zit bij Castricum een groot stoomschip op strand. De sleepboot Simson en
vletterlieden vertrokken derwaarts van uit IJmuiden . Later bericht. Het gestrande stoomschip is vermoedelijk het stoomschip Kanzler, van Hamburg naar Amsterdam bestemd, om voor Oost-Afrika bij te laden. Het schip zit hoog op strand en langs de kust.

 

162. Database nr.: 00925  
Stranding Drente II
Strandingen           (19-10-1935)   
Stranding van de sleepboot Drente II tussen Bakkum en Egmond.De Drente gebouwd in het Jaar 1894,BRT,352, 1000 pk, De Drente was ex Hudson, ex Triton.En gesloopt in 1935.
 

163. Database nr.: 00926  
Stranding Kerkplein
Strandingen           (19-10-1935)   
Tijdens een zware storm is de kerkplein op het strand van Egmond gelopen.Die in vliegend stormweer in moeilijkheden . En mat 8000 ton. Het was op Vrijdag 18 Oktober in ballast uit Amsterdam naar Rotterdam vertrokken, om daar een dok beurt te ondergaan.
Noot Ger ter Burg

 

164. Database nr.: 00932  
De storm
Strandingen           (9-10-1904)   
Voor zover hier bekend is heeft de storm vier slachtoffers geeist van het eiland. van botter UK 48 sloeg de jongste K. Weerstand over boord en verdronk. UK 94 strandde, doch de bemanning is gered. Van meer dan 20 vissersvaartuigen is nog niets bekend en men vreest voor grote rampen.
De drie opvarenden der UK 57, die te Castricum gestrand is, zijn verdronken.

 

165. Database nr.: 00933  
Garnalenkotter ZK 10 gestrand
Strandingen           (10-12-1970)   
Castricum - De garnalenkotter Z K 10 is gistermiddag op het strand van Castricum gelopen. De twee bemanningsleden schipper Sloot en vissersknecht Kopinga beiden afkomstig uit Zoutkamp zijn door de IJmuider reddingboot Johanna Louisa van boord gehaald. Volgens de schipper is de Z K 10 tijdens het vissen vlak ondeer de kust van Castricum op een wrak gestoten. Het wrak scheurde een groot gat in de bodem van het scheepje, waardoor de machinekamer vol water kwam te staan. Stuurloos geworden liep de kotter daarna op een zandbank, waar het met een zware slagzij bleef liggen.
 

166. Database nr.: 00935  
Uitspraak van den Raad,
Strandingen           (14 october 1947)   
Voor de scheepvaart van het motorvissersvaartuig ,,Noordzee'' IJM.215.toen het thuis varende was van de visserij op de Noordzee naar IJmuiden en het bij mistig weer ten anker was gegaan omdat de motor weigerden nadat de ankertros was gebroken, nabij paal 45 op de Nederlandse kust gestrand. In overeenstemming met het voorstel van de inspecteur voor den scheepvaart besliste een commissie uit de Raad voor de Scheepvaart, als bedoeld bij artikel 29 der schepenwet, dat de raad een onderzoek zou instellen naar de oorzaak van de stranding. Het onderzoek heeft plaats gevonden ter zitting van 2 maart 1948, in tegenwoordigheid van den inspecteur voor de scheepvaart
J. H. Th Eerman.
De Raad nam kennis van de stukken van het voorlopig onderzoek derscheepvaart-inspectie waarbij een proces-verbaal van het verhoor van de 2 opvarenden van de ,,IJM''. 215 en hoorde als getuige M. Spering, kapitein van de IJM.215.
Bij de verklaringen en bescheiden is de Raad het volgende gebleken: Het motorvissers-
vaartuig ,,Noordzee'' IJM> 215 is een Nederlands schip van 28.35 bruto-registerton en behoort toe aan A.Sperling te Santpoort. Het wordt voortbewogen door een 1 cilinder Kromhout motor van 40 PK.
Op 13 October 1947 te 9 uur vertrok de ,,IJM. 215'' uit IJmuiden ter visserij. De bemanning bestond uit de kapitein, getuige M.Sperling, en een matroos. Vanaf de pieren werd gedurende 3 uren in de koers N.W. per Kompas gestuurd; de vaart was 4.5. a 5 mijl. Nu werd gevist totdat tegen middernacht het net haakte achter een wrak en
zodanig werd beschadigd, dat de visserij moest worden afgebroken. Te 0 uur van 14 October werd op koers Z.O. per kompas naar IJmuiden teruggevaren. Te 14.30 uur, toen juist 3 vadem was gelood, werd op vier streken het vuur van Egmond gezien. Even later werd het mistig. Getuige wilde de 4 vadem- lijn aanlopen en deze volgend IJmuiden binnenlopen. Te 3 uur stopte de motor en kon niet weer op gang worden gebracht. Getuige wist niet waar het schip zich bevond en besloot te ankeren om de motor na te zien. Een anker met + 20 staaldraad werd gepresenteerd, waarna beide opvarenden begonnen om de motor na te herstellen. Terwijl beiden hiermee bezig waren is blijkbaar de ankertros gebroken, maar niemand bemerkte dit, voordat te ongeveer

 

167. Database nr.: 00936  
Raad van Scheepvaart uitspraak inzake stranding Kerkplein
Strandingen           (10 oktober 1935)   
Op 19 October 1935 is het stoomschip kerkplein tijdens stormweer op de Nederlandse kust,
bezuiden Egmond aan Zee, aan den grond gelopen. De ter assistentie van IJmuiden uitgevaren sleepboot Drenthe is eveneens, op korte afstand van de Kerkplein gestrand.
In overeenstemming met het voorstel van den inspecteur generaal voor de Scheepvaart besliste een commissie uit den Raad van Scheepvaart, als bedoeld bij artikel 29 der Schepenwet, dat de Raad een onderzoek zou instellen.
Genoemde commissie besliste bovendien dat het onderzoek naar de oorzaak van deze ongevallen zou instellen.
Genoemde commissie besliste bovendien, dat het onderzoek tevens zou lopen over de vraag of niet de stranding van het stoomschip mede was te wijten aan schuld van den Kapitein van dat vaartuig, Teunis Dekker, wonende te \schiedam.
Het onderzoek had plaats ter zitting van 12 November 1935 in tegenwoordigheid van den
inspecteur- generaal voor de scheepvaart.
Beide ongevallen, als afzonderlijke zaken door den inspecteur- generaal bij de Raad aanhangig gemaakt, werden ter zitting gevoegd.
De Raad nam kennis van de stukken van het voorlopige onderzoek der scheepvaartinspectie en hoorde als getuigen: Adriaan van Ooststroom en Johannes van der Graaf onderscheidelijk tweede machinist op het stoomschip Kerkplein en Kapitein op de sleepboot Drenthe ten tijde van de ongevallen. De Kapitein, Teunis Dekker voornoemd werd als betrokkene buiten ede gehoord. De voorzitter zette hem doel en strekking van het onderzoek uiteen en gaf gelegenheid tot zijn

 

168. Database nr.: 00944  
IJmuider trawler gestrand
Strandingen           (13-5-1931)   
Castricum 12 Mei- Hedenmiddag is ten gevolge van een mistbank de IJmuider trawler plutos IJM. 184 op ongeveer 250 M benoorden paal 47 op het strand gelopen
 

169. Database nr.: 00957  
Stranding
Strandingen           (3-12-1856)   
Castricum 30 Nov. Gister morgen omstreeks 10 ure is onder dit ressort een scheepje met haver en bonen gestrand, waarvan de equipage, uit 5 man bestaande,door de Egmonder reddingsboot behouden af en aan wal is gebracht. Van een andere zijde wordt ons gemeld, dat de naam van het vaartuig is, het kofschip Toeval, kapitein D. Graafhuis, van Harlingen met haver naar Yarmouth gedestineerd. Schip en lading zijn hoogst waarschijnlijk verloren.
 

170. Database nr.: 00958  
Overveen gestrand
Strandingen           (4-7-1918)   
OP 3 Mei werd de reis hervat. Nadat op 4 Mei des voor-middags om 2 uur Terschellinger-vuurschip was gepasseerd stak op 5 Mei des middags om 12 uur- het gegist bestek was 53o
31'N. BR, en 3o 30/OL- de wind uit het oosten op en wende de OVERVEEN over bakboord.
Het schip slingerde zwaar; om 1 uur werd de motor aangezet, die wegens een gebrek om 9.40 werd gestopt. Men hield scheepsraad over de vraag, of de reis zou worden voortgezet dan wel naar IJmuiden teruggekeerd. Immers de wind bleef uit de Noord-oosthoek waaien,de motor was vrijwel onbruikbaar en met de zeilen was het schip zo goed als onbestuurbaar. Besloten werd terug te keren. Door het slechte sturen van het schip was het niet mogelijk steeds koers te houden en naderde men steeds meer de wal.
Om 5 uur voor-middags van 6 Mei werd 9 vaam water gelood en om 6 uur kwam de kust van Texel in het zicht hetgeen de schipper niet verwachte, daar hij meende ongeveer dwars
van Castricum te zijn. Nu en dan was het gelukt de motor even aan het draaien te krijgen, maar ten slotte was het onmogelijk en waren alle gloei platen verbrand, evenals de olieleiding. Welke door de tweede motordrijver was afgedraaid. Om 10.15 passeerde men de buitenton van het Molengat aan B.B. zijde vlakbij met Z. W. koers: kort daarop sloeg de kluiver stuk ( een waarloze was niet aan boord), waarna de Kapitein bevel gaf de ankers gereed te maken; steeds meer zette het schip echter in- het was inmiddels vloed tij - en om 11 uur liep het aan de grond op de ,,Razende Bol''. Met behulp van enige botters en vletterlieden kwam de Overveen om ongeveer 1 uur vlot, en werd vervolgens door ene sleepboot naar het Nieuwediep gesleept.

 

171. Database nr.: 00962  
IJmuider trawler Gestrand
Strandingen           (13-5-1931)   
CASTRICUM 12 Mei.- Hedenmiddag is ten gevolge van een mistbank de IJmuider trawler plutos
IJm,184 op ongeveer 250 M benoorden paal 47 op het strand gelopen.

 

172. Database nr.: 00965  
Stranding Vennersborg
Strandingen           (12-11-1938)   
Tengevolge van de dichte mist is het Zweedse s.s. ,,Vennersborg''. Vrijdag nabij Castricum
gestrand - Het schip in zijn ongewone positie

 

 

Uitgebreid zoeken

Zoekresultaat verdeeld over 6 pagina's, met elk (max.) 30 publicaties:

Begin        Vorige      1   2   3   4   5   6  

Laatste wijziging binnen getoonde publicaties: 2 april 2020