Zoekresultaat:    Strandingen   (in veld: Rubriek)     

Klik hier voor een uitleg over het gebruik van de informatiebank strandvondsten

Aantal gevonden publicaties : 172   (uit: 879)

Getoond wordt publicatie : 121 t/m 150


Uitgebreid zoeken

Zoekresultaat verdeeld over 6 pagina's, met elk (max.) 30 publicaties:

Begin        Vorige      1   2   3   4   5   6       Volgende       Eind

Klik op publicatie voor vergroting en meer informatie

121. Database nr.: 00717  
Coaster op het strand bij Castricum
Strandingen           (19 Mei 1925)   
Gisteravond omstreeks half tien is de kustvaarder,, Wexford" eigendom het Scheepvaartbedrijf ,,Gruno", bij Castricum aan de grond gelopen. Het 200 ton metende schip geladen is met lege vaten, zit op een halve kilometer ten noorden van de Zeeweg bij Castricum dwars op het strand en lag vannacht bij eb voor driekwart gedeelte droog; alleen het achterschip stak nog in het water. Kapitein J. Kwint heeft nog geen
sleepbootassistentie aanvaard; hij hoopt het schip bij hoog water op eigen kracht vlot te krijgen.

 

122. Database nr.: 00718  
Gestrande kotter vlot
Strandingen           (16 Juni 1960)   
De Wieringer kotter ,,Wilhelmina", de gistermorgen in de branding op een zandbank tussen Wijk aan Zee en Castricum aan Zee is gestrand, is vanmorgen vlot gebracht door de IJmuidense ,,Simson''. Zoals bekend was de bemanning van drie leden dinsdagavond al door de reddingboot van boord gehaald.
 

123. Database nr.: 00720  
ROTTERDAM , den 27 December strandingen
Strandingen           (31 December 1852)   
28ste boekjaar der Noord- en Zuid-Hollandsche Reddingmaatschappij.Bij het stranden van 7 schepen te weten: bij Holm op Ameland den 23 November 1851; tussen Katwijk en Noordwijk
den 8 October 1852; tussen Wijk aan Zee en Egmond den den 8 October 1852; bij Terschelling den 9 October 1852 en bij Texel den 26 October 1852, zijn gedurende dit
jaar 47 schipbreukelingen gered, terwijl den 12 Januari 1852 bij Huisduinen en den 6 October 1852 bij Schiermonnikoog, belangrijke hoezeer nutteloze pogingen tot redding hebben plaats gehad, de wijl het later bleek dat zich op de gestrande schepen gene personen bevonden. Bij de redding te Terschelling en te Schiermonnikoog gingen twee der reddingboten geheel verloren.

 

124. Database nr.: 00726  
Zweeds stoomschip tijdens mist bij Castricum gestrand.
Strandingen           (11 November 1938)   
Het schip vennersborg behoort aan de Svealijn tengevolge dichte mist gestrand. Waarschijnlijk hedenavond vlot. Nabij Castricum is hedenmorgen vroeg een Zweeds schip gestrand, waarschijnlijk ten gevolge van dichte mist. Twee sleepboten van Wijsmuller zijn uit IJMuiden uitgevaren om te trachten het schip weer vlot te trekken
 

125. Database nr.: 00733  
Scheepstijdingen
Strandingen           (18 September 1860)   
Heden nacht van 16 op 17 is alhier gestrand de de gekoperde bark Wilhelmina Frederica. Kapt. Beekhuizen met suiker en rum naar Amsterdam De equipage is behouden aan wal gebracht.
 

126. Database nr.: 00736  
AMSTERDAM
Strandingen           (18 September 1860)   
De Nederlandse bark Wilhelmina Frederika, Kapt. Beekhuis, van Suriname, met suiker en rum, herwaarts gedestineerd, is gisteren avond in de nabijheid van Castricum gestrand, op zijde gevallen en zal waarschijnlijk: weg zijn; het volk en de passagierzijn gered.
 

127. Database nr.: 00741  
De Viskotter Eban IJM 18
Strandingen           (20 augustus 1981)   
is gisteren tijdens slecht weer op het strand tussen Castricum en Egmond gelopen.
 

128. Database nr.: 00745  
NA DE STRANDING VAN DE DIANA
Strandingen           (11-12-1935)   
Schip zal eerst tien dagen kunnen dokken.
De Maandag nabij Egmond aan Zee gestrande Finse houtboot Diana, welke, na op eigen kracht vlot te zijn gekomen, naar Amsterdam is gevaren en thans in de Houthaven ligt, zal eerst na tien dagen in het dok kunnen worden opgenomen, aangezien het lossen van de
grote houtlading veel tijd in beslag neemt. Omtrent de schade dan ook nog niets vast.

 

129. Database nr.: 00746  
Beverwijk, 7 Oktober 1860. De veiling der gedeeltelijke ladingen voorwerpen van het onder Castricum gestrande wilhelmina Frederika
Strandingen           (17-9-1860)   
Barkschip Wilhelmina Frederika heeft ongeveer F 3300 opgebracht. Bij het begin van de veiling sprak men weder van een schip dat, op de hoogte van Wijk aan Zee, in gevaar was.
koers zettende om de Zuid. Hoewel sommigen de hoop voedden dat hij nog op volle zee zou
kunnen komen, bleek het echter spoedig dat de opzichter der strandvonderij te Wijk aan Zee juist had gezien dat zijne stranding onvermijdelijk was. tegen de middag het om de Noord gewend hebbende, was het schip omstreeks 4 ure weder voor Wijk aan zee op ongeveer 3 mijlen van de kust en deed blijkbaar door kracht van zeilen alle moeite om de vreselijke branding te ontkomen. Met vrees en kommer zag men het schip daar schijnbaar
nog rustig heen zeilen, enen bijna wissen ondergang te gemoed gaande, tot de vallende duisternis het aan het oog ontrok. Met ontzetting vernam des avonds ten 10 ure onder Egmond was gestrand. Van de 13 ongelukkigige mocht slechts een jongen zijn leven redden
terwijl de 12 0verigen allen zijn omgekomen

 

130. Database nr.: 00752  
Amsterdam De Nederlandse bark Wilhelmina Frederika,
Strandingen           (18 September 1860)   
Kapt. Beekhuis, van Suriname, met suiker en rum, herwaarts gedestineerd, is gisterenavond in de nabijheid van Castricum gestrand, en zal waarschijnlijk weg zijn, het volk en de passagiers zijn gered
 

131. Database nr.: 00758  
Zeezieke bemanning van jacht kustwacht om hulp
Strandingen           (3 Juli 1972)   
De bemanning van het Britse jacht,Nature Girl was gisteravond zo zeeziek, dat zij het schip nauwelijks meer kon besturen,Het jacht dreigde voor de kust van Bakkom aan de grond te lopen.
Met vuurpijlen en lichtsignalen werd getracht de aandacht van de kustwacht te trekken. De reddingboot ,,Prins Hendrik'' is het jacht te hulp gesneld. De ,,Prins Hendrik'' nam het jacht op sleeptouw en bracht het jacht veilig de haven van IJmuiden binnen. Aan boord bevonden zich twee mannen, twee vrouwen en een kind.

 

132. Database nr.: 00761  
Het was een triest schouwspel twee zo grote boten zo ver van zee de " lucio" wel 200 meter tegen de voet van de duinen.
Strandingen           (17 Februari 1920)   

 

133. Database nr.: 00762  
Men meldt uit IJmuiden van gisteren:
Strandingen           (2 Februari 1896)   
Het stoomschip ,,Kanzler," van de Duitsche Oost-Afrika-lijn en van Hamburg via Amsterdam naar Zanzibar bestemd is heden ochtend te 5.30 m. bij Castricum tijdens hoogwater gestrand
 

134. Database nr.: 00763  
De Diana op eigen kracht vlot gekomen
Strandingen           (10 December 1935)   
De Zweedse houtboot ,,Diana" is op eigen kracht bij hoog water vlot gekomen. Uit Amsterdam wordt ons nog gemeld dat de ,,Diana" momenteel in de Minervahaven te Amsterdam ligt waar de houtlading zal worden gelost
 

135. Database nr.: 00794  
Panamees, Amalia Dat op de de raakte NOORDZEE TER HOOGTE VAN Egmond aan Zee in brand
Strandingen           (27 November 1968)   
Het Panamese vrachtschip ,,Amalia" dat op 27 November 1968 op de Noordzee ter hoogte van Egmond aan Zee in brand en door de bemanning tussen Egmond en Bakkum op het strand werd gevaren is gisteravond vlot gebracht door drie sleepboten en via IJmuiden naar Amsterdam gesleept. Zoals gemeld heeft de Panamees zware schade opgelopen
 

136. Database nr.: 00803  
Stranding
Strandingen           (1931)   
Stranding bij Helgoland Plutos IJM.184. schipper Teunis Groen
 

137. Database nr.: 00804  
De motorkotter IJM. 224
Strandingen           (11 November 1942)   
Is de motorkotter Klaus IJM. 224 tijdens de mist op de Nederlandse kust ter hoogte van Castricum gestrand.
In overeenstemming met het voorstel van den Inspecteur- Generaal voor de scheepvaart, als bedoeld bij art. 29 der Schepenwet, dat de Raad een onderzoek naar de oorzaak van deze stranding zou instellen. Bovendien besliste genoemde commissie dat het onderzoek tevens zou lopen over de vraag of niet het ongeval mede te wijten aan schuld van de schipper Adrianus Plug, wonende de te Katwijk aan Zee.
Het onderzoek heeft plaatsgevonden ter zitting van 26 Februari 1943, in tegenwoordigheid van den Inspecteur- Generaal voor de scheepvaart P.S. van 't Haaff.
De Raad nam kennis van de stukken van het voorlopige onderzoek der Scheepsvaartinspectie en hoorde den schipper voornoemd als betrokkene buiten ede. De voorzitter zette doel en strekking van het onderzoek uiteen en gaf hem de gelegenheid tot zijn verdedeging aan te voeren hetgeen hij daartoe dienstig achtte, hem daarbij het laatste woord latende.
s'Raads onderzoek heeft het volgende resultaat opgeleverd.
Het zeevisserijvaartuig Klaus, gemerkt IJM. 224 metende 35,51 bruto- registerto, is een houten motorvaartuig voor de kustvisserij, getuigd als kotter eigendom van L. Parlevliet D.zn., te IJmuiden en gereed door L.Parlevliet N.zn., aldaar Het schip dat in 1930 in Belgie van eikenhouten is gebouwd, heeft een twee-cylinder Laval gloeikopmotor, die 80 pk kan ontwikkelen.

 

138. Database nr.: 00806  
Uitspraak van de Raad van Scheepvaart
Strandingen           (14 oktober 1947)   
Stranding van ,, Ijm.215 op de kust van Castricum. Eerst na 14 Dagen is de IJm. 215 met behulp van Bergers losgekomen.
 

139. Database nr.: 00809  
Amsterdam 3 Februari 1896
Strandingen           (14 Februari 1896)   
Stranding van het stoomschip Kanzler na onderzoek is het schip volkomen zeewaardig verklaard. Het heeft door de stranding geen schade bekomen en zette heden de reis naar Oost-Afrika voort
 

140. Database nr.: 00812  
Haringschuit op Castricum gestrand
Strandingen           (1 November 1862)   
Is verloren en de inventaris geborgen; 140 ton haring is naar Scheveningen vervoerd en de losse uit de hand verkocht.Het wrak Scheepvaart 9, zoals het onder onder Bath liggende is, is de vorige week met inhebbende lading tarwe en mais publiek verkocht voor...f 2.
 

141. Database nr.: 00815  
Amsterdam
Strandingen           (18 September 1860)   
De Nederlandse bark Wilhelmina Frederika, Kapitein F.Beekhuis, van Suriname met suiker en rum herwaarts bestemd is gisteravond v.Castricum gestrand, op zijde gevallen en zal waarschijnlijk weg zijn; het volk en de passagiers zijn gered. De kapiein was,door nevel en stroom verleid het strand te veel genaderd.
 

142. Database nr.: 00816  
Castricum 30 November 1856
Strandingen           (19 September 1860)   
De bark Wilhelmina Frederika, van Suriname naar Amsterdam is gedeeltelijk verbrijzeld,nogtans ligt zoo hoog dat een gedeelte der lading geborgen zal kunnen worden.
 

143. Database nr.: 00837  
Castricum 30 November 1856
Strandingen           (3 December 1856)   
30 NOV. Gisteren morgen omstreeks 10 ure is onder dit ressort een scheepje met haver en bonen gestrand,waarvan de equipage, uit 5 man bestaande, door de Egmonder reddingsboot
behouden af en aan de wal is gebracht. Van een andere zijde wordt ons gemeld, dat de naam van dit vaartuig is, het kofschip Toeval kapt. D.Graafhuis, van Harlingen met haver naar Yarmouth gedestineerd. Schip en lading zijn hoogstwaarschijnlijk verloren.

 

144. Database nr.: 00838  
Op 3 Mei 1918
Strandingen           (4 Juli 1918)   
Op 3 Mei 1918 werd de reis hervat. Nadat op 4 Mei des voor middags om 2 uur Terschellingerbank- vuurschip gepasseerd stak op 5 Mei des middags om 12 uur- het gegist bestek 53o 30/O.L., -de wind uit het Oosten op en wendde de OvERVEEN over bakboord. Het schip slingerde zwaar; om 1 uur werde de motor aangezet, die wegens een gebrek om 9.40 werd gestopt
 

145. Database nr.: 00840  
De gestrand Batavier
Strandingen           (4/ 7//1914)   
Men meldt ons uit IJmuiden:
Nadat enige maanden achtereen getracht was, den bij Castricum gestranden stoomtrawler
,,Batavier '' vlot te brengen, zijn deze pogingen gestaakt en wordt het schip als verloren beschouwd.

 

146. Database nr.: 00842  
UK. 79 ( IJmuiden
Strandingen           (7 Oktober 1904)   
(IJmuiden 7 Oktober) volgens bericht uit Castricum is de botter UK 79 aldaar gestrand. Bijzonderheden ontbreken.
 

147. Database nr.: 00855  
Gestrande kotter weer vlot
Strandingen           (17 Juni 1960)   
Naar werf voor reparatie. De Wieringer kotter WR 136 Wilhelmina die dinsdagmorgen in de branding op een zandbank tussen Wijk aan Zee en Castricum aan Zee is gestrand en waarvan de drie opvarenden werden gered door de motorstrandreddingsboot van Wijk aan Zee, is vlot gebracht door de IJmuidense zeesleepboot Simson. Woensdag kreeg de bergingsmaatschappij opdracht tot berging van het in 1945 gebouwde houten schip. Er werden drie zware bergingspompen geplaats om het water uit het visruim, de machinekamer en het logies te verwijderen. Nadat de gehele nacht was doorgewerkt bij laag water, werd de WR. 136 vanochtend bij hoog water over de zandbanken getrokken en in dieper water gebracht. Onder escorte van de motorreddingsboot Neeltje Jacoba ging het vervolgens naar de bergingshaven in IJmuiden. Het schip wordt naar een werf gebracht voor reparatie.
 

148. Database nr.: 00859  
BEHANDELING DOOR DE RAAD VOOR DE SCHEEPVAART
Strandingen           (29 december 1941)   
Blijkens de verklaring van de schipper was de logger die dag - na vier dagen op den op de kust visserij te zijn geweest-op den terugweg naar IJmuiden. Er hing een dikke mist waardoor het onmogelijk was, zich te orienteren. Slechts wist de schipper, dat hij zich ten Noorden van IJmuiden bevond. Terwijl het schip Z. Z. O. koerste om de 5 vaam-lijn op te zoeken, had men achtereenvolgens 8, 7,en 6 en half vaam gelood.
Toen vlak na de laatste peiling de logger vast op de grond liep. Hoewel onmiddellijk
met volle kracht achteruit'' werd geslagen, lukte het niet meer het schip los te krijgen. Eerst later, toe de vloed was gekomen opzetten was de Gesina vlot gekomen.
Dank zij het stille weer had de stranding geen verdere gevolgen gehad.
Zowel de voorzitter als de leden van de raad, alsmede de inspecteur voor de scheepvaart, die de zitting bijwoonde waren van mening, dat de schipper niet voorzichtig was geweest. Zij spraken als de schipper een Zuidelijke of iets meer Westelijken koers had gehouden en daarbij voortdurend had doen looden de stranding niet zou geschied.
De Raad zal later uitspraak doen.

 

149. Database nr.: 00860  
De Diana kwam op eigen kracht vlot gekomen.
Strandingen           (10-12-1935)   
Toen de vloed het hoogte punt bereikt had.
De Zweedse houtboot ,,Diana''welke Maandagmorgen onder Castricum door de mist was gestrand is zoals in een gedeelte onzer vorige oplaag nog worden gemeld gistermiddag op hoog water vlot gekomen. De kapitein van de Diana had hulp van sleepboten geweigerd, daar hij meende bij vloed wel op eigen kracht vlot te kunnen komen.
Tegen twe uur werkten de machines op volle kracht, daar het water zijn hoogste punt had bereikt. De stroom en de landwind hielpen nog een handje.
Precies zeven minuten over twee schoof de ,,Diana'' plotseling met den staart van de af.
Het wenden van de steven was daarna het werk van een ogenblik en om kwart over stoomde de boot, hoewel zwaar slagzij makend, op naar IJmuiden.
HET SCHIP OOGENSCHIJNLIJK NIET BESCHADIGD
Uit Amsterdam wordt ons nog GEMELD dat de ,,Diana'' momenteel in de Minervahaven te
Amsterdam ligt waar de houtlading zal worden gelost. Ogenschijnlijk heeft de boot geen schade doch definitief onderzoek zal worden ingesteld, zodra het lossen beeindigd is. De Diana arriveerde nog onder Finse vlag te Amsterdam doch, is reeds verkocht naar Zweden, zodat bij vertrek de vlag van dat land zal worden gevoerd.

 

150. Database nr.: 00861  
Stranding Gesina uitspraak raad voor de scheepvaart
Strandingen           (12 Maart 1942)   
STRANDING NABI CASTRICUM.
Ook heeft de Raad voor Scheepvaart uitspraak gedaan inzake de stranding tijdens mist op de Nederlandse kust nabij Castricum van den stoomlogger,,Gesina" VL80 op 26 September 1941. De Raad is, met den inspecteur - generaal voor de scheepvaar, van oordeel dat dit ongeval geheel aan onjuiste navigatie van den betrokkene is te wijten.De Raad heeft daarom gestraft door hem de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein te varen op een schip als bedoeld bij art.2 der schepenwet, voor den tijd van veertien dagen.

 

 

Uitgebreid zoeken

Zoekresultaat verdeeld over 6 pagina's, met elk (max.) 30 publicaties:

Begin        Vorige      1   2   3   4   5   6       Volgende       Eind

Laatste wijziging binnen getoonde publicaties: 20 april 2020