Zoekresultaat:    Raad van Scheepvaart   (in veld: Rubriek)     

Klik hier voor een uitleg over het gebruik van de informatiebank strandvondsten

Aantal gevonden publicaties : 3   (uit: 879)


Uitgebreid zoeken

Klik op publicatie voor vergroting en meer informatie

1. Database nr.: 00102  
Raad van Scheepvaart. Uitspraak
Raad van Scheepvaart           (24 November 1918)   
Daarna onderzoek naar het met man en muis vergaan van de zeilvissersvaartuigen:Neeltje Catharina IJ.M. 482 op of na 31 Aug. op de Noordzee. Reeder W.de Graaf te IJmuiden. ,,Lisa " IJM.207 op of na 12 Aug. op de Noordzee. Rederij Visserij Mij. ,,CastricumII'' te Castricum.
 

2. Database nr.: 00856  
Rechtzaken
Raad van Scheepvaart           (30 Mei 1931)   
De Stranding van de K.W. 112. De raad van scheepvaart stelde hedenmorgen een onderzoek in
naar de stranding van de motorlogger KW. 112 op 30 mei 1931 nabij Castricum. De gezagvoerder werd gehoord op daad of nalatigheid. Het schip groot 119.55 br. had in de omgeving van het lichtschip ,,Haaks'' gevist.In de nacht van 30 Mei werd de terugreis aanvaard; de zee was kalm, de vaart was ongeveer 6 mijl. Plotseling ging het schip minder vaart lopen en draaide de motor langzamer. Daarna liep het schip aan de grond bij paal 46-47 nabij Castricum.
Te 1.30 n.m. kwam het schip bij hoog water vlot, om te 4 uur in IJmuiden binnen te lopen. De schipper verklaarde, te 1.30, nadat het scheeps was gehaald, het lichtschip
,,Haaks'' te hebben gepeild Oost ten Noorden op ongeveer 8 mijl.
Een der leden van de raad maakte er de schipper een verwijt van, toen hij toen hij 8.5 vaam had gelood had, niet aan dek was gebleven om het lood gaande te houden.
Uitspraak van den raad volgt later.

 

3. Database nr.: 00934  
De stranding te Egmond aan Zee.
Raad van Scheepvaart           (30-12-1935)   
Amsterdam 30 Dec. Inzake de stranding op de kust bezuiden Egmond aan Zee van het stoomschip ,,Kerkplein'' en van het uitgevaren sleepboot,, Drente ''heeft de raad van scheepvaart heden uitspraak gedaan. Het college heeft gezagvoerder van de ,,Kerkplein''voor den tijd van drie maanden geschorst. De raad is van oordeel dat, ofschoon de stranding in de eerste plaats moet worden toegeschreven aan het hevige stormweer, door lichtvaardig optreden en door gemis aan bekwaamheid en zeemanschap een ramp heeft plaats gehad, welke wellicht tot verlies van het gehele schip en in elk geval tot zeer grote schade zal leiden.
Wat de ,,Drenthe'' betreft, is de raad van oordeel, dat in verband met de omstandigheid dat de tros in haar schroef is gekomen' het voor deze sleepboot onmogelijk was, om van de kust weg te komen. De sleepboot heeft gedaan wat zij kon om de ,,Kerkplein'' voor stranding te behoeden. De raad sprak woorden van lof en hulde jegens de schipper van de roeireddingsboot van Egmond.

 

 

Uitgebreid zoeken

Laatste wijziging binnen getoonde publicaties: 29 januari 2020