|
Klik hier voor een uitleg over het gebruik van de informatiebank artikelen en documenten
|
|
|
Documentnummer | : | 14493 |
---|---|---|
Titel | : | Wethouder 'racet' braaf over Castricums nieuwste rotonde |
Auteur | : | |
Datering | : | 11 november 1994 |
Beschrijving | : | CASTRICUM - Wethouder J. van Hemert van Verkeer heeft gisteren op passende wijze Castricums laatste wapenfeit tegen het snelverkeer in gebruik genomen. Van Hemert opende de nieuwe rotonde op het kruispunt Soomerwegh/Oranjelaan door enkele rondjes te rijden in niets anders dan een echte racewagen. Voor degenen die de ironie ervan niet inzagen benadrukte de wethouder later nog eens dat hij ondanks de racemobiel toch het goede voorbeeld had willen geven door zeer langzaam te rijden. De rotonde is onderdeel van een reeks verkeersmaatregelen om de route Mient, Ruiterweg, Kleibroek, Oranjelaan Soomerwegh veiliger te maken. Het kruispunt Oranjelaan/Soomerwegh stond voorheen te boek als een zogenoemde black-spot. In de drie afgelopen jaren zijn op het kruispunt zes ongelukken met lichamelijk letsel gebeurd. Naar aanleiding daarvan is het plan gelanceerd om het kruispunt aan te passen. Uiteindelijk is die aanpassing onderdeel geworden van een nog uit te brengen integraal verkeersbeleidplan. Een half jaar geleden besloot de gemeente een voorschot te nemen op dit plan door de eerder genoemde doorgaande route alvast veiliger te maken voor voetgangers en fietsers. De rotonde viel daar ook onder. Dat er een rotonde moest komen, werd door de politiek al snel aangenomen. Toch duurde het tot september eer de verschillende fracties het eens konden worden over de precieze uitvoering ervan. Of zoals Van Hemert gisteren samenvatte: ,,Iedere fractie had zijn eigen rotondespecialist''. Uiteindelijk is gekozen voor een uniek concept. De rotonde in Castricum is een combinatie van het model 'Enschede' en het model 'Amersfoort'. Van het Enschedese concept is overgenomen dat de fietsers op de rotonde voorrang hebben. Uit Amersfoort is afgekeken hoe groot de zogenoemde rammelstrook moet zijn. Dit is de strook lage tegels in het midden die het mogelijk maakt dat ook vrachtverkeer de rotonde zonder hobbels kan nemen. Deze strook is in Castricum extra breed. De Castricumse variant is daarom volgens Van Hemert 'de beste rotonde in Nederland en zeker in Castricum'. De enige andere rotonde in Castricum ligt op het kruispunt Torenstraat/Ruiterweg. Het verkeersplein kostte de gemeente vanwege het unieke concept wel 50.000 gulden meer dan oorspronkelijk was gedacht. Het totale project behelst 340.000 gulden. Een deel daarvan wordt gesubsidieerd. Prioriteit Van Hemert was verrast met het verzoek van de wegenbouwer om de racewagen, formule 2000, de rotonde te openen. Na een korte uitleg over het gebruik van de wagen 'spoot' Van Hemert weg, richting rotonde. Die rondde hij vier maal, maar met enige angst in de ogen. Vervolgens werd de rotonde vrijgegeven voor het overige verkeer. De aanwezige politici en wegenbouwers wachtten in spanning af hoe de eerste 'onwetende' vrachtautochauffeur zijn wagen het obstakel zou nemen. Toen ook een fietser netjes door een automobilist voorrang werd verleend, heerste er bij de politici niets dan tevredenheid. 1 Zwart foto maakt deel uit van het artikel. Van Hemert in de racewagen waarmee hij de rotonde in gebruik nam. Foto Kees Blokker |
Soort | : | Krantenartikel |
Naam krant | : | Dagblad Kennemerland |
Jaargang/nummer | : | |
Plaats | : | Castricum |
Straat/wijk | : | Soomerwegh |
Medium | : | Krantenartikel (kopie) |
Rubriek | : | Politieke Partij - Castricum Actief |
Subrubriek | : | |
Plaatsing | : | A4-02 |
Archiefdoos-map-nr. | : | 14-8-16 |
Record aangepast: 06 augustus 2024