Klik hier voor een uitleg over het gebruik van de informatiebank artikelen en documenten

 
 

 
 

 

Uitgebreid zoeken

Documentnummer : 14489
 
Titel : Castricum Aktief Verkiezingsprogramma '94-'98
Auteur :
Datering :
Beschrijving : Castricum Aktief Verkiezingsprogramma '94-'98

VERKIEZINGSPROGRAMMA 1994/98

INHIOUD
----------------------------------

1. Inleiding

2. Algemeen Bestuur

3. Openbare orde en Veiligheid

4. Verkeer

5. Gemeentewerken en Milieu

6. Economische zaken en Toerisme

7. Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting

8. Onderwijs

9. Welzijn en Cultuur

10. Financien

11. Sociale Zaken

1. I N L E I D I N G
----------------------------------

CASTRICUM AKTIEF IS ANDERS:

Castricum Aktief is anders dan grote landelijke partijen. Wij
zijn niet gebonden aan landelijke richtlijnen. Castricum
Aktief werkt gehhel op eigen kracht.

Castricum Aktief werkt vanuit de gedachte dat plaatselijke
politiek gevoerd moet worden vanuit persoonlijke contacten met
individuen en instellingen en het aanvoelen van wat leeft
binnen de gemeenschap. Juist door directe contacten - een
praatje op straat, op de markt of bij een vereniging - wordt
vrij snel duidelijk wat bij de bevolking leeft.

De kandidaten van Castricum Aktief voor de gemeenteraadsverkiezingen
zijn vooral mensen die onze dorpsgemeenschap aanvoelen.

Castricum Aktief spreekt gewoon duidelijk Nederlands.

CASTRICUM AKTIEF MOET CASTRICUM BLIJVEN:

Castricum Aktief vindt dat Castricum een zelfstandige gemeente
moet blijven met een eigen identiteit. Dit kan naar ons oordeel
het best gewaarborgd worden door aansluiting bij het
Samenwerkingsverband Noord-Kennemerland.
Opgaan in een gemeente IJmond of worden opgeslokt door een
provincie groot-Amsterdam (ROA) is ons een gruwel.
Castricum Aktief heeft in een grote advertentie uw mening
gevraagd. Wie wij daarna ook spraken, niemand voelde iets voor
de IJmond. Blijkbaar vindt men Castricum beter bij de regio
Alkmaar passen dan bij het zuiden.

De gemeenteraadsfractie van Castricum Aktief heeft veel moeite
gehad om andere raadsleden te overtuigen om niet voor het
gewest IJmond te kiezen maar voor et Samenwerkingsverband
Noord-Kennemerland. Gelukkig heeft uiteindelijk de hele
gemeenteraad voor het noorden gekozen. Dit is 'winst' voor onze
dorpsgemeenschap.
Castricum Aktief hoopt op een goede samenwerking met de
gemeenten ten noorden van ons. Er is in de noordelijke regio een
evenwichtiger verhouding tussen dorpen en stedelijke gemeenten
dan in de regio IJmond.

VERKEER:

Catricum Aktief vindt dat het nu over moet zijn met het
schrijven van dikke en dure rapporten over het verkeer. Er
dient ook geluisterd te worden naar wat de Castricumse burger
vindt; een dialoog tussen burgerij en gemeentebestuur. Wij
zijn voor een duidelijk verkeersbeleid voor de korte en de
lange termijn. Er moet nu actie genomen worden.

TOERISME:

Castricum Aktief staat de bevordering van kleinschalig toerisme
voor. In dit verband bestaat er behoefte aan een dorpshotel,
een facelift van het strandplateau en wellicht een
toeristische manege. Deze e.a. voorzieningen zouden gunstig
kunnen uitwerken voor de 'gezelligheid' in ons dorp.

SAMENWERKING:

Castricum Aktief komt op voor de belangen van de inwoners van
Castricum en Bakkum. Wij zijn een democratische partij. De
democratie brengt met zich mee, dat met andere partijen moet
worden samengewerkt als het gaat om collegevorming en
besluitvorming.

Castricum Aktief is tot samenwerking bereid, indien:

- handhaving van de eigen identiteit van Castricum ook bij
de coalitiegenoten hoog in het vaandel staat;
- de beoogde samenwerking op basis van gelijkwaardigheid
plaatsvindt;
- ons politiek program in het te maken collegeprogram
duidelijk herkenbbar is.

OPROEP:

Op 2 maart 1994 kiest u de leden van uw gemeenteraad in
Castricum en niet van de Tweede Kamer in Den Haag. Wij vragen u
de lokale faktor in de gemeenteraad te versterken door op
Castricum Aktief te stemmen. Onze lijst en onze groepering in
de raad kan de plaatselijke democratie versterken door stelling
te nemen tegen de gedachte dat de gemeenteraad een
verlengstuk zou zijn van de Tweede Kamer.

Het zijn de plaatselijke verkiezingen, dus stem de plaatselijke
partij: Castricum Aktief.

2. ALGEMEEN BESTUUR
-----------------------------------------------

Castricum Aktief is voorstander van meer voorlichting, niet
alleen over bestuursbesluiten, maar ook over meer algemene
zaken, zoals vermindering van afval, energiebesparing, stijging
van plaatselijke belastingen, alternatieve bouwmaterialen
en de regionalisering.
Een goed gemeentelijk beleid hoeft niet altijd te steunen op
dure nota's; een dosis gezond verstand en kennis van zaken
zijn in voldoende mate aanwezig in het eigen ambtenaren-apparaat.
Deskundigen uit steunfrakties en uit de samenleving
kunnen betrokken worden bij belangrijke onderwerpen, bijv.
door instelling van een commissie, speciaal voor dat
onderwerp.
Op deze manier wordt de burger meer betrokken bij de politiek
enhet beleid. Dit kan ook bevorderd worden door deelneming
aan een jaarlijkse gemeentedag. Als bezuinigingen en
subsidiebeperking onontkoombaar blijken, moeten gemotiveerde keuzen
worden gemaakt en via voorlichting duidelijk uitgelegd. Grotere
aanpassingen kunnen slechts stapsgewijs plaatsvinden.

Bij de samenstelling van een nieuw college gaat de voorkeur
van Castricum Aktief uit naar een programcollege met een kort
program, waarbij vier wethouders in part-time tot de mogelijkheden
behoort. De part-time wethouders dienen ook overdag
voldoende uren beschikbaar te hebben voor het wethouderschap.

Regionale samenwerking is noodzakelijk, maar vraagt wel om
maatschappelijke betrokkenheid en meerwaarde voor Castricum.
Democratische controle is belangrijk en kan beter via de
noordelijke regio, dan via de zuidelijke regio i.v.m. een
evenwichtiger opbouw van dit samenwerkingsverband.

Het gemeentebestuur is er niet alleen voor het bekritiseren en
controleren van bowtekeningen, voor het verlenen van vergunningen
en belastingheffing, maar ook zij zal haar inwoners
moeten informeren over veel uiteenlopende zaken. Voorlichting
is meer dan meedelen en het opleggen van een mening. Het is
een discussie. Geef informatie, maar zorg er voor dat de
burger zich vrij voelt om over die informatie nog nader te
praten in het "(P)raethuys". Dan komt er een discussie op gang
tussen de burger en het bestuur en dan is het gemeentebestuur
klantgericht.

3. OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID
-------------------------------------------------------------

Meer politie zichtbaar op straat, door fiets- en voetsurveillance,
is noodzakelijk. Dit geeft niet alleen de burger een
veiliger gevoel, maar werkt ook preventief.
De bestrijding van kleine en grote criminaliteit is natuurlijk
erg belangrijk. Het vandalisme is ieder een doorn in het oog.
Door deze bezigheden is het verkeer met de bijbehorende
verkeerscontrole stiefkind geworden. De verkeersdeelnemer doet
maar wat, alsof verkeersregels alleen voor anderen zijn.
Voorlichting is natuurlijk belangrijk, vooral waar het nieuwe
verkeerssituaties betreft, of waar het regelmatig voorkomende
verkeersfouten betreft. Toch is straf, een doodgewone bon,
onontbeerlijk. Mensen gedragen zich pas beter, als er een
straf op verkeerd gedrag staat. Er zal dus vaker opgetreden
moeten worden tegen verkeerd verkeersgedrag.

Voorlichting, ook op school, is een belangrijke sleutel ter
bestrijding van het vandalisme, drank-, drugs- en geluidsoverlast
in de dorpskom. Ook het lik-op-stuk beleid en de schade
verhalen op de veroorzakers dragen hier in hoge mate toe bij.
Overleg met de horeca blijft noodzakelijk.

Door de reorganisatie en de regionalisering van het politieapparaat
en de daaruit volgende onttrekking van menskracht aan
de dorpen, raakt de politie nog verder van de burger verwijderd.
Kortere openstelling van het bureau en het niet op alle
tijden direct bereikbaar zijn van de Castricumse politie
betreuren wij zeer. Het behoud van het eigen politiecorps en
het eigen politiebureau vindt Castricum Aktief erg belangrijk.

Bij de brandweer mag professionalisering en regionalisering
niet leiden tot het wegvallen van de brandweerkazerne in
Castricum, zoals wel is gebeurd met de ambulancedienst. Behoud
van eigen brandweer heeft hoge prioriteit.

Het rampenplan moet nader worden uitgewerkt. Er zijn ook in
Castricum rampen denkbaar, waarvoor een duidelijk draaiboek
klaar moet liggen.
In Bakkum bestaat er nog steeds behoefte aan het eerste deuntje.
Eerherstel van dit feest kan een jaar geprobeerd worden.

4. Verkeer
-----------------------------------------------

4.1. beleid tot nu toe:

Castricum worstelt al jaren met ernstige verkeersproblemen.
Hierover zijn door de gemeente en externe adviesbureaus vele
notities en rapporten geschreven. Het blijft echter ontbreken
aan een integrale aanpak van de verkeersproblematiek, waarin
oplossingen voor de korte en de lange termijn verwerkt zijn.

In feite heeft het huidige gemeentebestuur er tot nu toe naar
gestreefd stapsgewijze een Noord/Zuid-route te creeren en
daarmee de noodzaak van een randweg af te wenden. Het aanbrengen
van verkeersdrempels in bepaalde straten ter verhoging van
de veiligheid en verbetering van de leefbaarheid -hetgeen op
zich een goede zaak is- was hiervan een uitvloeisel.

Castricum Aktief vindt echter, dat de pijn van het jarenlange
aarzelen eerlijk moet worden verdeeld en niet onevenredig op
bepaalde straten mag worden afgewenteld om zodoende de noodzaak
van nieuwe in- en uitvalswegen naar de achtergrond te
verschuiven.

4.2. hoe is het zover kunnen komen:

De gemeente Castricum is van een klein dorp uitgegroeid tot
een middelgroot dorp met ruim 23000 inwoners. Voor de toekomst
kan nog een kleine groei verwacht worden.

De grootste groei heeft plaats gevonden aan de oostzijde. Het
winkelvoorzieningenniveau heeft wel ongeveer gelijke tred
gehouden met die uitbreidingen. De wegen-infrastructuur is
daarentegen sterk onvoldoende mee-ontwikkeld.

Binnen de gemeente vinden er zeer veel verkeersbewegingen
plaats. Het gaat om zowel intern verkeer als doorgaand verkeer.
Dit legt een zware druk op ons wegennet. In het oude
deel van de gemeente zijn verbindingen verdwenen door sluiting
van overwegen. De verkeersstromen die gebruik maakten van die
verbindingen moeten nu elders worden opgevangen, wat op die
wegen een extra druk geeft.

De ontsluiting van de nieuwe wijken van Castricum is onvoldoende.
Deze wijken zijn aangewezen op het bestaande historische
net van doorgaande routes, dat hierop niet is berekend.
Dit geeft een onaanvaardbare toename van verkeersbewegingen op
deze toch al volle routes. Voeg hierbij ook nog de druk van de
autonome groei van het verkeer en dan ontstaat een verkeersbeeld
dat zonder uitstel verbetering behoeft.

4.3. wat wil Castricum Aktief?

Wij willen oplossingen voor de korte en voor de lange termijn.

Er moet een duidelijk beleid worden geformuleerd, waarin de
leefbaarheid en verkeersveiligheid in ons dorp voorop staat;
de bescherming van de zwakkere verkeersdeelnemers (fietsers,
voetgangers, rolstoelgebruikers) een hoge prioriteit heeft.
Ook zal in het beleid voorrang gegeven moeten worden aan de
verbetering van het gehele verkeersveiligheidsbeeld in de
gemeente en een vlotte doorstroming en afwikkeling van het
verkeer.

Het aantal verkeersbewegingen met motorvoertuigen in de
gemeente zal teruggedrongen moeten worden. Hiervoor is nodig dat
gebruik van andere vervoersmogelijkheden 'aktief' gestimuleerd
gaat worden. 'Neem toch de fiets', 'De bus is zo gek nog niet'
en 'Waar zouden we zijn zonder de trein' zijn bekende slogans
die nog niets aan actualiteit hebben ingeboet.

Openbaar vervoersvoorzieningen, met name busvervoer, dienen op
een aanvaardbaar niveau te komen. Goede busaansluitingen van
Bakkum en Alberts Hoeve genieten bij Castricum Aktief prioriteit.
Wanneer de NZH niet bereid blijkt te zijn aan realisering
van deze voorzieningen mee te werken, zal de gemeente in
samenwerking met de omliggende plaatsen moeten bekijken of een
regionale aanpak tot oplossingen kan leiden. Het is het onderzoeken
meer dan waard of hiervoor gelden via de pot Sociale
Vernieuwing en/of Nieuw Beleid ingezet kunnen worden.

Ontsluiting van woonwijken dient niet richting centrum
georienteerd te zijn, maar juist naar de rand van het dorp, zodat
een goede afwikkeling gewaarborgd wordt. Het verkeer moet zich
niet door het centrum persen, met alle daaraan verbonden
negatieve gevolgen.

4.4. oplossingen voor de lange termijn:

Voor de lange termijn zijn ontsluitingswegen aan de buitenkant
van het dorp onvermijdelijk. De daarvoor benodigde ruimte
dient planologisch gereserveerd te worden en de desbetreffende
bestemmingsplannen moeten worden aangepast.

Castricum Aktief spreekt de voorkeur uit voor een goede
verbinding van Alberts hoeve met de Beverwijkerstraatweg. Voor
wat betreft de kruising van deze weg met de spoorlijn, zal
onderzocht moeten worden, wat de meest in aanmerking komende
vorm is. Aspecten van veiligheid en financien spelen hierbij
een belangrijke rol. Verder willen wij Alberts Hoeve verbinden
met de provinciale weg S16 (Limmen-Uitgeest). Negatieve
invloed op het landschap dient tot een minimum beperkt te
worden.

Op korte termijn dienen activiteiten ontplooid worden om
bronnen aan te boren, die geldstromen kunnen opleveren ter
ondersteuning van de financiering van de hiervoor genoemde
ontsluitingen. Een ordelijke planning en kontakten met
nabuurgemeenten zullen de procesgang moeten ondersteunen. Het effekt
van de nieuwe Wijkertunnel kan een belangrijk rol spelen.

4.5. oplossingen voor de korte termijn:

Voor de korte termijn zullen oplossingen binnen het bestaande
wegennet gevonden moeten worden.

Voor de Heereweg is niet direct een oplossing voorhanden om
het verkeersaanbod in te dammen. Hier is een constructief overleg
met de noordelijke gemeenten en de provincie nodig. Castricum
Aktief staat een verbinding van Heiloo met de A9 voor.
Gekonstateerd moet worden, dat de uitgevoerde rekonstruktie van de
Heereweg een mislukking is geworden. Reeds tijdens en ook na
de uitvoering heeft Castricum Aktief daar kritiek op geuit. De
staat waarin de weg nu verkeert, moet inmiddels onverantwoord
worden genoemd. Daarom dient op korte termijn naar oplossingen
te worden gezocht.

Het fietspad ten oosten van de Heereweg richting Egmond is een
van de gevaarlijkste verkeerssituaties in Castricum. Continuering
hiervan is in feite niet meer verantwoord.

Ondanks de rekonstruktie en de verkeersdrempels gaat er nog
veel verkeer over de Bakkummerstraat, die op het tegenwoordige
verkeersaanbod niet is berekend. Onderzocht moet worden, welke
aanvullende maatregelen mogelijk zijn hierin verbetering te
brengen, zonder dat dit tot een onevenredige toename van de
verkeersdruk op andere plaatsen leidt.

De verkeersveiligheid in de Dorpsstraat laat veel te wensen
over. Binnen de huidige beperkte mogelijkheden moet naar
verbetering op korte termijn worden gezocht. Op lange termijn
valt aan extra ontsluitingen niet te ontkomen om de
verkeersdruk op de Dorpsstraat te ontlasten.

Castricum Aktief vindt, dat langs de route Oranjelaan, Kleibroek,
Ruiterweg, Mient en Stationsweg daar waar mogelijk
vrijliggende fietspaden dienen worden gerealiseerd. Verder
moeten goede oversteekvoorzieningen aangelegd worden. Tot slot
zullen op grotere kruisingen voorzieningen getroffen moeten
worden, waarbij de aanleg van rotondes in een aantal gevallen
de voorkeur zou kunnen genieten. Dit alles om de zwakkere
verkeersdeelnemer in bescherming te nemen. Het ruimtebeslag
van deze voorzieningen zal de leefbaarheid van de omgeving
niet ernstig aantasten.

Parkeren op daarvoor bestemde parkeerplaatsen moet zoveel
mogelijk worden bevorderd. In het centrum van Castricum zijn
vooral De Brink en het Bakkerspleintje daarvoor bestemd.
Langdurig parkeren in woonstraten dient te worden beperkt door
het instellen van blauwe zones. Bewoners van die straten
moeten een parkeerontheffing krijgen.

Een mogelijkheid om het autogebruik terug te dringen kan
worden gezocht in de aanleg van aantrekkelijke en veilige
fietspaden. Verder zal voorzien moeten worden in goede
stallingsgelegenheden voor fietsen. Middelen om dergelijke
voorzieningen (gedeeltelijk) te financieren zouden gegenereerd
kunnen worden dor op bepaalde plaatsen betaald parkeren in te
voeren.

5. GEMEENTEWERKEN EN MILIEU
-----------------------------------------------

Voorheen betekende gemeentewerken vooral ontwerp, bouw, beheer
en onderhoud van de lokale infrastructuur.
Tegenwoordig speelt het milieu een heel nadrukkelijke rol.
Controle en handhaving van vergunningen en meldingen zijn op
dit moment tijdrovende zaken. Ook voorlichting over allerlei
milieuzaken aan de burger verdient permanente aandacht. Deze
voorlichting betreft vooral: afvalpreventie, afvalscheiding,
recycling, chemisch afval en voorkoming van milieuverontreiniging.
Tevens kunnen tips gegeven worden ten aanzien van
alternatieve bouwmaterialen en energiebesparing.
Nu verschuiving van taken heeft plaatsgevonden binnen de
gemeentelijke organisatie, is de produktiebegroting een uitstekende
manier om de relatie tussen prijs en produkt duidelijk
te maken, zodat ook een financiele verschuiving plaats kan
vinden.
Bij uitvoering van werken moet tijdig gesignaleerd worden of
er overschotten zullen zijn of dat tekorten dreigen, zodat zo
snel mogelijk correctie kan plaatsvinden.
Bij onkruidbestrijding zal zeer terughoudend met chemische
bestrijdingsmiddelen moeten worden gewerkt. Mechanische
bestrijding van onkruid zal zoveel mogelijk op verhardingen
worden toegepast. Te denken valt ook aan vrijwilligers die
"het plantsoen in de buurt" redelijk onkruidvrij houden, zodat
ook deze plantsoenen een fatsoenlijke aanblik behouden. Bij
nieuwe aanplant moet uitgegaan worden van minder intensief
onderhoud.

In verband met de sociale veiligheid behoort bij nieuwe aanplant
hiermee rekening te worden gehouden. Bij bestaande
beplanting is op somige plaatsen een regelmatige snoei
gewenst. Ook kan de verlichting op enkele plaatsen verbeterd
worden. Deze zaken vragen permanente aandacht.
De invoering van de grijze afvalcontainer heeft geen prioriteit.
Deze container draagt niet bij tot afvalpreventie en
levert ook geen bijdrage aan de verbetering van de afvalscheiding.
Ook aan de container kleven ergonomische problemen.
Aan een betere afvalscheiding door de burger dient nog veel
aandacht te worden besteed, zodat in de vuilniszak alleen
werkelijk restafval terecht komt. Deze vuilniszak zal
betrekkelijk licht zijn, omdat er geen zware dingen in zitten, zoals
het natte gft-afval en ook geen glas. Misschien is juist
afvalwisseling tussen zware gft-containers en lichte vuilniszakken
ergonomisch nog wel een redelijk goede oplossing.
Mogelijkheden tot alternatieve energievoorziening dienen meer
aandacht te krijgen. Ook het eigen gemeentelijk energiegebruik
mag wel eens onder de loep genomen worden.
Castricum Aktief staat een aktief beleid voor t.a.v. behoud en
herstel van de natuur.
Toch moet er naar gestreefd worden, dat ook binnen de
milieuwetgeving voldoende mogelijkheid bestaat voor gezonde
agrarische bedrijfsvoering. Ons streven is gericht op het behoud van
bestaande bedrijven.
Een eigen dierenopvang in ons dorp wordt door velen als
noodzakelijk ervaren.

6. ECONOMISCHE ZAKEN EN TOERISME
--------------------------------------------------------------

Een postieve opstelling van het gemeentebestuur t.a.v. de
plannen m.b.t. de nieuwe winkelcentra mag van een gemeente
worden verwacht, mits het karakter van het dorp niet wordt
aangetast en van evenwichtige uitbreiding sprake is. Een
positieve opstelling betekent echter niet dat de rol van de
gemeente risicodragend mag zijn, zodat bij eventuele tekorten
de gemeentekas kan worden aangesproken. Dit betekent ook niet
dat aan bezwaren van omwonenden zonder meer voorbij kan worden
gegaan. Het doel van beide centra is dat het een verbetering
moet zijn voor zowel de ondernemer als de consument.
Voor de kleine winkelcentra is deze tijd van recessie erg
moeilijk. Zij krijgen als eerste de klappen te verwerken van
een teruggang in de koopkracht. Ook een gemeentebestuur is
niet bij machte om het verdwijnen van winkels uit kleine
kernen tegen te gaan. Een gemeentebestuur kan slechts zorgen
voor een vriendelijke uitnodigende omgeving.
Nu de Castricummer Werf nagenoeg vol is, moet rekening gehouden
worden met enige uitbreiding van bedrijfsterrein, indien
daar behoefte aan blijkt te zijn.

Bij het toerisme kan sprake zijn van volumevergroting, met
name door spreiding in de tijd. Niet alleen in de zomer is
Castricum aantrekkelijk voor de toerist. Ook in de andere
seizoenen hebben bos, duin en strand de toerist heel wat te
bieden. Juist verblijfsaccommodatie, zoals een klein hotel,
landschappelijk aanvaardbaar gesitueerd, ontbreekt in Castricum.
Een verbetering van het strandplateau wordt urgent.
Tevens hoort hier een degelijke fietsenstalling bij.
Kleinschalige vormen van recreatie zoals midget-golf of een
manege kunnen een bijdrage leveren aan de aantrekkingskracht
van Castricum, al zullen de lokaties hiervoor zeer zorgvuldig
gekozen moeten worden. In de zomer valt vooral te denken aan
het herstel van de braderie en bijvoorbeeld straattoneel en
een strandfeest, met enige vrolijke muzikale omlijsting.
Uitbreiding van de VVV-lokatie hoort hiermee gelijke trend te
houden.
De reddingsbrigade, die vooral in de zomer voor toeristen en
eigen bewoners zo'n belangrijke rol vervult, moet binnenkort
duidelijkheid krijgen. Wat ruimere finananciele middelen geeft
de CRB de gelegenheid om een reele begroting op te stellen en
haar werk optimaal te verrichten.

7. RUIMTELIJKE ORDENING EN VOLKSHUISVESTING
----------------------------------------------------------

Bij de bouw van nieuwe woningen zal het landelijk karakter van
het dorp gehandhaafd moeten worden. Sociale woningbouw heeft
niet mer de hoogste prioriteit. De hoogste prioriteit heeft
het vasthouden van de bestaande goedkopere huurwoningen voor
Castricummers. De doorstroming van goedkopere naar duurdere
woningen zal gestimuleerd moeten worden. De woningbouw voor
senioren heeft een hoge prioriteit en zal heel gevarieerd
moeten zijn, omdat niet alle senioren per definitie armlastig
zijn. Tevens zal er veel aandacht geschonken moeten worden aan
flexibel bouwen, zodat woningen door simpele ingrepen voor
verschillende groepen woningzoekenden geschikt gemaakt kunnen
worden. Een vroegtijdige inschakeling van de Vrouwen Advies
Commissie is hier op z'n plaats.

Inspraak moet in procedures duidelijk worden toegepast, niet
alleen vanwege de wettelijke regelingen, maar ook om van de
wensen en bezwaren van omwonenden een helder beeld te krijgen.
Aan de omwonenden moet worden duidelijk gemaakt dat juist door
de tegenstrijdigheid van belangen donorering van wensen niet
altijd mogelijk is en vaak slechts ten dele kan plaatsvinden
bij afweging van belangen.

De regionele samenwerking met de IJmond heeft voor Castricum
negatieve effecten. Bewoners uit de regio mogen zich vrij
vestigen in Castricum. Het levert al problemen op aan de
behoefte van eigen inwoners te voldoen. Een extra toeloop uit
de regio kan Castricum helemaal niet verwerken. Verhuizing in
omgekeerde richting vindt in veel mindere mate plaats. Een
forse verhoging van de ondergrens bij vrije vestiging is
noodzakelijk.
Aansluiting bij het Samenwerkingsverband Noord-Kennemerland
levert minder problemen op, omdat daar sprake is van
overeenkomstige woonomstandigheden in de verschillende dorpen.

Karakteristieke plekjes en beeldbepalende panden verdienen
bescherming, zoals de Brakersweg, Breedeweg, het oude gemeentehuis,
de oude Duinrandschool (School met den Bijbel) en het
complex Pancratiuskerk.
De gemeente dient haar eigen bestemmingsplannen nauwgezet te
bewaken.
Het buitengebied dient beschermd te worden, maar het moet wel
reeel blijven en geen onmogelijke opgave worden. Afwijking van
het bestemmingsplan moet hier hoge uitzondering zijn.
Straatnamen van nieuwe straten mogen ook herinneren aan
overleden Castricummers, die voor de gemeenschap iets hebben
betekend.

8. ONDERWIJS
------------------------------------

Castricum Aktief is van mening dat het begrip onderwijsbelang
ruim geinterpreteerd dient te worden. Dat wil zeggen dat het
niet alleen de taak van de plaatselijke overheid is om de
geldstroom van de rijksoverheid in de richtin van het
basisonderwijs te geleiden. Haar taak strekt zich uit over
basisonderwijs, voortgezet onderwijs en de volwasseneneducatie.
Inhoudelijk dient de plaatselijke overheid een extra bijdrage
te leveren, inzonderheid ter verbetering en stimulering van
het vakonderwijs; dat is lokaal onderwijsbeleid.
Dit lokaal onderwijsbeleid heeft zijn beperkingen, zowel in
voorzieningen (vakonderwijs) als in randvoorzieningen
(logopedie, O.B.D.), maar verdere beperking zal moeten worden
tegengegaan. Een uitzondering zou hierop gemaakt kunnen worden ten
aanzien van het schoolzwemmen. Dit kan beperkt blijven tot een
jaar schoolzwemmen voor de kleinere kinderen om hen met water
vertrouwd te maken en bij ongelukken paniek te voorkomen.

In het kader van de schaalvergroting moet gestreefd worden
naar een gelijk aantal aanbiedpunten voor het openbaar
basisonderwijs. De Duinrandschool zou als nevenvestiging van de
Sokkerwei kunnen blijven voortbestaan. Zou voor
de Juliana van Stolbergschool gezocht kunnen worden naar een andere
onderwijsvorm of een andere organisatievorm en daardoor een ander
schoolwerkplan?

Voor alle basisscholen geldt, dat het wenselijk is, dat
- in schoolwerkplannen aandacht besteed wordt aan onderwerpen
als: vredesonderwijs, milieu- en natuureducatie,
vandalismebestrijding, emancipatiegedachte en anti-discriminatie.
- ernst wordt gemaakt met de integratie van een groter
aantal leerlingen van het speciaal onderwijs in de gewone
basisschool (Weer samen naar school).
- de verzelfstandiging van de basisscholen met kracht wordt
voortgezet (eigen budget, meer bevoegdheden management en
medezeggenschapsraad).
- gelijkwaardige benadering van openbaar en bijzonder
onderwijs.

9. WELZIJN EN CULTUUR
----------------------------------------

Cultuur is de levensstijl van onze samenleving. Als zodanig is
het geen luxe, maar een behoefte en een belangrijk onderdeel
van onze samenleving. Het behoort dan ook tot de taak van de
plaatselijke overheid door subsidiering en het scheppen van
randvoorwaarden, welzijn te stimuleren en te ondersteunen.
Castricum Aktief meent dat het gemeentelijk beleid er op
gericht moet zijn dat
- de gemeente voorwaardescheppend optreedt;
- eigen verantwoordelijkheid en vrijwilligerswerk
belangrijk zijn;
- eigen inspanning en middelen zichtbaar moeten zijn;
- bij het krapper worden van geldmiddelen er prioriteiten
gesteld moeten worden, waarbij zaken die maatschappelijk
relevant zijn zoals: vrijwilligerswerk, seniorenwerk en
kinderopvang een hoge prioriteit dienen te hebben.

Castricum Aktief is van mening dat het subsidiebeleid er niet
toe mag leiden, dat de autonomie van de vereniging of instelling
wordt aangetast. Budgetfinanciering versterkt die autonomie.
De projectenpot moet met voorzichtigheid gehanteerd
worden, omdat zij enerzijds een slagvaardig subsidie-beleid
mogelijk maakt, maar anderzijds het gevaar dreigt van
willekeur en aantasting van die autonomie.
De gemeente dient ondanks subsidieverlening toch op afstand te
sturen. Een Stichting Welzijn in het leven roepen, zou een
waarborg kunnen inhouden voor grote autonomie. Het samenvoegen
van instellingen kan tevens leiden tot grotere efficiency en
beperking van overheadkosten.

Ten aanzien van een aantal specifieke welzijnsinstellingen
meent Castricum Aktief het volgende:
- De SKVC zal door interne reorganisatie een meer flexibele
instelling moeten worden. Door meer gebruik te maken van
aanstelling van arbeidscontractanten i.p.v. werknemers
voor onbepaalde tijd, zal zij de financiele problemen het
hoofd moeten bieden en niet door subsidieverhoging.
- De bibliotheek zal door afstoting van een deel van de
ruimte, door inschakeling van vrijwilligers en door
verhoging van de leesbijdrage zeker in staat zijn haar
werk op gelijke voet voort te zetten.
- De Bakkerij krijgt het voordeel van de twijfel, maar zal
in de komende twee jaar haar bestaansrecht moeten bewijzen.
Een duidelijk programma en tevens openstelling voor
tieners zijn een vereiste.
Een bestuurlijk opgaan van het jongerencentrum De Bakkerij
in een Stichting Welzijn of een samengaan met de
Gemeenschapsraad wordt door Castricum Aktief voorgestaan.
- Sport: De afronding van het beleid van privatisering van
de sportaccommodatie wordt door ons voorgestaan, zo ook
een ruimhartig gebruik van het financiele fonds voor het
sportgebeuren.
- Groepen, waarvoor sport bestemd is, veranderen. Het
sportbeleid zal daarop meer moeten worden afgestemd.
- Bij beperking van de financiele mogelijkheden dient de
besluitvorming met grote zorgvuldigheid te gebeuren,
zodat het bestaansrecht van een vereniging niet wordt
aangetast.
- Als er teruggang van het aantal sportdeelnemers is, dan
zal herverdeling van accommodatie plaatsvinden, waardoor
efficienter gebruik bevorderd wordt.

10. FINANCIEN
-----------------------------

Een verhoging van de algemene reserve is noodzakelijk ter
versterking van het weerstandsvermogen van Castricum. Een
sluitende begroting met grotere posten voor onvoorzien en
nieuw beleid moeten de kans op een niet-sluitende rekening
beperken.
De verminderde geldmiddelen, toegekend door de rijksoverheid,
moeten opgevangen worden door bezuinigingen en eventuele
belastingverhoging, zo daar niet aan te ontkomen is.
Mogelijke overschrijdingen dienen voortijdig gesignaleerd en
gemeld te worden, zodat bijsturing mogelijk is.
Een strenge budgetbewaking moet de gemeente zoveel mogelijk
behoeden voor grote financiele verrassingen.
Mogelijke bezuinigingen moeten verdeeld zijn over de verschillende
sectoren, waarbij niets onbespreekbaar is. Overschrijdingen
behoren zoveel mogelijk binnen de eigen sector te\
worden opgevangen.
Verhoging van enkele gemeentelijke belastingen en speciaal
verhoging van de reinigingsrechten zullen moeilijk te
vermijden zijn. Deze dienen echter geleidelijk te worden
doorgevoerd. Gespreide betaling is daardoor zeer wenselijk.
Een nota voor alle gemeentelijke belastingen, die in zes
tweemaandelijkse termijnen kan worden voldaan is de aangwezen
methode hiervoor.

Door heldere voorlichting kan men de burger begrip vragen voor
bezuinigingen of verhogingen en kan men ook aangeven waarvoor
die middelen dan wel bestemd zijn, bijvoorbeeld voor verkeer
of beeldbepalende panden.

11. SOCIALE ZAKEN
----------------------------------

- De eenloketfunctie is des te dringender nu de uitvoering
van de Wet Voorziening Gehandicapten met ingang van
1-4-1994 aan de gemeente is toevertrouwd. De uitvoering van
deze wet dient met de uiterste zorg te geschieden.
- Castricum Aktief is er voorstander van het fonds voor de
minima ruimhartig toe te passen en eventueel het
uitkeringsbedrag te verhogen.
- Een betere voorlichting aan uitkeringsgerechtigden is
nodzakelijk.
- Een duidelijk en reeel kwijtscheldingsbeleid met betrekking
tot de belastingen voor de minst draagkrachtigen
staan wij voor.
- Bejaardeninstellingen: Daar de bejaarden een zeer kwetsbare
groep in onze samenleving vormen en door de relatief
grote toename van ouderen onder de inwoners van Castricum,
meent Castricum Aktief dat extra aandacht voor deze
bevolkingsgroep gerechtvaardigd is en dat de maatschappelijke
dienstverlening voor ouderen een hoge prioriteit
verdient.
- Asielzoekers: Alle gemeenten in Nederland hebben
gelijkwaardige verplichtingen ten opzichte van de asielzoeker.
Castricum Aktief meent dat de gemeente Castricum hierin
haar aandeel moet leveren.
- Het is een plicht invulling te geven aan een rechtvaardige
samenleving. Ook door lokale initiatieven kan aandacht
besteed worden aan chaos, honger, geweld of uitzichtloosheid
in andere delen van de wereld. Castricum Aktief
is blij met de initiatieven, die er ten aanzien van dit
punt genomen zijn en genomen zullen worden.
- Het streven van de politieke partijen moet erop gericht
zijn, dat wij ons verre houden van uitlatingen van
grpereingen of personen, die als doel hebben te discrimineren
of op een andere manier personen in hun menszijn aan
te tasten.
SAMENVATTING EN CONCLUSIES

Z.O.Z.

CASTRICUM AKTIEF PLEIT IN DIT PROGRAMMA VOOR:

- behoud van het eigen karakter van ons dorp

- bescherming van het kwetsbare buitengebied

- extra aandacht voor de sterk groeiende groep ouderen onder ons

- verkleining van de afstand tussen burgers en gemeentebestuur door
gesprek, voorlichting en inspraak

- eerlijke verdeling van de verkeerdruk

- hoge prioriteit voor een verbinding Smeetslaan-Beverwijkerstraatweg
ter vermindering van de verkeerdruk en een betere
ontsluiting van Albertshoeve

- het opnemen van een verdere ontsluiting bij wijziging van
bestemmingsplannen als mogelijke oplossing voor de toenemende
verkeersproblemen

- een ruimhartige aanpak van het minimabeleid

- positieve opstelling t.a.v. asielzoekers

- behoud van de kleine winkelcentra Bakkum en Kooiplein en terugkeer
van het postkantoor in Bakkum

- bescherming van karakteristieke panden en plekjes in ons dorp zoals
de oude Duinrandschool, de Pancratiuskerk, de Brakersweg, de Breedeweg,
de Schulpvaart en de historische zandpaden in het duingebied

- uittreden uit het Gewest IJmond en aansluiting bij het
Samenwerkingsverband Noord-Kennemerland

- terugkeer van het 'Eerste deuntje'-als oude traditie in Bakkum-
in overleg met de bewoners

- het samenvoegen van enkele sociaal-culturele instellingen in een
Stichting Welzijn om te komen tot minder overheadkosten en meer efficiency.

- het behoud van bestaande agrarische bedrijven
 
Soort : Archiefstuk
Naam krant :
Jaargang/nummer :
Plaats : Castricum
Straat/wijk :
Medium : Publicatie
Rubriek : Politieke Partij - Castricum Actief
Subrubriek :
Plaatsing : A4-02
Archiefdoos-map-nr. : 14-8-12
 
 

Vorige object   Volgende object

 

Uitgebreid zoeken
 

Record aangepast: 05 augustus 2024