|
Klik hier voor een uitleg over het gebruik van de informatiebank artikelen en documenten
|
|
|
Documentnummer | : | 14489 |
---|---|---|
Titel | : | Castricum Aktief Verkiezingsprogramma '94-'98 |
Auteur | : | |
Datering | : | |
Beschrijving | : | Castricum Aktief Verkiezingsprogramma '94-'98 VERKIEZINGSPROGRAMMA 1994/98 INHIOUD ---------------------------------- 1. Inleiding 2. Algemeen Bestuur 3. Openbare orde en Veiligheid 4. Verkeer 5. Gemeentewerken en Milieu 6. Economische zaken en Toerisme 7. Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting 8. Onderwijs 9. Welzijn en Cultuur 10. Financien 11. Sociale Zaken 1. I N L E I D I N G ---------------------------------- CASTRICUM AKTIEF IS ANDERS: Castricum Aktief is anders dan grote landelijke partijen. Wij zijn niet gebonden aan landelijke richtlijnen. Castricum Aktief werkt gehhel op eigen kracht. Castricum Aktief werkt vanuit de gedachte dat plaatselijke politiek gevoerd moet worden vanuit persoonlijke contacten met individuen en instellingen en het aanvoelen van wat leeft binnen de gemeenschap. Juist door directe contacten - een praatje op straat, op de markt of bij een vereniging - wordt vrij snel duidelijk wat bij de bevolking leeft. De kandidaten van Castricum Aktief voor de gemeenteraadsverkiezingen zijn vooral mensen die onze dorpsgemeenschap aanvoelen. Castricum Aktief spreekt gewoon duidelijk Nederlands. CASTRICUM AKTIEF MOET CASTRICUM BLIJVEN: Castricum Aktief vindt dat Castricum een zelfstandige gemeente moet blijven met een eigen identiteit. Dit kan naar ons oordeel het best gewaarborgd worden door aansluiting bij het Samenwerkingsverband Noord-Kennemerland. Opgaan in een gemeente IJmond of worden opgeslokt door een provincie groot-Amsterdam (ROA) is ons een gruwel. Castricum Aktief heeft in een grote advertentie uw mening gevraagd. Wie wij daarna ook spraken, niemand voelde iets voor de IJmond. Blijkbaar vindt men Castricum beter bij de regio Alkmaar passen dan bij het zuiden. De gemeenteraadsfractie van Castricum Aktief heeft veel moeite gehad om andere raadsleden te overtuigen om niet voor het gewest IJmond te kiezen maar voor et Samenwerkingsverband Noord-Kennemerland. Gelukkig heeft uiteindelijk de hele gemeenteraad voor het noorden gekozen. Dit is 'winst' voor onze dorpsgemeenschap. Castricum Aktief hoopt op een goede samenwerking met de gemeenten ten noorden van ons. Er is in de noordelijke regio een evenwichtiger verhouding tussen dorpen en stedelijke gemeenten dan in de regio IJmond. VERKEER: Catricum Aktief vindt dat het nu over moet zijn met het schrijven van dikke en dure rapporten over het verkeer. Er dient ook geluisterd te worden naar wat de Castricumse burger vindt; een dialoog tussen burgerij en gemeentebestuur. Wij zijn voor een duidelijk verkeersbeleid voor de korte en de lange termijn. Er moet nu actie genomen worden. TOERISME: Castricum Aktief staat de bevordering van kleinschalig toerisme voor. In dit verband bestaat er behoefte aan een dorpshotel, een facelift van het strandplateau en wellicht een toeristische manege. Deze e.a. voorzieningen zouden gunstig kunnen uitwerken voor de 'gezelligheid' in ons dorp. SAMENWERKING: Castricum Aktief komt op voor de belangen van de inwoners van Castricum en Bakkum. Wij zijn een democratische partij. De democratie brengt met zich mee, dat met andere partijen moet worden samengewerkt als het gaat om collegevorming en besluitvorming. Castricum Aktief is tot samenwerking bereid, indien: - handhaving van de eigen identiteit van Castricum ook bij de coalitiegenoten hoog in het vaandel staat; - de beoogde samenwerking op basis van gelijkwaardigheid plaatsvindt; - ons politiek program in het te maken collegeprogram duidelijk herkenbbar is. OPROEP: Op 2 maart 1994 kiest u de leden van uw gemeenteraad in Castricum en niet van de Tweede Kamer in Den Haag. Wij vragen u de lokale faktor in de gemeenteraad te versterken door op Castricum Aktief te stemmen. Onze lijst en onze groepering in de raad kan de plaatselijke democratie versterken door stelling te nemen tegen de gedachte dat de gemeenteraad een verlengstuk zou zijn van de Tweede Kamer. Het zijn de plaatselijke verkiezingen, dus stem de plaatselijke partij: Castricum Aktief. 2. ALGEMEEN BESTUUR ----------------------------------------------- Castricum Aktief is voorstander van meer voorlichting, niet alleen over bestuursbesluiten, maar ook over meer algemene zaken, zoals vermindering van afval, energiebesparing, stijging van plaatselijke belastingen, alternatieve bouwmaterialen en de regionalisering. Een goed gemeentelijk beleid hoeft niet altijd te steunen op dure nota's; een dosis gezond verstand en kennis van zaken zijn in voldoende mate aanwezig in het eigen ambtenaren-apparaat. Deskundigen uit steunfrakties en uit de samenleving kunnen betrokken worden bij belangrijke onderwerpen, bijv. door instelling van een commissie, speciaal voor dat onderwerp. Op deze manier wordt de burger meer betrokken bij de politiek enhet beleid. Dit kan ook bevorderd worden door deelneming aan een jaarlijkse gemeentedag. Als bezuinigingen en subsidiebeperking onontkoombaar blijken, moeten gemotiveerde keuzen worden gemaakt en via voorlichting duidelijk uitgelegd. Grotere aanpassingen kunnen slechts stapsgewijs plaatsvinden. Bij de samenstelling van een nieuw college gaat de voorkeur van Castricum Aktief uit naar een programcollege met een kort program, waarbij vier wethouders in part-time tot de mogelijkheden behoort. De part-time wethouders dienen ook overdag voldoende uren beschikbaar te hebben voor het wethouderschap. Regionale samenwerking is noodzakelijk, maar vraagt wel om maatschappelijke betrokkenheid en meerwaarde voor Castricum. Democratische controle is belangrijk en kan beter via de noordelijke regio, dan via de zuidelijke regio i.v.m. een evenwichtiger opbouw van dit samenwerkingsverband. Het gemeentebestuur is er niet alleen voor het bekritiseren en controleren van bowtekeningen, voor het verlenen van vergunningen en belastingheffing, maar ook zij zal haar inwoners moeten informeren over veel uiteenlopende zaken. Voorlichting is meer dan meedelen en het opleggen van een mening. Het is een discussie. Geef informatie, maar zorg er voor dat de burger zich vrij voelt om over die informatie nog nader te praten in het "(P)raethuys". Dan komt er een discussie op gang tussen de burger en het bestuur en dan is het gemeentebestuur klantgericht. 3. OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID ------------------------------------------------------------- Meer politie zichtbaar op straat, door fiets- en voetsurveillance, is noodzakelijk. Dit geeft niet alleen de burger een veiliger gevoel, maar werkt ook preventief. De bestrijding van kleine en grote criminaliteit is natuurlijk erg belangrijk. Het vandalisme is ieder een doorn in het oog. Door deze bezigheden is het verkeer met de bijbehorende verkeerscontrole stiefkind geworden. De verkeersdeelnemer doet maar wat, alsof verkeersregels alleen voor anderen zijn. Voorlichting is natuurlijk belangrijk, vooral waar het nieuwe verkeerssituaties betreft, of waar het regelmatig voorkomende verkeersfouten betreft. Toch is straf, een doodgewone bon, onontbeerlijk. Mensen gedragen zich pas beter, als er een straf op verkeerd gedrag staat. Er zal dus vaker opgetreden moeten worden tegen verkeerd verkeersgedrag. Voorlichting, ook op school, is een belangrijke sleutel ter bestrijding van het vandalisme, drank-, drugs- en geluidsoverlast in de dorpskom. Ook het lik-op-stuk beleid en de schade verhalen op de veroorzakers dragen hier in hoge mate toe bij. Overleg met de horeca blijft noodzakelijk. Door de reorganisatie en de regionalisering van het politieapparaat en de daaruit volgende onttrekking van menskracht aan de dorpen, raakt de politie nog verder van de burger verwijderd. Kortere openstelling van het bureau en het niet op alle tijden direct bereikbaar zijn van de Castricumse politie betreuren wij zeer. Het behoud van het eigen politiecorps en het eigen politiebureau vindt Castricum Aktief erg belangrijk. Bij de brandweer mag professionalisering en regionalisering niet leiden tot het wegvallen van de brandweerkazerne in Castricum, zoals wel is gebeurd met de ambulancedienst. Behoud van eigen brandweer heeft hoge prioriteit. Het rampenplan moet nader worden uitgewerkt. Er zijn ook in Castricum rampen denkbaar, waarvoor een duidelijk draaiboek klaar moet liggen. In Bakkum bestaat er nog steeds behoefte aan het eerste deuntje. Eerherstel van dit feest kan een jaar geprobeerd worden. 4. Verkeer ----------------------------------------------- 4.1. beleid tot nu toe: Castricum worstelt al jaren met ernstige verkeersproblemen. Hierover zijn door de gemeente en externe adviesbureaus vele notities en rapporten geschreven. Het blijft echter ontbreken aan een integrale aanpak van de verkeersproblematiek, waarin oplossingen voor de korte en de lange termijn verwerkt zijn. In feite heeft het huidige gemeentebestuur er tot nu toe naar gestreefd stapsgewijze een Noord/Zuid-route te creeren en daarmee de noodzaak van een randweg af te wenden. Het aanbrengen van verkeersdrempels in bepaalde straten ter verhoging van de veiligheid en verbetering van de leefbaarheid -hetgeen op zich een goede zaak is- was hiervan een uitvloeisel. Castricum Aktief vindt echter, dat de pijn van het jarenlange aarzelen eerlijk moet worden verdeeld en niet onevenredig op bepaalde straten mag worden afgewenteld om zodoende de noodzaak van nieuwe in- en uitvalswegen naar de achtergrond te verschuiven. 4.2. hoe is het zover kunnen komen: De gemeente Castricum is van een klein dorp uitgegroeid tot een middelgroot dorp met ruim 23000 inwoners. Voor de toekomst kan nog een kleine groei verwacht worden. De grootste groei heeft plaats gevonden aan de oostzijde. Het winkelvoorzieningenniveau heeft wel ongeveer gelijke tred gehouden met die uitbreidingen. De wegen-infrastructuur is daarentegen sterk onvoldoende mee-ontwikkeld. Binnen de gemeente vinden er zeer veel verkeersbewegingen plaats. Het gaat om zowel intern verkeer als doorgaand verkeer. Dit legt een zware druk op ons wegennet. In het oude deel van de gemeente zijn verbindingen verdwenen door sluiting van overwegen. De verkeersstromen die gebruik maakten van die verbindingen moeten nu elders worden opgevangen, wat op die wegen een extra druk geeft. De ontsluiting van de nieuwe wijken van Castricum is onvoldoende. Deze wijken zijn aangewezen op het bestaande historische net van doorgaande routes, dat hierop niet is berekend. Dit geeft een onaanvaardbare toename van verkeersbewegingen op deze toch al volle routes. Voeg hierbij ook nog de druk van de autonome groei van het verkeer en dan ontstaat een verkeersbeeld dat zonder uitstel verbetering behoeft. 4.3. wat wil Castricum Aktief? Wij willen oplossingen voor de korte en voor de lange termijn. Er moet een duidelijk beleid worden geformuleerd, waarin de leefbaarheid en verkeersveiligheid in ons dorp voorop staat; de bescherming van de zwakkere verkeersdeelnemers (fietsers, voetgangers, rolstoelgebruikers) een hoge prioriteit heeft. Ook zal in het beleid voorrang gegeven moeten worden aan de verbetering van het gehele verkeersveiligheidsbeeld in de gemeente en een vlotte doorstroming en afwikkeling van het verkeer. Het aantal verkeersbewegingen met motorvoertuigen in de gemeente zal teruggedrongen moeten worden. Hiervoor is nodig dat gebruik van andere vervoersmogelijkheden 'aktief' gestimuleerd gaat worden. 'Neem toch de fiets', 'De bus is zo gek nog niet' en 'Waar zouden we zijn zonder de trein' zijn bekende slogans die nog niets aan actualiteit hebben ingeboet. Openbaar vervoersvoorzieningen, met name busvervoer, dienen op een aanvaardbaar niveau te komen. Goede busaansluitingen van Bakkum en Alberts Hoeve genieten bij Castricum Aktief prioriteit. Wanneer de NZH niet bereid blijkt te zijn aan realisering van deze voorzieningen mee te werken, zal de gemeente in samenwerking met de omliggende plaatsen moeten bekijken of een regionale aanpak tot oplossingen kan leiden. Het is het onderzoeken meer dan waard of hiervoor gelden via de pot Sociale Vernieuwing en/of Nieuw Beleid ingezet kunnen worden. Ontsluiting van woonwijken dient niet richting centrum georienteerd te zijn, maar juist naar de rand van het dorp, zodat een goede afwikkeling gewaarborgd wordt. Het verkeer moet zich niet door het centrum persen, met alle daaraan verbonden negatieve gevolgen. 4.4. oplossingen voor de lange termijn: Voor de lange termijn zijn ontsluitingswegen aan de buitenkant van het dorp onvermijdelijk. De daarvoor benodigde ruimte dient planologisch gereserveerd te worden en de desbetreffende bestemmingsplannen moeten worden aangepast. Castricum Aktief spreekt de voorkeur uit voor een goede verbinding van Alberts hoeve met de Beverwijkerstraatweg. Voor wat betreft de kruising van deze weg met de spoorlijn, zal onderzocht moeten worden, wat de meest in aanmerking komende vorm is. Aspecten van veiligheid en financien spelen hierbij een belangrijke rol. Verder willen wij Alberts Hoeve verbinden met de provinciale weg S16 (Limmen-Uitgeest). Negatieve invloed op het landschap dient tot een minimum beperkt te worden. Op korte termijn dienen activiteiten ontplooid worden om bronnen aan te boren, die geldstromen kunnen opleveren ter ondersteuning van de financiering van de hiervoor genoemde ontsluitingen. Een ordelijke planning en kontakten met nabuurgemeenten zullen de procesgang moeten ondersteunen. Het effekt van de nieuwe Wijkertunnel kan een belangrijk rol spelen. 4.5. oplossingen voor de korte termijn: Voor de korte termijn zullen oplossingen binnen het bestaande wegennet gevonden moeten worden. Voor de Heereweg is niet direct een oplossing voorhanden om het verkeersaanbod in te dammen. Hier is een constructief overleg met de noordelijke gemeenten en de provincie nodig. Castricum Aktief staat een verbinding van Heiloo met de A9 voor. Gekonstateerd moet worden, dat de uitgevoerde rekonstruktie van de Heereweg een mislukking is geworden. Reeds tijdens en ook na de uitvoering heeft Castricum Aktief daar kritiek op geuit. De staat waarin de weg nu verkeert, moet inmiddels onverantwoord worden genoemd. Daarom dient op korte termijn naar oplossingen te worden gezocht. Het fietspad ten oosten van de Heereweg richting Egmond is een van de gevaarlijkste verkeerssituaties in Castricum. Continuering hiervan is in feite niet meer verantwoord. Ondanks de rekonstruktie en de verkeersdrempels gaat er nog veel verkeer over de Bakkummerstraat, die op het tegenwoordige verkeersaanbod niet is berekend. Onderzocht moet worden, welke aanvullende maatregelen mogelijk zijn hierin verbetering te brengen, zonder dat dit tot een onevenredige toename van de verkeersdruk op andere plaatsen leidt. De verkeersveiligheid in de Dorpsstraat laat veel te wensen over. Binnen de huidige beperkte mogelijkheden moet naar verbetering op korte termijn worden gezocht. Op lange termijn valt aan extra ontsluitingen niet te ontkomen om de verkeersdruk op de Dorpsstraat te ontlasten. Castricum Aktief vindt, dat langs de route Oranjelaan, Kleibroek, Ruiterweg, Mient en Stationsweg daar waar mogelijk vrijliggende fietspaden dienen worden gerealiseerd. Verder moeten goede oversteekvoorzieningen aangelegd worden. Tot slot zullen op grotere kruisingen voorzieningen getroffen moeten worden, waarbij de aanleg van rotondes in een aantal gevallen de voorkeur zou kunnen genieten. Dit alles om de zwakkere verkeersdeelnemer in bescherming te nemen. Het ruimtebeslag van deze voorzieningen zal de leefbaarheid van de omgeving niet ernstig aantasten. Parkeren op daarvoor bestemde parkeerplaatsen moet zoveel mogelijk worden bevorderd. In het centrum van Castricum zijn vooral De Brink en het Bakkerspleintje daarvoor bestemd. Langdurig parkeren in woonstraten dient te worden beperkt door het instellen van blauwe zones. Bewoners van die straten moeten een parkeerontheffing krijgen. Een mogelijkheid om het autogebruik terug te dringen kan worden gezocht in de aanleg van aantrekkelijke en veilige fietspaden. Verder zal voorzien moeten worden in goede stallingsgelegenheden voor fietsen. Middelen om dergelijke voorzieningen (gedeeltelijk) te financieren zouden gegenereerd kunnen worden dor op bepaalde plaatsen betaald parkeren in te voeren. 5. GEMEENTEWERKEN EN MILIEU ----------------------------------------------- Voorheen betekende gemeentewerken vooral ontwerp, bouw, beheer en onderhoud van de lokale infrastructuur. Tegenwoordig speelt het milieu een heel nadrukkelijke rol. Controle en handhaving van vergunningen en meldingen zijn op dit moment tijdrovende zaken. Ook voorlichting over allerlei milieuzaken aan de burger verdient permanente aandacht. Deze voorlichting betreft vooral: afvalpreventie, afvalscheiding, recycling, chemisch afval en voorkoming van milieuverontreiniging. Tevens kunnen tips gegeven worden ten aanzien van alternatieve bouwmaterialen en energiebesparing. Nu verschuiving van taken heeft plaatsgevonden binnen de gemeentelijke organisatie, is de produktiebegroting een uitstekende manier om de relatie tussen prijs en produkt duidelijk te maken, zodat ook een financiele verschuiving plaats kan vinden. Bij uitvoering van werken moet tijdig gesignaleerd worden of er overschotten zullen zijn of dat tekorten dreigen, zodat zo snel mogelijk correctie kan plaatsvinden. Bij onkruidbestrijding zal zeer terughoudend met chemische bestrijdingsmiddelen moeten worden gewerkt. Mechanische bestrijding van onkruid zal zoveel mogelijk op verhardingen worden toegepast. Te denken valt ook aan vrijwilligers die "het plantsoen in de buurt" redelijk onkruidvrij houden, zodat ook deze plantsoenen een fatsoenlijke aanblik behouden. Bij nieuwe aanplant moet uitgegaan worden van minder intensief onderhoud. In verband met de sociale veiligheid behoort bij nieuwe aanplant hiermee rekening te worden gehouden. Bij bestaande beplanting is op somige plaatsen een regelmatige snoei gewenst. Ook kan de verlichting op enkele plaatsen verbeterd worden. Deze zaken vragen permanente aandacht. De invoering van de grijze afvalcontainer heeft geen prioriteit. Deze container draagt niet bij tot afvalpreventie en levert ook geen bijdrage aan de verbetering van de afvalscheiding. Ook aan de container kleven ergonomische problemen. Aan een betere afvalscheiding door de burger dient nog veel aandacht te worden besteed, zodat in de vuilniszak alleen werkelijk restafval terecht komt. Deze vuilniszak zal betrekkelijk licht zijn, omdat er geen zware dingen in zitten, zoals het natte gft-afval en ook geen glas. Misschien is juist afvalwisseling tussen zware gft-containers en lichte vuilniszakken ergonomisch nog wel een redelijk goede oplossing. Mogelijkheden tot alternatieve energievoorziening dienen meer aandacht te krijgen. Ook het eigen gemeentelijk energiegebruik mag wel eens onder de loep genomen worden. Castricum Aktief staat een aktief beleid voor t.a.v. behoud en herstel van de natuur. Toch moet er naar gestreefd worden, dat ook binnen de milieuwetgeving voldoende mogelijkheid bestaat voor gezonde agrarische bedrijfsvoering. Ons streven is gericht op het behoud van bestaande bedrijven. Een eigen dierenopvang in ons dorp wordt door velen als noodzakelijk ervaren. 6. ECONOMISCHE ZAKEN EN TOERISME -------------------------------------------------------------- Een postieve opstelling van het gemeentebestuur t.a.v. de plannen m.b.t. de nieuwe winkelcentra mag van een gemeente worden verwacht, mits het karakter van het dorp niet wordt aangetast en van evenwichtige uitbreiding sprake is. Een positieve opstelling betekent echter niet dat de rol van de gemeente risicodragend mag zijn, zodat bij eventuele tekorten de gemeentekas kan worden aangesproken. Dit betekent ook niet dat aan bezwaren van omwonenden zonder meer voorbij kan worden gegaan. Het doel van beide centra is dat het een verbetering moet zijn voor zowel de ondernemer als de consument. Voor de kleine winkelcentra is deze tijd van recessie erg moeilijk. Zij krijgen als eerste de klappen te verwerken van een teruggang in de koopkracht. Ook een gemeentebestuur is niet bij machte om het verdwijnen van winkels uit kleine kernen tegen te gaan. Een gemeentebestuur kan slechts zorgen voor een vriendelijke uitnodigende omgeving. Nu de Castricummer Werf nagenoeg vol is, moet rekening gehouden worden met enige uitbreiding van bedrijfsterrein, indien daar behoefte aan blijkt te zijn. Bij het toerisme kan sprake zijn van volumevergroting, met name door spreiding in de tijd. Niet alleen in de zomer is Castricum aantrekkelijk voor de toerist. Ook in de andere seizoenen hebben bos, duin en strand de toerist heel wat te bieden. Juist verblijfsaccommodatie, zoals een klein hotel, landschappelijk aanvaardbaar gesitueerd, ontbreekt in Castricum. Een verbetering van het strandplateau wordt urgent. Tevens hoort hier een degelijke fietsenstalling bij. Kleinschalige vormen van recreatie zoals midget-golf of een manege kunnen een bijdrage leveren aan de aantrekkingskracht van Castricum, al zullen de lokaties hiervoor zeer zorgvuldig gekozen moeten worden. In de zomer valt vooral te denken aan het herstel van de braderie en bijvoorbeeld straattoneel en een strandfeest, met enige vrolijke muzikale omlijsting. Uitbreiding van de VVV-lokatie hoort hiermee gelijke trend te houden. De reddingsbrigade, die vooral in de zomer voor toeristen en eigen bewoners zo'n belangrijke rol vervult, moet binnenkort duidelijkheid krijgen. Wat ruimere finananciele middelen geeft de CRB de gelegenheid om een reele begroting op te stellen en haar werk optimaal te verrichten. 7. RUIMTELIJKE ORDENING EN VOLKSHUISVESTING ---------------------------------------------------------- Bij de bouw van nieuwe woningen zal het landelijk karakter van het dorp gehandhaafd moeten worden. Sociale woningbouw heeft niet mer de hoogste prioriteit. De hoogste prioriteit heeft het vasthouden van de bestaande goedkopere huurwoningen voor Castricummers. De doorstroming van goedkopere naar duurdere woningen zal gestimuleerd moeten worden. De woningbouw voor senioren heeft een hoge prioriteit en zal heel gevarieerd moeten zijn, omdat niet alle senioren per definitie armlastig zijn. Tevens zal er veel aandacht geschonken moeten worden aan flexibel bouwen, zodat woningen door simpele ingrepen voor verschillende groepen woningzoekenden geschikt gemaakt kunnen worden. Een vroegtijdige inschakeling van de Vrouwen Advies Commissie is hier op z'n plaats. Inspraak moet in procedures duidelijk worden toegepast, niet alleen vanwege de wettelijke regelingen, maar ook om van de wensen en bezwaren van omwonenden een helder beeld te krijgen. Aan de omwonenden moet worden duidelijk gemaakt dat juist door de tegenstrijdigheid van belangen donorering van wensen niet altijd mogelijk is en vaak slechts ten dele kan plaatsvinden bij afweging van belangen. De regionele samenwerking met de IJmond heeft voor Castricum negatieve effecten. Bewoners uit de regio mogen zich vrij vestigen in Castricum. Het levert al problemen op aan de behoefte van eigen inwoners te voldoen. Een extra toeloop uit de regio kan Castricum helemaal niet verwerken. Verhuizing in omgekeerde richting vindt in veel mindere mate plaats. Een forse verhoging van de ondergrens bij vrije vestiging is noodzakelijk. Aansluiting bij het Samenwerkingsverband Noord-Kennemerland levert minder problemen op, omdat daar sprake is van overeenkomstige woonomstandigheden in de verschillende dorpen. Karakteristieke plekjes en beeldbepalende panden verdienen bescherming, zoals de Brakersweg, Breedeweg, het oude gemeentehuis, de oude Duinrandschool (School met den Bijbel) en het complex Pancratiuskerk. De gemeente dient haar eigen bestemmingsplannen nauwgezet te bewaken. Het buitengebied dient beschermd te worden, maar het moet wel reeel blijven en geen onmogelijke opgave worden. Afwijking van het bestemmingsplan moet hier hoge uitzondering zijn. Straatnamen van nieuwe straten mogen ook herinneren aan overleden Castricummers, die voor de gemeenschap iets hebben betekend. 8. ONDERWIJS ------------------------------------ Castricum Aktief is van mening dat het begrip onderwijsbelang ruim geinterpreteerd dient te worden. Dat wil zeggen dat het niet alleen de taak van de plaatselijke overheid is om de geldstroom van de rijksoverheid in de richtin van het basisonderwijs te geleiden. Haar taak strekt zich uit over basisonderwijs, voortgezet onderwijs en de volwasseneneducatie. Inhoudelijk dient de plaatselijke overheid een extra bijdrage te leveren, inzonderheid ter verbetering en stimulering van het vakonderwijs; dat is lokaal onderwijsbeleid. Dit lokaal onderwijsbeleid heeft zijn beperkingen, zowel in voorzieningen (vakonderwijs) als in randvoorzieningen (logopedie, O.B.D.), maar verdere beperking zal moeten worden tegengegaan. Een uitzondering zou hierop gemaakt kunnen worden ten aanzien van het schoolzwemmen. Dit kan beperkt blijven tot een jaar schoolzwemmen voor de kleinere kinderen om hen met water vertrouwd te maken en bij ongelukken paniek te voorkomen. In het kader van de schaalvergroting moet gestreefd worden naar een gelijk aantal aanbiedpunten voor het openbaar basisonderwijs. De Duinrandschool zou als nevenvestiging van de Sokkerwei kunnen blijven voortbestaan. Zou voor de Juliana van Stolbergschool gezocht kunnen worden naar een andere onderwijsvorm of een andere organisatievorm en daardoor een ander schoolwerkplan? Voor alle basisscholen geldt, dat het wenselijk is, dat - in schoolwerkplannen aandacht besteed wordt aan onderwerpen als: vredesonderwijs, milieu- en natuureducatie, vandalismebestrijding, emancipatiegedachte en anti-discriminatie. - ernst wordt gemaakt met de integratie van een groter aantal leerlingen van het speciaal onderwijs in de gewone basisschool (Weer samen naar school). - de verzelfstandiging van de basisscholen met kracht wordt voortgezet (eigen budget, meer bevoegdheden management en medezeggenschapsraad). - gelijkwaardige benadering van openbaar en bijzonder onderwijs. 9. WELZIJN EN CULTUUR ---------------------------------------- Cultuur is de levensstijl van onze samenleving. Als zodanig is het geen luxe, maar een behoefte en een belangrijk onderdeel van onze samenleving. Het behoort dan ook tot de taak van de plaatselijke overheid door subsidiering en het scheppen van randvoorwaarden, welzijn te stimuleren en te ondersteunen. Castricum Aktief meent dat het gemeentelijk beleid er op gericht moet zijn dat - de gemeente voorwaardescheppend optreedt; - eigen verantwoordelijkheid en vrijwilligerswerk belangrijk zijn; - eigen inspanning en middelen zichtbaar moeten zijn; - bij het krapper worden van geldmiddelen er prioriteiten gesteld moeten worden, waarbij zaken die maatschappelijk relevant zijn zoals: vrijwilligerswerk, seniorenwerk en kinderopvang een hoge prioriteit dienen te hebben. Castricum Aktief is van mening dat het subsidiebeleid er niet toe mag leiden, dat de autonomie van de vereniging of instelling wordt aangetast. Budgetfinanciering versterkt die autonomie. De projectenpot moet met voorzichtigheid gehanteerd worden, omdat zij enerzijds een slagvaardig subsidie-beleid mogelijk maakt, maar anderzijds het gevaar dreigt van willekeur en aantasting van die autonomie. De gemeente dient ondanks subsidieverlening toch op afstand te sturen. Een Stichting Welzijn in het leven roepen, zou een waarborg kunnen inhouden voor grote autonomie. Het samenvoegen van instellingen kan tevens leiden tot grotere efficiency en beperking van overheadkosten. Ten aanzien van een aantal specifieke welzijnsinstellingen meent Castricum Aktief het volgende: - De SKVC zal door interne reorganisatie een meer flexibele instelling moeten worden. Door meer gebruik te maken van aanstelling van arbeidscontractanten i.p.v. werknemers voor onbepaalde tijd, zal zij de financiele problemen het hoofd moeten bieden en niet door subsidieverhoging. - De bibliotheek zal door afstoting van een deel van de ruimte, door inschakeling van vrijwilligers en door verhoging van de leesbijdrage zeker in staat zijn haar werk op gelijke voet voort te zetten. - De Bakkerij krijgt het voordeel van de twijfel, maar zal in de komende twee jaar haar bestaansrecht moeten bewijzen. Een duidelijk programma en tevens openstelling voor tieners zijn een vereiste. Een bestuurlijk opgaan van het jongerencentrum De Bakkerij in een Stichting Welzijn of een samengaan met de Gemeenschapsraad wordt door Castricum Aktief voorgestaan. - Sport: De afronding van het beleid van privatisering van de sportaccommodatie wordt door ons voorgestaan, zo ook een ruimhartig gebruik van het financiele fonds voor het sportgebeuren. - Groepen, waarvoor sport bestemd is, veranderen. Het sportbeleid zal daarop meer moeten worden afgestemd. - Bij beperking van de financiele mogelijkheden dient de besluitvorming met grote zorgvuldigheid te gebeuren, zodat het bestaansrecht van een vereniging niet wordt aangetast. - Als er teruggang van het aantal sportdeelnemers is, dan zal herverdeling van accommodatie plaatsvinden, waardoor efficienter gebruik bevorderd wordt. 10. FINANCIEN ----------------------------- Een verhoging van de algemene reserve is noodzakelijk ter versterking van het weerstandsvermogen van Castricum. Een sluitende begroting met grotere posten voor onvoorzien en nieuw beleid moeten de kans op een niet-sluitende rekening beperken. De verminderde geldmiddelen, toegekend door de rijksoverheid, moeten opgevangen worden door bezuinigingen en eventuele belastingverhoging, zo daar niet aan te ontkomen is. Mogelijke overschrijdingen dienen voortijdig gesignaleerd en gemeld te worden, zodat bijsturing mogelijk is. Een strenge budgetbewaking moet de gemeente zoveel mogelijk behoeden voor grote financiele verrassingen. Mogelijke bezuinigingen moeten verdeeld zijn over de verschillende sectoren, waarbij niets onbespreekbaar is. Overschrijdingen behoren zoveel mogelijk binnen de eigen sector te\ worden opgevangen. Verhoging van enkele gemeentelijke belastingen en speciaal verhoging van de reinigingsrechten zullen moeilijk te vermijden zijn. Deze dienen echter geleidelijk te worden doorgevoerd. Gespreide betaling is daardoor zeer wenselijk. Een nota voor alle gemeentelijke belastingen, die in zes tweemaandelijkse termijnen kan worden voldaan is de aangwezen methode hiervoor. Door heldere voorlichting kan men de burger begrip vragen voor bezuinigingen of verhogingen en kan men ook aangeven waarvoor die middelen dan wel bestemd zijn, bijvoorbeeld voor verkeer of beeldbepalende panden. 11. SOCIALE ZAKEN ---------------------------------- - De eenloketfunctie is des te dringender nu de uitvoering van de Wet Voorziening Gehandicapten met ingang van 1-4-1994 aan de gemeente is toevertrouwd. De uitvoering van deze wet dient met de uiterste zorg te geschieden. - Castricum Aktief is er voorstander van het fonds voor de minima ruimhartig toe te passen en eventueel het uitkeringsbedrag te verhogen. - Een betere voorlichting aan uitkeringsgerechtigden is nodzakelijk. - Een duidelijk en reeel kwijtscheldingsbeleid met betrekking tot de belastingen voor de minst draagkrachtigen staan wij voor. - Bejaardeninstellingen: Daar de bejaarden een zeer kwetsbare groep in onze samenleving vormen en door de relatief grote toename van ouderen onder de inwoners van Castricum, meent Castricum Aktief dat extra aandacht voor deze bevolkingsgroep gerechtvaardigd is en dat de maatschappelijke dienstverlening voor ouderen een hoge prioriteit verdient. - Asielzoekers: Alle gemeenten in Nederland hebben gelijkwaardige verplichtingen ten opzichte van de asielzoeker. Castricum Aktief meent dat de gemeente Castricum hierin haar aandeel moet leveren. - Het is een plicht invulling te geven aan een rechtvaardige samenleving. Ook door lokale initiatieven kan aandacht besteed worden aan chaos, honger, geweld of uitzichtloosheid in andere delen van de wereld. Castricum Aktief is blij met de initiatieven, die er ten aanzien van dit punt genomen zijn en genomen zullen worden. - Het streven van de politieke partijen moet erop gericht zijn, dat wij ons verre houden van uitlatingen van grpereingen of personen, die als doel hebben te discrimineren of op een andere manier personen in hun menszijn aan te tasten. SAMENVATTING EN CONCLUSIES Z.O.Z. CASTRICUM AKTIEF PLEIT IN DIT PROGRAMMA VOOR: - behoud van het eigen karakter van ons dorp - bescherming van het kwetsbare buitengebied - extra aandacht voor de sterk groeiende groep ouderen onder ons - verkleining van de afstand tussen burgers en gemeentebestuur door gesprek, voorlichting en inspraak - eerlijke verdeling van de verkeerdruk - hoge prioriteit voor een verbinding Smeetslaan-Beverwijkerstraatweg ter vermindering van de verkeerdruk en een betere ontsluiting van Albertshoeve - het opnemen van een verdere ontsluiting bij wijziging van bestemmingsplannen als mogelijke oplossing voor de toenemende verkeersproblemen - een ruimhartige aanpak van het minimabeleid - positieve opstelling t.a.v. asielzoekers - behoud van de kleine winkelcentra Bakkum en Kooiplein en terugkeer van het postkantoor in Bakkum - bescherming van karakteristieke panden en plekjes in ons dorp zoals de oude Duinrandschool, de Pancratiuskerk, de Brakersweg, de Breedeweg, de Schulpvaart en de historische zandpaden in het duingebied - uittreden uit het Gewest IJmond en aansluiting bij het Samenwerkingsverband Noord-Kennemerland - terugkeer van het 'Eerste deuntje'-als oude traditie in Bakkum- in overleg met de bewoners - het samenvoegen van enkele sociaal-culturele instellingen in een Stichting Welzijn om te komen tot minder overheadkosten en meer efficiency. - het behoud van bestaande agrarische bedrijven |
Soort | : | Archiefstuk |
Naam krant | : | |
Jaargang/nummer | : | |
Plaats | : | Castricum |
Straat/wijk | : | |
Medium | : | Publicatie |
Rubriek | : | Politieke Partij - Castricum Actief |
Subrubriek | : | |
Plaatsing | : | A4-02 |
Archiefdoos-map-nr. | : | 14-8-12 |
Record aangepast: 05 augustus 2024