Klik hier voor een uitleg over het gebruik van de informatiebank artikelen en documenten

 
 

 
 

 

Uitgebreid zoeken

Documentnummer : 14482
 
Titel : castricum aktief 1990/94
Auteur :
Datering : februari 1990
Beschrijving : -----------------------------------------------------------------------------------------------
CASTRICUM AKTIEF 1990/94 1
-----------------------------------------------------------------------------------------------
VERKIEZINGSPROGRAMMA
Castricum Aktief
1990/94

Afbeelding oude Raadhuis
gebruikt met toestemming
van Disa Eigenhuijsen

februari 1990
-----------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------
CASTRICUM AKTIEF 1990/94 2
-----------------------------------------------------------------------------------------------

INHOUD

INLEIDING ................................... 3
OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID ................. 3
VERKEER EN VERKEERSVEILIGHEID ............... 5
RUIMTELIJKE ORDENING EN WONINGBOUW .......... 6
MILIEU ...................................... 7
WELZIJN ..................................... 8
Subsidiebeleid .............................. 8
Ouderenbeleid ............................... 9
Vrijwilligerswerk ........................... 9
Jeugd en jongeren ........................... 9
Toerisme en rekreatie ....................... 10
ONDERWIJS ................................... 10
EMANCIPATIE ................................. 11
SPORT, REKREATIE EN KULTUUR ................. 11
SOCIALE ZAKEN EN VOLKSGEZONDHEID ............ 12
PRIVATISERING ............................... 12
INSPRAAK .................................... 13
ALGEMEEN .................................... 13
ECONOMISCHE ONTWIKKELINGEN .................. 13
FINANCIEN ................................... 13
INDEX ....................................... 15

-----------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------
CASTRICUM AKTIEF 1990/94 3
-----------------------------------------------------------------------------------------------


INLEIDING
-----------------------------

Castricum Aktief onderscheidt zich
van de landelijke politieke partijen,
door uitsluitend op te komen
voor de belangen van Castricum,
Bakkum en zijn inwoners. De band
tussen landelijke en plaatselijke
politiek zou eigenlijk moeten worden
doorgeknipt. Gesuggereerd
wordt namelijk, dat stemmen op
een landelijke partij automatisch
inhoudt, dat de plaatselijke afdeling
van die partij met dezelfde
deskundigheid de plaatselijke
belangen zal behartigen. Dit is echter
geenszins vanzelfsprekend.

Onze mensen hebben zich in de
afgelopen raadsperiode honderd procent
ingezet voor de gemeenschap.
Daarbij hebben zij het als zeer
positief ervaren, dat vele burgers de
de weg naar de fraktie hebben
gevonden voor bijval en advies. Ook
in de komende jaren zullen wij
openstaan voor persoonlijke
problemen van de inwoners. Daarmee
wordt bereikt, dat onze doelstelling
-de afstand tussen kiezers en
gekozenen te verkleinen- kan worden
verwezenlijkt.

Castricum Aktief zal zich terdege
op de hoogte stellen van wat leeft
onder de Castricumse bevolking;
daar kunt U zeker van zijn. Wij
willen het raadswerk dichter naar
de burgers brengen en denken
daarbij aan een wekelijks "spreekuur"
en zelfs aan het houden van
raadsvergaderingen in Bakkum, een
historisch deel van ons dorp, dat
in de verdrukking dreigt te raken
en naar onze mening recht heeft
op minstens zoveel aandacht als de
rest van ons dorp.

In de komende jaren zal een sober
financieel beleid moeten worden
gevoerd. Voor herstel en renovatie
van ons rioolstelsel, herbestrating
en het milieu zullen gigantische
bedragen nodig zijn. Bovendien
zullen we in de komende jaren
moeten zorgen, dat de financiele
positie van de gemeente niet verder
verslechtert. Deze is door
deskundigen als zwak en onvoldoende
gekwalificeerd. Verdere uitholling
zou het gevaar van verhoging van
belastingen en heffingen kunnen
inhouden, waarvan Castricum Aktief
een groot tegenstander is.

Wij zijn ervan overtuigd, dat een
schoner milieu meer geld gaat kosten.
Voor veel mensen -vooral met
lagere inkomens- zou verhoging
van gemeentelijke belastingen echter
op grote problemen stuiten.
Castricum Aktief is daarom van
mening, dat de middelen voor het
z.g. nieuwe beleid in de toekomst
beperkt zullen zijn, om te voorkomen,
dat de minder draagkrachtigen
de dupe zullen worden van
een dan wellicht onvermijdbare
verhoging van belastingen.

OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID
-------------------------------------------

Het moge duidelijk zijn, dat
Castricum Aktief het beleid van het
College ten aanzien van de openbare
orde in grote lijnen steunt. Dat
neemt niet weg, dat wij over de
uitvoering van bepaalde maatregelen
soms een andere mening hebben.
Spijtig is het te moeten

-----------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------
CASTRICUM AKTIEF 1990/94 4
-----------------------------------------------------------------------------------------------

konstateren, dat een bijdrage van
onze kant tot de oplossing van de
problematiek in de dorpskern
nauwelijks gehoor heeft gevonden.

Naar onze mening is dit niet
terecht, gezien het sukses in andere
gemeenten. Wij pleiten voor tijdelijke
versterking van de politiebezetting
in de weekenden, hetzij
roostertechnisch of via tijdelijke
bijstand. Ook kan worden gedacht
aan meer regelmatig patrouilleren.
Welicht kan ook het inzetten van
reservisten bijdragen tot de
oplossing van het probleem. Het
systematisch ontmoedigen van de
raddraaiers zou wel eens de
oplossing van hetprobleem kunnen
zijn. Castricum Aktief herhaalt
haar voorstel te komen tot een
aktief vervolgingsbeleid.

Ook zijn wij van mening dat zowel
het College als de betrokken
ondernemers hier een taak hebben.
Resultaat zal echter alleen dan
kunnen worden bereikt, als beide
partijen -met respekt voor elkaars
standpunten- samen werken aan de
oplossing van het probleem.

De kleine kriminaliteit neemt hand
over hand toe en wekt de irritatie
van onze inwoners. Het is de hoogste
tijd op dit punt een effektief
en preventief beleid te ontwikkelen.
De gebruikelijke ad-hoc maatregelen
zijn ronduit onvoldoende
te noemen. Het aanstellen van een
ambtenaar speciaal belast met de
uitvoering van het beleid en
voorlichting -b.v. op scholen- lijkt
wenselijk.

De veiligheid van de burger moet
maximaal worden gewaarborgd.
Hoewel hierbij veel afhangt van
allerlei ontwikkelingen in onze
maatschappij, heeft dit uitermate
belangrijke onderwerp naar onze mening
tot nu toe te weinig aandacht
gekregen.

Vandalisme kost de gemeente handen
vol geld. Een initiatief van de
gemeente Woerden komt voor
navolging in aanmerking. Daar is men
er in geslaagd de bevolking mee te
krijgen in het volgende plan.
Omwonenden van scholen en andere
vernielingsgevoelige overheidsgebouwen
worden er op geattendeerd,
dat de vernielingen de
gemeente jaarlijks op een schadepost
van een half miljoen komen te
staan. De aldus aangewakkerde
burgerzin leverde een besparing
op van de helft van dit bedrag,
hetgeen de Woerdense wethouder
de volgende opmerking ontlokte:
"Dat is dan wel mooi een nieuwe
brandweerauto".

De ervaringen met de recente
Bakkummer kermis tonen aan, dat
Bakkum in staat is zelf zijn
kermisproblemen op te lossen: er zijn
geen noemenswaardige incidenten
geweest. In dit licht gezien is het
afschaffen van "het eerste deuntje"
voorbarig en onrechtvaardig
geweest. BOvenden zijn wij van
mening, dat het besluit is genomen
met te weinig gevoel voor historische
waarden: een traditie van
honderden jaren oud schaf je niet
zo maar even af. Wij willen ervoor
pleiten, dat in samenwerking met
de horeca-ondernemers wordt

-----------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------
CASTRICUM AKTIEF 1990/94 5
-----------------------------------------------------------------------------------------------

bezien, hoe de oude situatie weer in
ere kan worden hersteld.

VERKEER EN VERKEERSVEILIGHEID
------------------------------------------------------

Castricum Aktief heeft haar teleurstelling
over het verkeersveiligheidsplan
reeds in alle toonaarden
laten horen. Wij zijn van mening,
dat de opdracht aan de Grontmij
destijds te beperkt is geweest.
Afgezien van de indeling van de
gemeente in verblijfsgebieden en
verkeersruimten, ontbreekt een
planmatige aanpak van de
verkeersproblemen in Castricum en
Bakkum. Bovendien is voorbijgegaan
aan een indeling naar urgentie
van uitvoering in relatie tot de
belangrijkheid van de verschillende
verkeersknelpunten. Een
meer dan 10 jaar durende diskussie
leverde geen echte oplossingen
op; de tijd lijkt nu rijp
voor een strukturele aanpak. Het
kontinueren van incidentele
maatregelen lijkt ons heilloos. In de
door ons voorgestane aanpak dienen
zowel aspekten van verkeersveiligheid
als van leefklimaat bij
het zoeken naar oplossingen te
worden betrokken.

Castricum Aktief is voorstander
van selektief autogebruik. Wij zijn
verontrust over de prognoses van
Rijk en Provincie met betrekking
tot de toename van het autogebruik
in de nabije toekomst. Uit
deze cijfers blijkt, dat de aanleg
van een Wijkertunnel voor de
Castricumse verkeerssituatie vrijwel
geen oplossing zal betekenen. Bij
deze ontwikkeling -afgezet tegen
de hoge belasting van het Castricumse
wegennet- kunnen we niet
aan de konklusie ontkomen, dat
een rondweg om Castricum onderwerp
van diskussie dient te blijven.
Plannen in die richting dienen
gepaard te gaan met een goed
voorbereide Milieu Effekt Rapportage
in samenspraak met de Castricumse
bevolking. Wij zijn ons ervan
bewust, dat enerzijds het milieu
wordt aangetast door het gebruik
van een deel van de groene
ruimte, maar dat anderzijds het milieu
wordt ontlast door afname van
verkeersonveiligheid, lawaai en
uitlaatgassen in het dorpsgebied. Het
streven naar een rondweg dient
echter met de uiterste zorg behandeld
te worden. Het kan nooit de
bedoeling zijn klakkeloos een stuk
asfalt aan te leggen. In tegendeel;
bij het maken van plannen dient
zorgvuldig rekening te worden
gehouden met de omgeving, waar een
dergelijk plan kan worden uitgevoerd.

Op korte termijn zal ook bekeken
dienen te worden of meerdere wegen
in verband met de verkeersveiligheid
ingericht kunnen worden
als 30- of 50-KM-gebied (Zeeweg).
Ook dient d.m.v. meer kontrole er
op te worden toegezien, dat de
snlelheidslimieten niet worden
overschreden.

Uitbreiding en bewaking van de
overdekte rijwielstalling bij het
station en het plaatsen van
fietskluizen zou een bijdrage kunnen
leveren tot het bevorderen van het
gebruik van het openbaar vervoer.

De veiligheid van (brom)fietsers

-----------------------------------------------------------------------------------------------

NRC - Handelsblad
kaart Rijkswaterstaat nov. 87
Deel van Noord Holland:
Haarlem - Amsterdam - Castricum

Linksboven is zowel rijksweg 9 als, zwart-wit geblokt, de nieuwe rijksweg 22 zichtbaar.
Onder het Noordzeekanaal, iets ten oosten van de Velsertunnel, komt de Wijkertunnel.
Verkeer van en naar het IJmondgebied en Haarlem zal van de Velsertunnel gebruik blijven
maken; de route naar Schiphol of Amsterdam loopt via de Wijkertunnel. Rechtsonder is
tevens te zien hoe zich rond Amsterdam een ring van rijkswegen vormt.

Bouw Wijkertunnel zonder
financieringsplan begonnen.

Door onze redacteur
JOHN KROON

BEVERWIJK, 28 sept. 1989
Hoewel de financiering nog lang
niet rond is, zijn de voorbereidende
werkzaamheden voor de bouw
van de Wijkertunnel en aansluitende
rijksweg 22 in volle gang.
Deze verbinding onder het
Noordzeekanaal ter hoogte van
IJmuiden moet de 1.300 meter
verderop gelegen Velsertunnel in
1994 ontlasten van de files die
zich daar dagelijks voordoen.
Het Bereikbaarheidsplan voor
de Randstad telt vijf nieuwe tunnels
die, als het aan minister
Smit-Kroes (verkeer en waterstaat)
ligt, privaat worden
gefinancierd. De Wijkertunnel is er
een van. De realiteit gebiedt echter
te zeggen dat de beslissing
daarover niet aan deze demissionaire
bewindsvrouw is. Alleen
voor de tunnel onder de Noord bij
Alblasserdam, die in aanbouw is,
staat de particuliere financiering
vast. Voor de vier overige tunnels
moet het toekomstige kabinet een
besluit nemen.
J.T. van Ieperen, namens Rijkswaterstaat
projectmanager Wijkertunnel,
mag het graag hebben
over de geluidvriendelijke
ZOAB-deklaag waaruit rijksweg 22
en aansluitende wegen zullen bestaan
(ZOAB: Zeer Open Asfaltbeton),
het geavanceerde
verkeersbeheersingssysteem waarvan
waarschijnlijk zowel de Velsertunnel
als de Wijkertunnel zal worden
voorzien (met adviessnelheden
om files te vermijden) en de
uitbreiding of bouw van
'kunstwerken' (duikerbruggen, tunnels,
viaducten, overkluizingen). Hij
wordt heel wat diplomatieker als
het gaat om de financiering, waarvoor,
na een advertentie van het
ministerie van verkeer enn waterstaat,
vier particuliere investeerders
als gegadigden gelden.
Inmiddels rijden vrachtwagens
gevuld met Noordzeezand af en
aan. In het Noordzeekanaal is een
stellage neergezet om de bouw
van een tunnel mogelijk te maken.
Maar wat nu als een volgend
kabinet niets ziet in particuliere
financiering? ,,We zijn met de
werkzaamheden begonnen. We
hebben goede hoop dat we kunnen
doorgaan'', zegt Van Ieperen,
die zich verzekerd weet van het
fiat van minister Smit-Kroes.
Gelet op de staat van de werkzaamheden
lijkt er voor de Wijkertunnel
letterlijk en figuurlijk geen
weg meer terug.

Congestie verschuift

Komend van rijksweg 9 perst
et autoverkeer zich nu door de
in 1957 geopende Velsertunnel.
Bijvoorbeeld omdat het in het
industriele IJmondgebied moet zijn,
of wat zuidelijker in Haarlem, op
Schiphol of in Amsterdam. In
1988 reden elk etmaal 78.000
motorvoertuigen door de tunnel,
tijdens de spitsuren dikwijls in een
sukkelgangetje. Rijkswaterstaat
verwacht dat in 2000 110.000
auto's van de Velsertunnel of de
Wijkertunnel gebruik maken in
2010 zo'n 135.000. een groei van
73 procent. Als de verkeersbeperkende
maatregelen worden doorgevoerd
die in het Nationaal
Milieubeleidsplan (NMP) worden
voorzien, zal die groei volgens
Rijkswaterstaat hooguit zo'n 12
procent minder zijn. Dat is
opvallend, omdat het NMP streeft naar
een beperking van de groei van
het autoverkeer tot 48 procent in
2010 en zelfs tot slechts 29 procent
in de spitsuren in de
verstedelijkte gebieden.
Van de 110.000 auto's in 2000
zullen er volgens de prognoses
dagelijks 65.000 door de Velsertunnel
rijden en 45.000 door de
Wijkertunnel. Die vermindering
van 13.000 auto's voor de
Velsertunnel ten opzicht van 1988 is
volgens Van Ieperen voldoende
om een einde te maken aan de files.
Hij erkent dat er dan verderop
(noordelijk en zuidelijk), daar
waar de nieuwe rijksweg 22
samenloopt met de bestaande
rijksweg 9, zich andermaal
congestieproblemen kunnen voordoen. Aan
verbreding van rijksweg 9,
belangrijk van het hoofdwegennet
in Nederland, wordt
dan ook voorzichtig gedacht.
De Wijkertunnel wordt, inclusief
de toeritten, 1650 meter lang,
30 meter breed en 8 meter hoog.
Hij komt 101/2 meter onder de
bodem van het Noordzeekanaal te
liggen, oftewel 22 meter onder
het kanaalpeil. De Wijkertunnel
wordt gebouwd in het voormalige
bouwdok van de bestaande Coentunnel
en wordt later naar de
plaats van bestemming gevaren.
Hij wordt onderdeel van de nieuwe
rijksweg 22 die een breedte
krijgt van 2x2 rijstroken met
vluchtstroken (de tunnel zelf
krijgt ook vluchtstroken). Verder
wordt rijksweg 9 enigszins verlegd
om aan de oostzijde van
Beverwijk een nieuwe woonwijk te
kunnen bouwen.

Naar verwachting zal de
Wijkertunnel in juli 1994 kunnen
worden opengesteld. Voor die tijd
spitten archeologen van de
Universiteit van Amsterdam in het
trace van rijksweg 22. Ten zuiden
van het Noordzeekanaal zijn al
eerder de restanten van een
Romeinse nederzetting gevonden,
een bijna 2000 jaar oude
vlootbasis.

-----------------------------------------------------------------------------------------------
CASTRICUM AKTIEF 1990/94 6
-----------------------------------------------------------------------------------------------

laat te wensen over. De gevaarlijke
situatie in de Zeeweg is hiervan
een goed voorbeeld. Speciale
bromfietsdrempels kunnen hier een
oplossing brengen.

Verkeersedukatie voor alle deelnemers
aan het verkeer kan bijdragen
tot een grotere verkeersveiligheid.

Het uiten van wensen tot bevordering
van het openbaar vervoer
alleen is niet voldoende. Castricum
zou regionaal moeten pleiten voor
een betere afstemming van de
verschillende vormen van openbaar
vervoer b.v. betere busverbindingen
met aansluiting op de trein.

RUIMTELIJKE ORDENING EN WONINGBOUW
-------------------------------------------------------

Het plan Albertshoeve zal absoluut
de laatste uitbreiding van ons
dorp zijn. Door temporisering zal
langer voorzien worden in de
woonbehoefte van de eigen
inwoners/woningzoekenden. Castricum
Aktief is van mening, dat na
realisering van dit plan onze gemeente
"vol" is. Het gevaar is niet
denkbeeldig, dat door overschrijding
van bepaalde grenzen het eigene
van ons mooie dorp definitief
verloren zal gaan. Het beleid zal
daarom niet zozeer gericht moeten
zijn op de kwantiteit, maar veeleer
op de kwaliteit van de woonfunktie,
die zo specifiek is voor ons
dorp.

Evenwichtige spreiding over haalbare
huur- en koopwoningen is
nadrukkelijk gewenst. Castricum
Aktief vindt, dat een duidelijke en
zakelijke grondpolitiek zal moeten
bijdragen tot redelijke grondprijzen
en huren. Doel zal te allen
tijde moeten zijn het oo langere
termijn veiligstellen van woonruimte
voor eigen inwoners/woningzoekenden.

Castricum moet zoveel mogelijk
herkenbaar blijven door zijn groene
zones om het dorp, de duinen
en het boslandschap. Het handhaven
van open ruimten binnen de
bebouwde kom achten wij uitermate
belangrijk. Een uitzon-dering hierop
vormt naar onze mening de
bouw van senioren-woningen, zij
het op beperkte schaal.

Boer en tuinder hebben recht op
voldoende grond voor het uitoefenen
van hun beroep. Castricum,
dat vroeger bekend stond als
agrarisch dorp, is dat al lang niet
meer. Toch dienen wij ons zoveel
mogelijk te verzetten tegen een
verdere aantasting van gronden,
die door boeren en tuinders worden
gebruikt.

Het opnemen van voldoende aangepaste
woningen voor ouderen en
gehandicapten in nieuwbouw- en
renovatieplannen zou in een grote
behoefte voorzien. Ons dorp heeft
op dit moment een groot tekort aan
aangepaste woningen. Plannen van
woningbouwverenigingen in deze
richting worden door ons van harte
toegejuicht. Huizen voor ouderen
kunnen weliswaar kleiner zijn
dan de gebruikelijke eengezinswoning,
maar dat mag niet betekenen,
dat het woonkomfort wordt aangetast.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------
CASTRICUM AKTIEF 1990/94 7
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Bij het opstellen van plannen voor
dorpsvernieuwing is Castricum Aktief
van mening, dat karakteristieke
panden en situaties behouden
dienen te blijven. Te veel waardevolle
panden zijn de laatste jaren
verdwenen. Bouwplannen in deze
gevoelige omgevingen dienen zovel
mogelijk opgesteld te worden in
overleg met bewoners van deze
wijken.

Door ouderen verlaten woningen
dienen bij voorkeur aan Castricumse
woningzoekenden te worden
verkocht c.q. verhuurd. Etagebouw
voor ouderen en gehandicapten
dient te worden vermeden. Bezien
moet worden of in bestaande
hoogbouwcomplexen het woonkomfort
verbeterd kan worden door het
aanbrengen van liften.

Wensen die bij ouderen leven t.a.v.
bouwen en wonen moeten serieus
worden genomen. Woningen voor
ouderen zouden bij voorkeur in de
nabijheid van winkels en openbare
voorzieningen moeten worden
gesitueerd.

Initiatieven tot het stichten van
woongemeenschappen voor ouderen
verdient -naar de mening van
Castricum Aktief- bijzondere aandacht
en medewerking.


Bij het bouwen van huizen en het
maken van plannen zal de Vrouwen
Advies Commissie te allen tijde
ingeschakeld worden.
Het vraagstuk van de volkshuisvesting
zal de komende jaren
voortdurend onze belangstelling
opeisen. Een evenwichtige verdeling
van woonruimte over alle
groepen zal uitgangspunt van het
beleid moeten vormen.

MILIEU
----------------------

Bijna dagelijks worden wij
gekonfronteerd met in het verleden
aangerichte schade aan ons milieu.
Vele giftige stoffen zijn in bodem,
lucht en water terechtgekomen. Het
zal zeer veel geld en moeite kosten
deze schade te herstellen. Om
herhaling te voorkomen zijn waakzaamheid
en maatregelen vereist,
die ons nageslacht een leefbare
omgeving garanderen.

Castricum Aktief staat een samenhangend
milieubeleid voor, waarbij
de burgers zoveel mogelijk worden
betrokken. Het gemeentelijke beleid
zal o.a. op de volgende zaken
moeten worden gericht.

Bij herhaling hebben wij in de
afgelopen jaren gepleit voor het
scheiden van huisvuil aan de bron.
Wij verwachten ingrijpende
ontwikkelingen op het gebied van
huisvuilverwerking, waarbij voor
de burger een belangrijke rol zal
zijn weggelegd. Hierdoor zal het
deel, dat door de gemeentelijke
reinigingsdienst moeten worden
opgehaald, steeds kleiner kunnen
worden. Het bouwen en uitbreiden
van nog grotere vuilverwerkingsinstallaties
zou dan wel eens overbodig
kunnen worden.

Voorkomen moet worden, dat voortijdig

-----------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------
CASTRICUM AKTIEF 1990/94 8
-----------------------------------------------------------------------------------------------

gekozen wordt voor een systeem
van huisvuilinzameling, dat na
enkele jaren achterhaald zal
blijken te zijn.

Het tot een minimum beperken van
het gebruik van tropisch hardhout
moet worden bevorderd. Hiermede
kan op zinvolle wijze onze
bezorgdheid over het verdwijnen van
het tropische regenwoud worden
uitgedragen.

Het terugdringen van de in zwang
geraakte -in feite overbodige-
plastic tassen kan op eenvoudige
wijze worden bereikt door de
herinvoering van de ten onrechte in
onbruik graakte boodschappentas.
Ook statiegeld-glas betekent een
vermindering van de afvalstroom.

Het kontroleren van bedrijven, die
nog steeds schadelijke stoffen in
het riool lozen, verdient hoge
prioriteit.

Chemische onkruidbestrijding door
gemeente en particulieren zou
moeten worden verboden. Ook z.g.
"goedgekeurde" middelen kunnen
onbekende en onderschatte risico's
inhouden.

Gemeentelijke voorlichting in de
plaatselijke bladen kan zeer effektief
bijdragen tot bewustwording
van de inwoners. Hierbij kan worden
gedacht aan:

-het inzamelen van koelkasten
-gescheiden verwerking van bouw-
en industrieafval
-het inschakelen van verenigingen
-het inleveren van oude medicijnen
en chemisch afval
-komposteren van tuinafval
-het stimuleren van milieuakties
-hondepoep, straatvervuiling enz.

WELZIJN
---------------------------------

Subsidiebeleid
---------------------------------
Jaarlijks wordt het te voeren
welzijnsbeleid vastgelegd in een plan.
Door de z.g. nuloptie en
budgetfinanciering zijn de beschikbare
middelen voor nieuw en ander beleid
zeer beperkt en dreigt er een
soort bevriezing. Nieuwe initiatieven
worden niet beloond of de uitvoering
ervan wordt onmogelijk
gemaakt.

Castricum Aktief is van mening,
dat beslissingen in de welzijnssector
sterk vertraagd tot stand komen.
Voorbeelden hiervan zijn de
procedures rond het zwembad en
het kinderdagverblijf. De subsidieverordening
voor welzijnsinstellingen
is zelfs in het geheel niet
van de grond gekomen.

De derde geldstroom zou in de komende
jaren wel eens een belangrijke
bron van inkomsten kunnen
worden voor het realiseren van
nieuwe initiatieven. Deze vorm van
financiering wijzen wij niet af,
maar dit mag niet het zich onttrekken
aan eigen verantwoordelijkheid
door gemeente en instellingen
in de hand werken. Bedacht
moet worden, dat de geldgevers
hun voorwaarden zullen stellen,
waaraan de gemeente als
subsidiegever niet kan voorbijgaan.

Er zal een subsidieregeling moeten

-----------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------
CASTRICUM AKTIEF 1990/94 9
-----------------------------------------------------------------------------------------------

komen, waarin duidelijke kriteria
worden aangegeven, wanneer
instellingen wel of niet voor subsidie
kunnen aankloppen. Verkregen
rechten behoeven daarbij niet
steeds doorslaggevend te zijn.

De komende raadsperiode zal
duidelijkheid moeten geven over
wanneer:

-er in een tekort wordt gesubsidierd;
-er een percentage in de feitelijke
kosten wordt gegeven;
-inkomsten met een bepaald
percentage worden verhoogd;
-een aktiviteit wordt gesubsidieerd
(projektsubsidie);
-autonome stijgingen (lonen
welzijnswerkers) niet onder de
nuloptie vallen.

Budgetsubsidie mag geen wet van
Meden en Perzen worden en het
verwijzen naar de derde geldstroom
vereist een uitgebreide
voorlichting.

Aanbevelingen:

-duidelijke kriteria voor
subsidiering;
-een algemene subsidieverordening
-geen absolute hantering van
budgetfinanciering
-voorlichting over de derde
geldstroom
- snellere besluitvorming

Ouderenbeleid
--------------------------------------------------
Niet op grond van historische
rechten, maar omdat 1/5 van de
Castricumse bevolking boven de 55
jaar is, moet het bestaande
ouderenbeleid worden gekontinueerd en
uitgebouwd. De toegankelijkheid
van instellingen heeft hoge prioriteit.
De koncentratie van meerdere
instellingen in een gebouw is van
grote betekenis, doch trappen mogen
het gebruik niet belemmeren.

De bouw van senioren-woningen
behoort hoge urgentie te krijgen,
daar dit het welzijn van ouderen
verhoogt en tevens de doorstroming
in het gemeentelijk woningpotentieel
bevordert.

Wij pleiten voor het instellen van
een ouderenkommissie, die het college
gevraagd en ongevraagd kan
adviseren inzake ouderenhuisvesting.
Teveel nog wordt voorbijgegaan
aan de specifieke woonwensen
van ouderen.

Vrijwilligerswerk
--------------------------------------------------
Ook in Castricum doet zich het
verschijnsel voor van een groeiend
aantal arbeidsuitgeschakelden en
gepensioneerden. Velen van hen
zoeken een zinvolle vrijetijdsbesteding.
Alleen schermen met een
kreet als "zorgzame samenleving"
is niet voldoende. Het initiatief van
de vrijwilligersvakaturebank wordt
dan ook van harte toegejuicht,
maar is niet genoeg. De gemeente
moet een meer voorwaardenscheppend
beleid voeren; verzekeringen,
voorlichting en deskundigheidsbevordering
voor vrijwilligers en een
startsubsidie voor nieuwe initiatieven
zijn noodzakelijk.

Jeugd en jongeren
--------------------------------------------------
Een aantal belangrijke zaken uit
het in 1987 verschenen rapport

-----------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------
CASTRICUM AKTIEF 1990/94 10
-----------------------------------------------------------------------------------------------

"Nota nemen van jongeren" moeten
in de komende vier jaar gestalte
krijgen, waarbij vooral gedacht
moer worden aan het verlagen van
drempelvrees voor jongeren naar
gemeentelijke instellingen en het
ontwikkelen van aktiviteiten voor
12 tot 16-jarigen. In dezen moet
ook gedacht worden aan herstrukturering
van de Bakkerij, waar
oude rechten soms belangrijker
worden geacht dan nieuwe
initiatieven.

Zonder iets af te doen aan de
noodzaak van vandalismebestrijding
en terugdringen van alcoholgebruik,
mag het gemeentebeleid
t.a.v. jongeren echter niet opgaan
in voornamelijk deze negatieve
benadering.

Toerisme en rekreatie
--------------------------------------------------
Castricum, gelegen aan bos, duin
en strand is vanouds een toeristische
gemeente. Het tot nu toe
gevoerde beleid kan niet bepaald
toeristvriendelijk worden genoemd.
Om hierin verandering te brengen
kan worden gedacht aan:

-rekreatiemogelijkheden voor eigen
inwoners
-slechtweerakkommodatie
(kleinschalig)
-modernisering V.V.V.
-bevorderen bespreekbureau eigen
inwoners
-ondersteunen toeristische
evenementn
-bescherming van duinen, strand
en bossen (weren van motoren en
auto's van het strand)
-betere toegankelijkheid van het
strand voor gehandicapten

ONDERWIJS
--------------------------------------------------

Op onderwijsgebied heeft Castricum
weinig meer te wensen. Alle voor
een dorp gebruikelijke onderwijsvormen
zijn aanwezig, inklusief
V.W.O. De huisvesting laat echter
soms wel te wensen over. Hiervoor
moet op korte termijn een oplossing
worden gevonden.

Voor Castricum Aktief is een speciaal
aandachtspunt een goede aansluiting
van het basisonderwijs op
het voortgezet onderwijs. Wij
dringen er daarom op aan, dat het
BOVO-overlegorgaan nieuwe impulsen
wordt gegeven, zodat de kontakten
tussen het basisonderwijs
en het voortgezet onderwijs worden
versterkt.

Via goed omschreven voorwaarden
zal meer aan de schoolleiding moeten
worden overgelaten, zodat er
een meer zelfstandig beleid kan
worden gevoerd. Hiervoor zal op
onderwijskundig terrein een
verbreding van kennis noodzakelijk
zijn, terwijl er meer aandacht moet
komen voor management-kwaliteiten.

De OBD (Onderwijs Begeleidings
Dienst) zal binnen de financiele
voorwaarden van de gemeente een
zo efficient mogelijk produkt dienen
te leveren aan zowel het
individuele kind als aan de school.

Het invoeren van een kontinurooster
voor de scholen heeft niet
de voorkeur van Castricum Aktief.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------
CASTRICUM AKTIEF 1990/94 11
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Voldoende aandacht dient te worden
besteed aan de kansen voor
de vrouw in het onderwijs, vooral
met een reeel uitzicht op een
leidinggevende positie.

In het kader van de 1990-
maatregel zal men zich moeten realiseren,
dat een goede keuzebegeleiding
van jongeren vaak bepalend
is voor het opbouwen van een
zelstandig bestaan.

De keuze al dan niet uit her RIOVO
te stappen mag niet enkel gedaan
worden op fianciele gronden.
Onderwijskundige en rechtspositionele
aspekten zijn minstens zo belangijk.

EMANCIPATIE
--------------------------------------------------

Gelijkwaardigheid tussen man en
vrouw is voor Castricum Aktief een
vanzelfsprekend uitgangspunt. Dat
dit nog niet algemeen wordt erkend,
betekent dat er voorlopig
nog veel werk aan de winkel blijft.
Het opheffen van duidelijke
achterstandsituaties achten wij
noodzakelijk. In dit verband wijzen wij
op "Herintredende vrouwen,
bestuursleden, vrijwilligsters en het
laten wegvallen van leeftijdsdrempels''.
Een passende kinderopvang
achten wij op z'n plaats, mits de
kosten voor de gemeenschap acceptabel
blijven.

Vanuit de samenleving wordt bij
voortduring gevraagd om een grotere
sociale veiligheid. Castricum
Aktief herhaalt haar wens hiervoor
een degelijk plan te ontwikkelen.
Niet volstaan kan worden met het
enkel verwijderen van wat bosjes
en het hier en daar aanpassen van
het openbaar groen en verlichting.

SPORT, REKREATIE EN KULTUUR
--------------------------------------------------

Ondanks de wensen, die er nog leven,
kan Castricum niet klagen
over een gebrek aan sportakkommodaties.
De gemeentelijke sportcomplexen
zien er verzorgd uit. Wij
vragen ons echter wel af of dit zo
zal blijven, nu vele verenigingen
zelf een deel van het onderhoud
voor hun rekening moeten nemen.

Een uitzondering vormt de akkommodatie
van C.S.V. handbal; hieraan
moet op korte termijn iets gebeuren.

Met toenemend ongeduld wacht
Castricum Aktief op het uitkomen
van een nieuwe Sportnota. Hiermee
zou meer duidelijkheid kunnen komen
in het beleid, dat het college
de komende jaren voor ogen staat;
zeker nu er geen Sportoverleg
Orgaan meer is. Ook het wederom
aanstellen van een ambtenaar
sportzaken lijkt ons noodzakelijk.

Efficient gebruik van velden en zalen
kan onnodige uitbreidingen en
investeringen voorkomen.

De toegankelijkheid van sportvoorzieningen
voor gehandicapten en
ouderen behoeft sterke verbetering.

Integratie van sportbeoefening
door ouderen in bestaande
sportverenigingen is niet gelukt. Er
wordt over dit onderwerp zeer

-----------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------
CASTRICUM AKTIEF 1990/94 12
-----------------------------------------------------------------------------------------------

verschillend gedacht. De toenemende
vergrijzing van de bevolking
en de daarmee gepaard
gaande vraag naar mogelijkheden
tot vrijetijdbesteding geven aan,
dat hier voor de gemeente een
koordinerende rol is weggelegd.

Van de samenvoeging van de
verschillende instellingen tot een
Stichting Kunstzinnige Vorming
Castricum verwachten wij veel. Een
goed aanbod in het kursuspakket
voor alle doelgroepen garandeert
een hoge bezettingsgraad. De
gemeente dient te bevorderen, dat de
financiele drempels voor adspirant
deelnemers aan kulturele, kunstzinnige
en sport-aktiviteiten laag
blijven.

Dat de Werkgroep Oud Castricum
een passend onderkomen verdient,
is voor Castricum Aktief vanzelfsprekend.
In dit verband betreuren
wij het, dat bij de keuze van
een nieuwe bestemming voor het
oude Raadhuis geen rekening met
deze -voor ons dorp zo belangrijke-
vereniging is gehouden. Er
is geen betere huisvesting voor
Oud Castricum denkbaar dat dit
historische gebouw. Wij pleiten
daarom voor een snelle oplossing
van dit probleem.

SOCIALE ZAKEN EN VOLKSGEZONDHEID
--------------------------------------------------

Ruime aandacht verdienen zij die
buiten het arbeidsproces zijn komen
te staan. Door extra inspanning
kan worden getracht deze
groep weer een plaats in het
bedrijfsleven terug te geven. Voor
werkloze jongeren zouden projekten
opgezet kunnen worden, welke
hen aan tijdelijk werk helpen en
daardoor wellicht weer aan een
vaste baan.

Gelukkig mag Castricum zich rekenen
tot de gemeenten met relatief
weinig werkzoekenden. Niettemin is
het een taak van de gemeente
voortdurend waakzaam te zijn. Het
scheppen van nieuwe arbeidsplaatsen
heeft hoge prioriteit, hoewel
het typische woonkarakter van
onze gemeente de mogelijkheden
daartoe in Castricum beperkt.

Een positieve opstelling t.o.v. hen,
die zelf een oplossing zoeken om
uit een arbeidsloze situatie te
geraken, is gewenst. Zo zou
bijvoorbeeld het opzetten van
arbeidsplaatsen-scheppende projekten
(B.I.C.) bevorderd kunnen worden.

PRIVATISERING
--------------------------------------------------

Privatiseren is een onderwerp dat
steeds meer in de belangstelling
komt. Wij zijn echter terughoudend
waar het betreft privatisering bij
sportverenigingen. Door de druk
van de privatisering te nadrukkelijk
daar te leggen zou wel eens
een averechts resultaat kunnen
ontstaan. Privatisering van taken
bij de overheid wordt door ons
niet afgewezen. Toch blijven wij er
onze zorg over uitspreken en
merken op, dat een en ander heel
zorgvuldig dient te worden begeleid
en dat vooral geen overhaaste
stappen moeten worden gedaan.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------
CASTRICUM AKTIEF 1990/94 13
-----------------------------------------------------------------------------------------------

INSPRAAK
--------------------------------------------------

Inspraak is een goed instrument
om de burgers te betrekken bij
het bestuur. Ondanks positieve
ontwikkelingen blijkt toch, dat het
grootste deel van de bevolking
zich niet of nauwelijk interesseert
voor het raadsgebeuren. Omdat het
vaak dezelfden zijn, die hun mening
wel naar voren brengen, is
het risiko van eenzijdigheid bij de
inspraak niet uitgesloten. Het is
onze taak om meer burgers te
interesseren voor ons werk. Daarom
zullen stappen moeten worden
ondernomen om het raadswerk nog
dichter bij de mensen te brengen.

ALGEMEEN
--------------------------------------------------

Een eigen dierenopvang in ons
dorp wordt door velen als noodzakelijk
ervaren. Het is verheugend,
dat een grote groep vrijwilligers
zijn vrije tijd besteedt aan
de opvang van verwaarloosde
huisdieren en hulp aan dieren in
nood. De afdeling Dierenbescherming
Castricum mag in dit opzicht
landelijk als voorbeeld worden
gesteld. Het betrekken van de jeugd
bij dit werk heeft grote edukatieve
waarde en leert de kinderen in de
praktijk op een zorgvuldige wijze
omgaan met de natuur om ons
heen.

ECONOMISCHE ONTWIKKELINGEN
--------------------------------------------------

Het bedrijventerrein dient primair
bestemd te zijn voor binnen onze
gemeente gevestigde ondernemingen.
Nieuwe bedrijven zullen bij
voorkeur een dienstverlenend
karakter hebben en in ieder geval
"schoon" zijn.

FINANCIEN
--------------------------------------------------

Al eerder spraken wij onze
bezorgdheid uit over de ontwikkeling
van de financiele positie van onze
gemeente. Onze visie op het
gevoerde financiele beleid is ongewijzigd
gebleven. Wij menen dat er
een grens is genaderd, waarop
gesteld moet worden dat het beleid
niet langer verantwoord kan worden
genoemd. Bij de beoordeling
van de begroting wordt te
gemakkelijk voorbijgegaan aan de
volgende feiten:

-De mogelijkheid tot het omzetten
van dure in goedkope geldleningen
raakt uitgeput. Het aanzienlijke
positieve effekt hiervan zal
verdwijnen.

-Meerdere malen is gekonstateerd,
dat "de voorstellen in de nota's
Integraal Rioleringsplan en
Rationeel Wegbeheer qua investering
de financiele mogelijkheden van
onze gemeente overstijgen". De
kapitaallasten zullen in de
komende jaren dus stijgen.

-De "sluitende" begroting is mede
gebaseerd op een jaarlijkse
winstuitkering van het Gasbedrijf
groot f.600.000,--. De vraag kan
worden gesteld of en in hoeverre
in de toekomst op dit bedrag kan
worden gerekend.

-Het is inmiddels gebruikelijk
geworden de begroting sluitend te
maken door het opnemen van

-----------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------
CASTRICUM AKTIEF 1990/94 14
-----------------------------------------------------------------------------------------------

aanzienlijke bedragen uit de
reserves.

Deskundigen hebben gerapporteerd,
dat de reservepositie van
onze gemeente zwak en onvoldoende
moet worden genoemd. Wij willen
daarom pleiten voor een sober
financieel beleid om zodoende te
bereiken, dat de financiele positie
niet verder verslechtert. In dit
verband is het wellicht zinvol er
op te wijzen, dat de kiem voor
financiele problemen (art.12) elders
meestal in het verleden werd
gelegd; wij achten het niet
uitgesloten, dat dit proces in onze
gemeente thans gaande is.

De grafiek op de volgende pagina
geeft het verloop van de reservepositie
van onze gemeente weer.

Deze is -zoals hiervoor reeds
vermeld- door deskundigen als zwak
en onvoldoende gekwalificeerd. In
vergelijking met overeenkomstige
gemeenten heeft Castricum in feite
een achterstand in financiele
draagkracht van ruim f.10.-miljoen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Grafiek Reservepositie Gemeente Castricum

-----------------------------------------------------------------------------------------------
CASTRICUM AKTIEF 1990/94 15
-----------------------------------------------------------------------------------------------

INDEX
--------------------------------------------------

Achterstandsituaties, 11
Afval, 8
Afvalstroom, 8
Agrarisch, 6
Akkommodatie, 11
Albertshoeve, 6
Alcoholgebruik, 10
Arbeidsplaatsen, 12
Arbeidsuitgeschakelden, 9
Asfalt, 5
Autogebruik, 5

Bakkerij, 10
Bakkum, 3, 4, 5
Basisonderwijs, 10
Bedrijventerrein, 13
Belastingen, 3
Besluitvorming, 9
Bespreekbureau, 10
Bewaking, 5
Bezettingsraad, 12
Boeren, 6
Boodschappentas, 8
Bossen, 10
Bouwplannen, 7
BOVO-overlegorgaan, 10
Brandweerauto, 4
Bromfietsdrempels, 6
Budgetfinanciering, 8
Budgetsubsidie, 9
Burgerzin, 4
Busverbindingen, 6

Deskundigheidsbevordering, 9
Dierenbescherming, 13
Dierenopvang, 13
Dorpskern, 4
Dorpsvernieuwing, 7
Drempelvrees, 10
Duinen, 6, 10

Eengezinswoning, 6
Emancipatie, 2, 11
Etagebouw, 7

Fietsers, 5
Fietskluizen, 5
Financien, 2, 13

Gasbedrijf, 13
Gehandicapten, 6, 7, 10, 11
Geldgevers, 8
Geldstroom, 8
Gepensioneerden, 9
Grondpolitiek, 6
Grondprijzen, 6
Grontmij, 5

Handbal, 11
Hardhout, 8
Heffingen, 3
Herbestrating, 3
Herintredende, 11
Historisch, 4, 9, 12
Hondepoep, 8
Hoogbouwcomplexen, 7
Horeca-ondernemers, 4
Huisdieren, 13
Huisvesting, 10, 12
Huisvuil, 7
Huisvuilinzameling, 8
Huisvuilverwerking, 7
Huren, 6

Industrieafval, 8
Inspraak, 2, 13

Jeugd, 2, 9, 13
Jongeren, 2, 9, 10, 11, 12

Kapitaallasten, 13
Karakteristieke, 7
Kermis, 4
Kermisproblemen, 4
Keuzebegeleiding, 11
Kinderdagverblijf, 8
Kinderopvang, 11
Koelkasten, 8

-----------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------
CASTRICUM AKTIEF 1990/94 16
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Komposteren, 8
Kontinu-rooster, 10
Kontrole, 5
Koopwoningen, 6
Kriminaliteit, 4
Kultuur, 2, 11

Lawaai, 5
Leefklimaat, 5
Leeftijdsdrempels, 11
Liften, 7

Management-kwaliteiten, 10
Medicijnen, 8
Milieu, 2, 3, 5, 7
Milieuakties, 8
Milieubeleid, 7
Motoren, 10

Natuur, 13
Nieuwbouw, 6
Nuloptie, 8

OBD, 10
Ondernemers, 4
Onderwijs, 2, 10, 11
Onkruidbestrijding, 8
Ouderen, 6, 7, 9, 11
Ouderenbeleid, 2, 9
Ouderenhuisvesting, 9
Ouderenkommissie, 9

Patrouilleren, 4
Plastic, 8
Politiebezetting, 4
Preventief, 4
Privatisering, 2, 12
Projektsubsidie, 9

Raadhuis, 1, 12
Raadsgebeuren, 13
Raadsvergaderingen, 3
Raddraaiers, 4
Regenwoud, 8
Reinigingsdienst, 7
Rekreatie, 2, 10, 11
Rekreatiemogelijkheden, 10
Renovatieplannen, 6
Reservepositie, 14
Reservisten, 4
Rijwielstalling, 5
Rioleringsplan, 13
Riool, 8
Rioolstelsel, 3
RIOVO, 11
Rondweg, 5

Samenhangend, 7
Samenwerking, 4
Schoolleiding, 10
Senioren-woningen, 6,9
Slechtweerakkommodatie, 10
Snelheidslimieten, 5
Sport, 2, 11
Sportakkommodaties, 11
Sportbeoefening, 11
Sportcomplexen, 11
Sportnota, 11
Sportoverleg, 11
Sportverenigingen, 12
Sportvoorzieningen, 11
Sportzaken, 11
Sport-aktiviteiten, 12
Sport-verenigingen, 11
Spreekuur, 3
Startsubsidie, 9
Statiegeld-glas, 8
Station, 5
Straatvervuiling, 8
Strand, 10
Subsidie, 9
Subsidiebeleid, 2, 8
Subsidiegever, 8
Subsidieregeling, 8
Subsidieverordening, 8, 9

Tassen, 8
Temporisering, 6
Toegankelijkheid, 9, 10, 11
Toerisme, 2, 10

-----------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------------
CASTRICUM AKTIEF 1990/94 17
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Toeristvriendelijk, 10
Traditie, 4
Trein, 6
Tropisch, 8
Tuinafval, 8
Tuinders, 6

Uitbreidingen, 11
Uitlaatgassen, 5

Vandalisme, 4
Vandalismebestrijding, 10
Veiligheid, 2, 3, 4, 5, 11
Velden, 11
Verblijfsgebieden, 5
Vergrijzing, 12
Verkeer, 2, 5, 6
Verkeersedukatie, 6
Verkeersknelpunten, 5
Verkeersonveiligheid, 5
Verkeersproblemen, 5
Verkeersruimten, 5
Verkeerssituatie, 5
Verkeersveilig, 5
Verkeersveiligheid, 2, 5, 6
Vernielingen, 4
Vervolgingsbeleid, 4
Volksgezondheid, 2
Vrijetijdsbesteding, 9, 12
Vrijwilligers, 9, 13
Vrijwilligersvakaturebank, 9
Vrijwilligerswerk, 2, 9
Vrijwilligsters, 11
Vrouwen, 7, 11
Vuilverwerkings-installaties, 7

Waardevolle, 7
Wegbeheer, 13
Wegen, 5
Wegennet, 5
Welzijn, 2, 8, 9
Welzijnsbeleid, 8
Welzijnsinstellingen, 8
Welzijnssector, 8
Werkgroep, 12
Werkloze, 12
Werkzoekenden, 12
Wijkertunnel, 5
Winstuitkering, 13
Woerden, 4
Woningbouw, 2
Woningbouwverenigingen, 6
Woningpotentieel, 9
Woningzoekenden, 6, 7
Woonbehoefte, 6
Woonfunktie, 6
Woongemeenschappen, 7
Woonkarakter, 12
Woonkomfort, 6, 7
Woonwensen, 9

Zeeweg, 5, 6
Zwembad, 8

--------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Soort : Archiefstuk
Naam krant :
Jaargang/nummer :
Plaats : Castricum
Straat/wijk :
Medium : Publicatie
Rubriek : Politieke Partij - Castricum Actief
Subrubriek :
Plaatsing : A4-02
Archiefdoos-map-nr. : 14-8-5
 
 

Vorige object   Volgende object

 

Uitgebreid zoeken
 

Record aangepast: 03 augustus 2024