|
Klik hier voor een uitleg over het gebruik van de informatiebank artikelen en documenten
|
|
|
Documentnummer | : | 14482 |
---|---|---|
Titel | : | castricum aktief 1990/94 |
Auteur | : | |
Datering | : | februari 1990 |
Beschrijving | : | ----------------------------------------------------------------------------------------------- CASTRICUM AKTIEF 1990/94 1 ----------------------------------------------------------------------------------------------- VERKIEZINGSPROGRAMMA Castricum Aktief 1990/94 Afbeelding oude Raadhuis gebruikt met toestemming van Disa Eigenhuijsen februari 1990 ----------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------- CASTRICUM AKTIEF 1990/94 2 ----------------------------------------------------------------------------------------------- INHOUD INLEIDING ................................... 3 OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID ................. 3 VERKEER EN VERKEERSVEILIGHEID ............... 5 RUIMTELIJKE ORDENING EN WONINGBOUW .......... 6 MILIEU ...................................... 7 WELZIJN ..................................... 8 Subsidiebeleid .............................. 8 Ouderenbeleid ............................... 9 Vrijwilligerswerk ........................... 9 Jeugd en jongeren ........................... 9 Toerisme en rekreatie ....................... 10 ONDERWIJS ................................... 10 EMANCIPATIE ................................. 11 SPORT, REKREATIE EN KULTUUR ................. 11 SOCIALE ZAKEN EN VOLKSGEZONDHEID ............ 12 PRIVATISERING ............................... 12 INSPRAAK .................................... 13 ALGEMEEN .................................... 13 ECONOMISCHE ONTWIKKELINGEN .................. 13 FINANCIEN ................................... 13 INDEX ....................................... 15 ----------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------- CASTRICUM AKTIEF 1990/94 3 ----------------------------------------------------------------------------------------------- INLEIDING ----------------------------- Castricum Aktief onderscheidt zich van de landelijke politieke partijen, door uitsluitend op te komen voor de belangen van Castricum, Bakkum en zijn inwoners. De band tussen landelijke en plaatselijke politiek zou eigenlijk moeten worden doorgeknipt. Gesuggereerd wordt namelijk, dat stemmen op een landelijke partij automatisch inhoudt, dat de plaatselijke afdeling van die partij met dezelfde deskundigheid de plaatselijke belangen zal behartigen. Dit is echter geenszins vanzelfsprekend. Onze mensen hebben zich in de afgelopen raadsperiode honderd procent ingezet voor de gemeenschap. Daarbij hebben zij het als zeer positief ervaren, dat vele burgers de de weg naar de fraktie hebben gevonden voor bijval en advies. Ook in de komende jaren zullen wij openstaan voor persoonlijke problemen van de inwoners. Daarmee wordt bereikt, dat onze doelstelling -de afstand tussen kiezers en gekozenen te verkleinen- kan worden verwezenlijkt. Castricum Aktief zal zich terdege op de hoogte stellen van wat leeft onder de Castricumse bevolking; daar kunt U zeker van zijn. Wij willen het raadswerk dichter naar de burgers brengen en denken daarbij aan een wekelijks "spreekuur" en zelfs aan het houden van raadsvergaderingen in Bakkum, een historisch deel van ons dorp, dat in de verdrukking dreigt te raken en naar onze mening recht heeft op minstens zoveel aandacht als de rest van ons dorp. In de komende jaren zal een sober financieel beleid moeten worden gevoerd. Voor herstel en renovatie van ons rioolstelsel, herbestrating en het milieu zullen gigantische bedragen nodig zijn. Bovendien zullen we in de komende jaren moeten zorgen, dat de financiele positie van de gemeente niet verder verslechtert. Deze is door deskundigen als zwak en onvoldoende gekwalificeerd. Verdere uitholling zou het gevaar van verhoging van belastingen en heffingen kunnen inhouden, waarvan Castricum Aktief een groot tegenstander is. Wij zijn ervan overtuigd, dat een schoner milieu meer geld gaat kosten. Voor veel mensen -vooral met lagere inkomens- zou verhoging van gemeentelijke belastingen echter op grote problemen stuiten. Castricum Aktief is daarom van mening, dat de middelen voor het z.g. nieuwe beleid in de toekomst beperkt zullen zijn, om te voorkomen, dat de minder draagkrachtigen de dupe zullen worden van een dan wellicht onvermijdbare verhoging van belastingen. OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID ------------------------------------------- Het moge duidelijk zijn, dat Castricum Aktief het beleid van het College ten aanzien van de openbare orde in grote lijnen steunt. Dat neemt niet weg, dat wij over de uitvoering van bepaalde maatregelen soms een andere mening hebben. Spijtig is het te moeten ----------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------- CASTRICUM AKTIEF 1990/94 4 ----------------------------------------------------------------------------------------------- konstateren, dat een bijdrage van onze kant tot de oplossing van de problematiek in de dorpskern nauwelijks gehoor heeft gevonden. Naar onze mening is dit niet terecht, gezien het sukses in andere gemeenten. Wij pleiten voor tijdelijke versterking van de politiebezetting in de weekenden, hetzij roostertechnisch of via tijdelijke bijstand. Ook kan worden gedacht aan meer regelmatig patrouilleren. Welicht kan ook het inzetten van reservisten bijdragen tot de oplossing van het probleem. Het systematisch ontmoedigen van de raddraaiers zou wel eens de oplossing van hetprobleem kunnen zijn. Castricum Aktief herhaalt haar voorstel te komen tot een aktief vervolgingsbeleid. Ook zijn wij van mening dat zowel het College als de betrokken ondernemers hier een taak hebben. Resultaat zal echter alleen dan kunnen worden bereikt, als beide partijen -met respekt voor elkaars standpunten- samen werken aan de oplossing van het probleem. De kleine kriminaliteit neemt hand over hand toe en wekt de irritatie van onze inwoners. Het is de hoogste tijd op dit punt een effektief en preventief beleid te ontwikkelen. De gebruikelijke ad-hoc maatregelen zijn ronduit onvoldoende te noemen. Het aanstellen van een ambtenaar speciaal belast met de uitvoering van het beleid en voorlichting -b.v. op scholen- lijkt wenselijk. De veiligheid van de burger moet maximaal worden gewaarborgd. Hoewel hierbij veel afhangt van allerlei ontwikkelingen in onze maatschappij, heeft dit uitermate belangrijke onderwerp naar onze mening tot nu toe te weinig aandacht gekregen. Vandalisme kost de gemeente handen vol geld. Een initiatief van de gemeente Woerden komt voor navolging in aanmerking. Daar is men er in geslaagd de bevolking mee te krijgen in het volgende plan. Omwonenden van scholen en andere vernielingsgevoelige overheidsgebouwen worden er op geattendeerd, dat de vernielingen de gemeente jaarlijks op een schadepost van een half miljoen komen te staan. De aldus aangewakkerde burgerzin leverde een besparing op van de helft van dit bedrag, hetgeen de Woerdense wethouder de volgende opmerking ontlokte: "Dat is dan wel mooi een nieuwe brandweerauto". De ervaringen met de recente Bakkummer kermis tonen aan, dat Bakkum in staat is zelf zijn kermisproblemen op te lossen: er zijn geen noemenswaardige incidenten geweest. In dit licht gezien is het afschaffen van "het eerste deuntje" voorbarig en onrechtvaardig geweest. BOvenden zijn wij van mening, dat het besluit is genomen met te weinig gevoel voor historische waarden: een traditie van honderden jaren oud schaf je niet zo maar even af. Wij willen ervoor pleiten, dat in samenwerking met de horeca-ondernemers wordt ----------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------- CASTRICUM AKTIEF 1990/94 5 ----------------------------------------------------------------------------------------------- bezien, hoe de oude situatie weer in ere kan worden hersteld. VERKEER EN VERKEERSVEILIGHEID ------------------------------------------------------ Castricum Aktief heeft haar teleurstelling over het verkeersveiligheidsplan reeds in alle toonaarden laten horen. Wij zijn van mening, dat de opdracht aan de Grontmij destijds te beperkt is geweest. Afgezien van de indeling van de gemeente in verblijfsgebieden en verkeersruimten, ontbreekt een planmatige aanpak van de verkeersproblemen in Castricum en Bakkum. Bovendien is voorbijgegaan aan een indeling naar urgentie van uitvoering in relatie tot de belangrijkheid van de verschillende verkeersknelpunten. Een meer dan 10 jaar durende diskussie leverde geen echte oplossingen op; de tijd lijkt nu rijp voor een strukturele aanpak. Het kontinueren van incidentele maatregelen lijkt ons heilloos. In de door ons voorgestane aanpak dienen zowel aspekten van verkeersveiligheid als van leefklimaat bij het zoeken naar oplossingen te worden betrokken. Castricum Aktief is voorstander van selektief autogebruik. Wij zijn verontrust over de prognoses van Rijk en Provincie met betrekking tot de toename van het autogebruik in de nabije toekomst. Uit deze cijfers blijkt, dat de aanleg van een Wijkertunnel voor de Castricumse verkeerssituatie vrijwel geen oplossing zal betekenen. Bij deze ontwikkeling -afgezet tegen de hoge belasting van het Castricumse wegennet- kunnen we niet aan de konklusie ontkomen, dat een rondweg om Castricum onderwerp van diskussie dient te blijven. Plannen in die richting dienen gepaard te gaan met een goed voorbereide Milieu Effekt Rapportage in samenspraak met de Castricumse bevolking. Wij zijn ons ervan bewust, dat enerzijds het milieu wordt aangetast door het gebruik van een deel van de groene ruimte, maar dat anderzijds het milieu wordt ontlast door afname van verkeersonveiligheid, lawaai en uitlaatgassen in het dorpsgebied. Het streven naar een rondweg dient echter met de uiterste zorg behandeld te worden. Het kan nooit de bedoeling zijn klakkeloos een stuk asfalt aan te leggen. In tegendeel; bij het maken van plannen dient zorgvuldig rekening te worden gehouden met de omgeving, waar een dergelijk plan kan worden uitgevoerd. Op korte termijn zal ook bekeken dienen te worden of meerdere wegen in verband met de verkeersveiligheid ingericht kunnen worden als 30- of 50-KM-gebied (Zeeweg). Ook dient d.m.v. meer kontrole er op te worden toegezien, dat de snlelheidslimieten niet worden overschreden. Uitbreiding en bewaking van de overdekte rijwielstalling bij het station en het plaatsen van fietskluizen zou een bijdrage kunnen leveren tot het bevorderen van het gebruik van het openbaar vervoer. De veiligheid van (brom)fietsers ----------------------------------------------------------------------------------------------- NRC - Handelsblad kaart Rijkswaterstaat nov. 87 Deel van Noord Holland: Haarlem - Amsterdam - Castricum Linksboven is zowel rijksweg 9 als, zwart-wit geblokt, de nieuwe rijksweg 22 zichtbaar. Onder het Noordzeekanaal, iets ten oosten van de Velsertunnel, komt de Wijkertunnel. Verkeer van en naar het IJmondgebied en Haarlem zal van de Velsertunnel gebruik blijven maken; de route naar Schiphol of Amsterdam loopt via de Wijkertunnel. Rechtsonder is tevens te zien hoe zich rond Amsterdam een ring van rijkswegen vormt. Bouw Wijkertunnel zonder financieringsplan begonnen. Door onze redacteur JOHN KROON BEVERWIJK, 28 sept. 1989 Hoewel de financiering nog lang niet rond is, zijn de voorbereidende werkzaamheden voor de bouw van de Wijkertunnel en aansluitende rijksweg 22 in volle gang. Deze verbinding onder het Noordzeekanaal ter hoogte van IJmuiden moet de 1.300 meter verderop gelegen Velsertunnel in 1994 ontlasten van de files die zich daar dagelijks voordoen. Het Bereikbaarheidsplan voor de Randstad telt vijf nieuwe tunnels die, als het aan minister Smit-Kroes (verkeer en waterstaat) ligt, privaat worden gefinancierd. De Wijkertunnel is er een van. De realiteit gebiedt echter te zeggen dat de beslissing daarover niet aan deze demissionaire bewindsvrouw is. Alleen voor de tunnel onder de Noord bij Alblasserdam, die in aanbouw is, staat de particuliere financiering vast. Voor de vier overige tunnels moet het toekomstige kabinet een besluit nemen. J.T. van Ieperen, namens Rijkswaterstaat projectmanager Wijkertunnel, mag het graag hebben over de geluidvriendelijke ZOAB-deklaag waaruit rijksweg 22 en aansluitende wegen zullen bestaan (ZOAB: Zeer Open Asfaltbeton), het geavanceerde verkeersbeheersingssysteem waarvan waarschijnlijk zowel de Velsertunnel als de Wijkertunnel zal worden voorzien (met adviessnelheden om files te vermijden) en de uitbreiding of bouw van 'kunstwerken' (duikerbruggen, tunnels, viaducten, overkluizingen). Hij wordt heel wat diplomatieker als het gaat om de financiering, waarvoor, na een advertentie van het ministerie van verkeer enn waterstaat, vier particuliere investeerders als gegadigden gelden. Inmiddels rijden vrachtwagens gevuld met Noordzeezand af en aan. In het Noordzeekanaal is een stellage neergezet om de bouw van een tunnel mogelijk te maken. Maar wat nu als een volgend kabinet niets ziet in particuliere financiering? ,,We zijn met de werkzaamheden begonnen. We hebben goede hoop dat we kunnen doorgaan'', zegt Van Ieperen, die zich verzekerd weet van het fiat van minister Smit-Kroes. Gelet op de staat van de werkzaamheden lijkt er voor de Wijkertunnel letterlijk en figuurlijk geen weg meer terug. Congestie verschuift Komend van rijksweg 9 perst et autoverkeer zich nu door de in 1957 geopende Velsertunnel. Bijvoorbeeld omdat het in het industriele IJmondgebied moet zijn, of wat zuidelijker in Haarlem, op Schiphol of in Amsterdam. In 1988 reden elk etmaal 78.000 motorvoertuigen door de tunnel, tijdens de spitsuren dikwijls in een sukkelgangetje. Rijkswaterstaat verwacht dat in 2000 110.000 auto's van de Velsertunnel of de Wijkertunnel gebruik maken in 2010 zo'n 135.000. een groei van 73 procent. Als de verkeersbeperkende maatregelen worden doorgevoerd die in het Nationaal Milieubeleidsplan (NMP) worden voorzien, zal die groei volgens Rijkswaterstaat hooguit zo'n 12 procent minder zijn. Dat is opvallend, omdat het NMP streeft naar een beperking van de groei van het autoverkeer tot 48 procent in 2010 en zelfs tot slechts 29 procent in de spitsuren in de verstedelijkte gebieden. Van de 110.000 auto's in 2000 zullen er volgens de prognoses dagelijks 65.000 door de Velsertunnel rijden en 45.000 door de Wijkertunnel. Die vermindering van 13.000 auto's voor de Velsertunnel ten opzicht van 1988 is volgens Van Ieperen voldoende om een einde te maken aan de files. Hij erkent dat er dan verderop (noordelijk en zuidelijk), daar waar de nieuwe rijksweg 22 samenloopt met de bestaande rijksweg 9, zich andermaal congestieproblemen kunnen voordoen. Aan verbreding van rijksweg 9, belangrijk van het hoofdwegennet in Nederland, wordt dan ook voorzichtig gedacht. De Wijkertunnel wordt, inclusief de toeritten, 1650 meter lang, 30 meter breed en 8 meter hoog. Hij komt 101/2 meter onder de bodem van het Noordzeekanaal te liggen, oftewel 22 meter onder het kanaalpeil. De Wijkertunnel wordt gebouwd in het voormalige bouwdok van de bestaande Coentunnel en wordt later naar de plaats van bestemming gevaren. Hij wordt onderdeel van de nieuwe rijksweg 22 die een breedte krijgt van 2x2 rijstroken met vluchtstroken (de tunnel zelf krijgt ook vluchtstroken). Verder wordt rijksweg 9 enigszins verlegd om aan de oostzijde van Beverwijk een nieuwe woonwijk te kunnen bouwen. Naar verwachting zal de Wijkertunnel in juli 1994 kunnen worden opengesteld. Voor die tijd spitten archeologen van de Universiteit van Amsterdam in het trace van rijksweg 22. Ten zuiden van het Noordzeekanaal zijn al eerder de restanten van een Romeinse nederzetting gevonden, een bijna 2000 jaar oude vlootbasis. ----------------------------------------------------------------------------------------------- CASTRICUM AKTIEF 1990/94 6 ----------------------------------------------------------------------------------------------- laat te wensen over. De gevaarlijke situatie in de Zeeweg is hiervan een goed voorbeeld. Speciale bromfietsdrempels kunnen hier een oplossing brengen. Verkeersedukatie voor alle deelnemers aan het verkeer kan bijdragen tot een grotere verkeersveiligheid. Het uiten van wensen tot bevordering van het openbaar vervoer alleen is niet voldoende. Castricum zou regionaal moeten pleiten voor een betere afstemming van de verschillende vormen van openbaar vervoer b.v. betere busverbindingen met aansluiting op de trein. RUIMTELIJKE ORDENING EN WONINGBOUW ------------------------------------------------------- Het plan Albertshoeve zal absoluut de laatste uitbreiding van ons dorp zijn. Door temporisering zal langer voorzien worden in de woonbehoefte van de eigen inwoners/woningzoekenden. Castricum Aktief is van mening, dat na realisering van dit plan onze gemeente "vol" is. Het gevaar is niet denkbeeldig, dat door overschrijding van bepaalde grenzen het eigene van ons mooie dorp definitief verloren zal gaan. Het beleid zal daarom niet zozeer gericht moeten zijn op de kwantiteit, maar veeleer op de kwaliteit van de woonfunktie, die zo specifiek is voor ons dorp. Evenwichtige spreiding over haalbare huur- en koopwoningen is nadrukkelijk gewenst. Castricum Aktief vindt, dat een duidelijke en zakelijke grondpolitiek zal moeten bijdragen tot redelijke grondprijzen en huren. Doel zal te allen tijde moeten zijn het oo langere termijn veiligstellen van woonruimte voor eigen inwoners/woningzoekenden. Castricum moet zoveel mogelijk herkenbaar blijven door zijn groene zones om het dorp, de duinen en het boslandschap. Het handhaven van open ruimten binnen de bebouwde kom achten wij uitermate belangrijk. Een uitzon-dering hierop vormt naar onze mening de bouw van senioren-woningen, zij het op beperkte schaal. Boer en tuinder hebben recht op voldoende grond voor het uitoefenen van hun beroep. Castricum, dat vroeger bekend stond als agrarisch dorp, is dat al lang niet meer. Toch dienen wij ons zoveel mogelijk te verzetten tegen een verdere aantasting van gronden, die door boeren en tuinders worden gebruikt. Het opnemen van voldoende aangepaste woningen voor ouderen en gehandicapten in nieuwbouw- en renovatieplannen zou in een grote behoefte voorzien. Ons dorp heeft op dit moment een groot tekort aan aangepaste woningen. Plannen van woningbouwverenigingen in deze richting worden door ons van harte toegejuicht. Huizen voor ouderen kunnen weliswaar kleiner zijn dan de gebruikelijke eengezinswoning, maar dat mag niet betekenen, dat het woonkomfort wordt aangetast. -------------------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------- CASTRICUM AKTIEF 1990/94 7 -------------------------------------------------------------------------------------------------- Bij het opstellen van plannen voor dorpsvernieuwing is Castricum Aktief van mening, dat karakteristieke panden en situaties behouden dienen te blijven. Te veel waardevolle panden zijn de laatste jaren verdwenen. Bouwplannen in deze gevoelige omgevingen dienen zovel mogelijk opgesteld te worden in overleg met bewoners van deze wijken. Door ouderen verlaten woningen dienen bij voorkeur aan Castricumse woningzoekenden te worden verkocht c.q. verhuurd. Etagebouw voor ouderen en gehandicapten dient te worden vermeden. Bezien moet worden of in bestaande hoogbouwcomplexen het woonkomfort verbeterd kan worden door het aanbrengen van liften. Wensen die bij ouderen leven t.a.v. bouwen en wonen moeten serieus worden genomen. Woningen voor ouderen zouden bij voorkeur in de nabijheid van winkels en openbare voorzieningen moeten worden gesitueerd. Initiatieven tot het stichten van woongemeenschappen voor ouderen verdient -naar de mening van Castricum Aktief- bijzondere aandacht en medewerking. Bij het bouwen van huizen en het maken van plannen zal de Vrouwen Advies Commissie te allen tijde ingeschakeld worden. Het vraagstuk van de volkshuisvesting zal de komende jaren voortdurend onze belangstelling opeisen. Een evenwichtige verdeling van woonruimte over alle groepen zal uitgangspunt van het beleid moeten vormen. MILIEU ---------------------- Bijna dagelijks worden wij gekonfronteerd met in het verleden aangerichte schade aan ons milieu. Vele giftige stoffen zijn in bodem, lucht en water terechtgekomen. Het zal zeer veel geld en moeite kosten deze schade te herstellen. Om herhaling te voorkomen zijn waakzaamheid en maatregelen vereist, die ons nageslacht een leefbare omgeving garanderen. Castricum Aktief staat een samenhangend milieubeleid voor, waarbij de burgers zoveel mogelijk worden betrokken. Het gemeentelijke beleid zal o.a. op de volgende zaken moeten worden gericht. Bij herhaling hebben wij in de afgelopen jaren gepleit voor het scheiden van huisvuil aan de bron. Wij verwachten ingrijpende ontwikkelingen op het gebied van huisvuilverwerking, waarbij voor de burger een belangrijke rol zal zijn weggelegd. Hierdoor zal het deel, dat door de gemeentelijke reinigingsdienst moeten worden opgehaald, steeds kleiner kunnen worden. Het bouwen en uitbreiden van nog grotere vuilverwerkingsinstallaties zou dan wel eens overbodig kunnen worden. Voorkomen moet worden, dat voortijdig ----------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------- CASTRICUM AKTIEF 1990/94 8 ----------------------------------------------------------------------------------------------- gekozen wordt voor een systeem van huisvuilinzameling, dat na enkele jaren achterhaald zal blijken te zijn. Het tot een minimum beperken van het gebruik van tropisch hardhout moet worden bevorderd. Hiermede kan op zinvolle wijze onze bezorgdheid over het verdwijnen van het tropische regenwoud worden uitgedragen. Het terugdringen van de in zwang geraakte -in feite overbodige- plastic tassen kan op eenvoudige wijze worden bereikt door de herinvoering van de ten onrechte in onbruik graakte boodschappentas. Ook statiegeld-glas betekent een vermindering van de afvalstroom. Het kontroleren van bedrijven, die nog steeds schadelijke stoffen in het riool lozen, verdient hoge prioriteit. Chemische onkruidbestrijding door gemeente en particulieren zou moeten worden verboden. Ook z.g. "goedgekeurde" middelen kunnen onbekende en onderschatte risico's inhouden. Gemeentelijke voorlichting in de plaatselijke bladen kan zeer effektief bijdragen tot bewustwording van de inwoners. Hierbij kan worden gedacht aan: -het inzamelen van koelkasten -gescheiden verwerking van bouw- en industrieafval -het inschakelen van verenigingen -het inleveren van oude medicijnen en chemisch afval -komposteren van tuinafval -het stimuleren van milieuakties -hondepoep, straatvervuiling enz. WELZIJN --------------------------------- Subsidiebeleid --------------------------------- Jaarlijks wordt het te voeren welzijnsbeleid vastgelegd in een plan. Door de z.g. nuloptie en budgetfinanciering zijn de beschikbare middelen voor nieuw en ander beleid zeer beperkt en dreigt er een soort bevriezing. Nieuwe initiatieven worden niet beloond of de uitvoering ervan wordt onmogelijk gemaakt. Castricum Aktief is van mening, dat beslissingen in de welzijnssector sterk vertraagd tot stand komen. Voorbeelden hiervan zijn de procedures rond het zwembad en het kinderdagverblijf. De subsidieverordening voor welzijnsinstellingen is zelfs in het geheel niet van de grond gekomen. De derde geldstroom zou in de komende jaren wel eens een belangrijke bron van inkomsten kunnen worden voor het realiseren van nieuwe initiatieven. Deze vorm van financiering wijzen wij niet af, maar dit mag niet het zich onttrekken aan eigen verantwoordelijkheid door gemeente en instellingen in de hand werken. Bedacht moet worden, dat de geldgevers hun voorwaarden zullen stellen, waaraan de gemeente als subsidiegever niet kan voorbijgaan. Er zal een subsidieregeling moeten ----------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------- CASTRICUM AKTIEF 1990/94 9 ----------------------------------------------------------------------------------------------- komen, waarin duidelijke kriteria worden aangegeven, wanneer instellingen wel of niet voor subsidie kunnen aankloppen. Verkregen rechten behoeven daarbij niet steeds doorslaggevend te zijn. De komende raadsperiode zal duidelijkheid moeten geven over wanneer: -er in een tekort wordt gesubsidierd; -er een percentage in de feitelijke kosten wordt gegeven; -inkomsten met een bepaald percentage worden verhoogd; -een aktiviteit wordt gesubsidieerd (projektsubsidie); -autonome stijgingen (lonen welzijnswerkers) niet onder de nuloptie vallen. Budgetsubsidie mag geen wet van Meden en Perzen worden en het verwijzen naar de derde geldstroom vereist een uitgebreide voorlichting. Aanbevelingen: -duidelijke kriteria voor subsidiering; -een algemene subsidieverordening -geen absolute hantering van budgetfinanciering -voorlichting over de derde geldstroom - snellere besluitvorming Ouderenbeleid -------------------------------------------------- Niet op grond van historische rechten, maar omdat 1/5 van de Castricumse bevolking boven de 55 jaar is, moet het bestaande ouderenbeleid worden gekontinueerd en uitgebouwd. De toegankelijkheid van instellingen heeft hoge prioriteit. De koncentratie van meerdere instellingen in een gebouw is van grote betekenis, doch trappen mogen het gebruik niet belemmeren. De bouw van senioren-woningen behoort hoge urgentie te krijgen, daar dit het welzijn van ouderen verhoogt en tevens de doorstroming in het gemeentelijk woningpotentieel bevordert. Wij pleiten voor het instellen van een ouderenkommissie, die het college gevraagd en ongevraagd kan adviseren inzake ouderenhuisvesting. Teveel nog wordt voorbijgegaan aan de specifieke woonwensen van ouderen. Vrijwilligerswerk -------------------------------------------------- Ook in Castricum doet zich het verschijnsel voor van een groeiend aantal arbeidsuitgeschakelden en gepensioneerden. Velen van hen zoeken een zinvolle vrijetijdsbesteding. Alleen schermen met een kreet als "zorgzame samenleving" is niet voldoende. Het initiatief van de vrijwilligersvakaturebank wordt dan ook van harte toegejuicht, maar is niet genoeg. De gemeente moet een meer voorwaardenscheppend beleid voeren; verzekeringen, voorlichting en deskundigheidsbevordering voor vrijwilligers en een startsubsidie voor nieuwe initiatieven zijn noodzakelijk. Jeugd en jongeren -------------------------------------------------- Een aantal belangrijke zaken uit het in 1987 verschenen rapport ----------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------- CASTRICUM AKTIEF 1990/94 10 ----------------------------------------------------------------------------------------------- "Nota nemen van jongeren" moeten in de komende vier jaar gestalte krijgen, waarbij vooral gedacht moer worden aan het verlagen van drempelvrees voor jongeren naar gemeentelijke instellingen en het ontwikkelen van aktiviteiten voor 12 tot 16-jarigen. In dezen moet ook gedacht worden aan herstrukturering van de Bakkerij, waar oude rechten soms belangrijker worden geacht dan nieuwe initiatieven. Zonder iets af te doen aan de noodzaak van vandalismebestrijding en terugdringen van alcoholgebruik, mag het gemeentebeleid t.a.v. jongeren echter niet opgaan in voornamelijk deze negatieve benadering. Toerisme en rekreatie -------------------------------------------------- Castricum, gelegen aan bos, duin en strand is vanouds een toeristische gemeente. Het tot nu toe gevoerde beleid kan niet bepaald toeristvriendelijk worden genoemd. Om hierin verandering te brengen kan worden gedacht aan: -rekreatiemogelijkheden voor eigen inwoners -slechtweerakkommodatie (kleinschalig) -modernisering V.V.V. -bevorderen bespreekbureau eigen inwoners -ondersteunen toeristische evenementn -bescherming van duinen, strand en bossen (weren van motoren en auto's van het strand) -betere toegankelijkheid van het strand voor gehandicapten ONDERWIJS -------------------------------------------------- Op onderwijsgebied heeft Castricum weinig meer te wensen. Alle voor een dorp gebruikelijke onderwijsvormen zijn aanwezig, inklusief V.W.O. De huisvesting laat echter soms wel te wensen over. Hiervoor moet op korte termijn een oplossing worden gevonden. Voor Castricum Aktief is een speciaal aandachtspunt een goede aansluiting van het basisonderwijs op het voortgezet onderwijs. Wij dringen er daarom op aan, dat het BOVO-overlegorgaan nieuwe impulsen wordt gegeven, zodat de kontakten tussen het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs worden versterkt. Via goed omschreven voorwaarden zal meer aan de schoolleiding moeten worden overgelaten, zodat er een meer zelfstandig beleid kan worden gevoerd. Hiervoor zal op onderwijskundig terrein een verbreding van kennis noodzakelijk zijn, terwijl er meer aandacht moet komen voor management-kwaliteiten. De OBD (Onderwijs Begeleidings Dienst) zal binnen de financiele voorwaarden van de gemeente een zo efficient mogelijk produkt dienen te leveren aan zowel het individuele kind als aan de school. Het invoeren van een kontinurooster voor de scholen heeft niet de voorkeur van Castricum Aktief. ----------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------- CASTRICUM AKTIEF 1990/94 11 ----------------------------------------------------------------------------------------------- Voldoende aandacht dient te worden besteed aan de kansen voor de vrouw in het onderwijs, vooral met een reeel uitzicht op een leidinggevende positie. In het kader van de 1990- maatregel zal men zich moeten realiseren, dat een goede keuzebegeleiding van jongeren vaak bepalend is voor het opbouwen van een zelstandig bestaan. De keuze al dan niet uit her RIOVO te stappen mag niet enkel gedaan worden op fianciele gronden. Onderwijskundige en rechtspositionele aspekten zijn minstens zo belangijk. EMANCIPATIE -------------------------------------------------- Gelijkwaardigheid tussen man en vrouw is voor Castricum Aktief een vanzelfsprekend uitgangspunt. Dat dit nog niet algemeen wordt erkend, betekent dat er voorlopig nog veel werk aan de winkel blijft. Het opheffen van duidelijke achterstandsituaties achten wij noodzakelijk. In dit verband wijzen wij op "Herintredende vrouwen, bestuursleden, vrijwilligsters en het laten wegvallen van leeftijdsdrempels''. Een passende kinderopvang achten wij op z'n plaats, mits de kosten voor de gemeenschap acceptabel blijven. Vanuit de samenleving wordt bij voortduring gevraagd om een grotere sociale veiligheid. Castricum Aktief herhaalt haar wens hiervoor een degelijk plan te ontwikkelen. Niet volstaan kan worden met het enkel verwijderen van wat bosjes en het hier en daar aanpassen van het openbaar groen en verlichting. SPORT, REKREATIE EN KULTUUR -------------------------------------------------- Ondanks de wensen, die er nog leven, kan Castricum niet klagen over een gebrek aan sportakkommodaties. De gemeentelijke sportcomplexen zien er verzorgd uit. Wij vragen ons echter wel af of dit zo zal blijven, nu vele verenigingen zelf een deel van het onderhoud voor hun rekening moeten nemen. Een uitzondering vormt de akkommodatie van C.S.V. handbal; hieraan moet op korte termijn iets gebeuren. Met toenemend ongeduld wacht Castricum Aktief op het uitkomen van een nieuwe Sportnota. Hiermee zou meer duidelijkheid kunnen komen in het beleid, dat het college de komende jaren voor ogen staat; zeker nu er geen Sportoverleg Orgaan meer is. Ook het wederom aanstellen van een ambtenaar sportzaken lijkt ons noodzakelijk. Efficient gebruik van velden en zalen kan onnodige uitbreidingen en investeringen voorkomen. De toegankelijkheid van sportvoorzieningen voor gehandicapten en ouderen behoeft sterke verbetering. Integratie van sportbeoefening door ouderen in bestaande sportverenigingen is niet gelukt. Er wordt over dit onderwerp zeer ----------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------- CASTRICUM AKTIEF 1990/94 12 ----------------------------------------------------------------------------------------------- verschillend gedacht. De toenemende vergrijzing van de bevolking en de daarmee gepaard gaande vraag naar mogelijkheden tot vrijetijdbesteding geven aan, dat hier voor de gemeente een koordinerende rol is weggelegd. Van de samenvoeging van de verschillende instellingen tot een Stichting Kunstzinnige Vorming Castricum verwachten wij veel. Een goed aanbod in het kursuspakket voor alle doelgroepen garandeert een hoge bezettingsgraad. De gemeente dient te bevorderen, dat de financiele drempels voor adspirant deelnemers aan kulturele, kunstzinnige en sport-aktiviteiten laag blijven. Dat de Werkgroep Oud Castricum een passend onderkomen verdient, is voor Castricum Aktief vanzelfsprekend. In dit verband betreuren wij het, dat bij de keuze van een nieuwe bestemming voor het oude Raadhuis geen rekening met deze -voor ons dorp zo belangrijke- vereniging is gehouden. Er is geen betere huisvesting voor Oud Castricum denkbaar dat dit historische gebouw. Wij pleiten daarom voor een snelle oplossing van dit probleem. SOCIALE ZAKEN EN VOLKSGEZONDHEID -------------------------------------------------- Ruime aandacht verdienen zij die buiten het arbeidsproces zijn komen te staan. Door extra inspanning kan worden getracht deze groep weer een plaats in het bedrijfsleven terug te geven. Voor werkloze jongeren zouden projekten opgezet kunnen worden, welke hen aan tijdelijk werk helpen en daardoor wellicht weer aan een vaste baan. Gelukkig mag Castricum zich rekenen tot de gemeenten met relatief weinig werkzoekenden. Niettemin is het een taak van de gemeente voortdurend waakzaam te zijn. Het scheppen van nieuwe arbeidsplaatsen heeft hoge prioriteit, hoewel het typische woonkarakter van onze gemeente de mogelijkheden daartoe in Castricum beperkt. Een positieve opstelling t.o.v. hen, die zelf een oplossing zoeken om uit een arbeidsloze situatie te geraken, is gewenst. Zo zou bijvoorbeeld het opzetten van arbeidsplaatsen-scheppende projekten (B.I.C.) bevorderd kunnen worden. PRIVATISERING -------------------------------------------------- Privatiseren is een onderwerp dat steeds meer in de belangstelling komt. Wij zijn echter terughoudend waar het betreft privatisering bij sportverenigingen. Door de druk van de privatisering te nadrukkelijk daar te leggen zou wel eens een averechts resultaat kunnen ontstaan. Privatisering van taken bij de overheid wordt door ons niet afgewezen. Toch blijven wij er onze zorg over uitspreken en merken op, dat een en ander heel zorgvuldig dient te worden begeleid en dat vooral geen overhaaste stappen moeten worden gedaan. ----------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------- CASTRICUM AKTIEF 1990/94 13 ----------------------------------------------------------------------------------------------- INSPRAAK -------------------------------------------------- Inspraak is een goed instrument om de burgers te betrekken bij het bestuur. Ondanks positieve ontwikkelingen blijkt toch, dat het grootste deel van de bevolking zich niet of nauwelijk interesseert voor het raadsgebeuren. Omdat het vaak dezelfden zijn, die hun mening wel naar voren brengen, is het risiko van eenzijdigheid bij de inspraak niet uitgesloten. Het is onze taak om meer burgers te interesseren voor ons werk. Daarom zullen stappen moeten worden ondernomen om het raadswerk nog dichter bij de mensen te brengen. ALGEMEEN -------------------------------------------------- Een eigen dierenopvang in ons dorp wordt door velen als noodzakelijk ervaren. Het is verheugend, dat een grote groep vrijwilligers zijn vrije tijd besteedt aan de opvang van verwaarloosde huisdieren en hulp aan dieren in nood. De afdeling Dierenbescherming Castricum mag in dit opzicht landelijk als voorbeeld worden gesteld. Het betrekken van de jeugd bij dit werk heeft grote edukatieve waarde en leert de kinderen in de praktijk op een zorgvuldige wijze omgaan met de natuur om ons heen. ECONOMISCHE ONTWIKKELINGEN -------------------------------------------------- Het bedrijventerrein dient primair bestemd te zijn voor binnen onze gemeente gevestigde ondernemingen. Nieuwe bedrijven zullen bij voorkeur een dienstverlenend karakter hebben en in ieder geval "schoon" zijn. FINANCIEN -------------------------------------------------- Al eerder spraken wij onze bezorgdheid uit over de ontwikkeling van de financiele positie van onze gemeente. Onze visie op het gevoerde financiele beleid is ongewijzigd gebleven. Wij menen dat er een grens is genaderd, waarop gesteld moet worden dat het beleid niet langer verantwoord kan worden genoemd. Bij de beoordeling van de begroting wordt te gemakkelijk voorbijgegaan aan de volgende feiten: -De mogelijkheid tot het omzetten van dure in goedkope geldleningen raakt uitgeput. Het aanzienlijke positieve effekt hiervan zal verdwijnen. -Meerdere malen is gekonstateerd, dat "de voorstellen in de nota's Integraal Rioleringsplan en Rationeel Wegbeheer qua investering de financiele mogelijkheden van onze gemeente overstijgen". De kapitaallasten zullen in de komende jaren dus stijgen. -De "sluitende" begroting is mede gebaseerd op een jaarlijkse winstuitkering van het Gasbedrijf groot f.600.000,--. De vraag kan worden gesteld of en in hoeverre in de toekomst op dit bedrag kan worden gerekend. -Het is inmiddels gebruikelijk geworden de begroting sluitend te maken door het opnemen van ----------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------- CASTRICUM AKTIEF 1990/94 14 ----------------------------------------------------------------------------------------------- aanzienlijke bedragen uit de reserves. Deskundigen hebben gerapporteerd, dat de reservepositie van onze gemeente zwak en onvoldoende moet worden genoemd. Wij willen daarom pleiten voor een sober financieel beleid om zodoende te bereiken, dat de financiele positie niet verder verslechtert. In dit verband is het wellicht zinvol er op te wijzen, dat de kiem voor financiele problemen (art.12) elders meestal in het verleden werd gelegd; wij achten het niet uitgesloten, dat dit proces in onze gemeente thans gaande is. De grafiek op de volgende pagina geeft het verloop van de reservepositie van onze gemeente weer. Deze is -zoals hiervoor reeds vermeld- door deskundigen als zwak en onvoldoende gekwalificeerd. In vergelijking met overeenkomstige gemeenten heeft Castricum in feite een achterstand in financiele draagkracht van ruim f.10.-miljoen. ----------------------------------------------------------------------------------------------- Grafiek Reservepositie Gemeente Castricum ----------------------------------------------------------------------------------------------- CASTRICUM AKTIEF 1990/94 15 ----------------------------------------------------------------------------------------------- INDEX -------------------------------------------------- Achterstandsituaties, 11 Afval, 8 Afvalstroom, 8 Agrarisch, 6 Akkommodatie, 11 Albertshoeve, 6 Alcoholgebruik, 10 Arbeidsplaatsen, 12 Arbeidsuitgeschakelden, 9 Asfalt, 5 Autogebruik, 5 Bakkerij, 10 Bakkum, 3, 4, 5 Basisonderwijs, 10 Bedrijventerrein, 13 Belastingen, 3 Besluitvorming, 9 Bespreekbureau, 10 Bewaking, 5 Bezettingsraad, 12 Boeren, 6 Boodschappentas, 8 Bossen, 10 Bouwplannen, 7 BOVO-overlegorgaan, 10 Brandweerauto, 4 Bromfietsdrempels, 6 Budgetfinanciering, 8 Budgetsubsidie, 9 Burgerzin, 4 Busverbindingen, 6 Deskundigheidsbevordering, 9 Dierenbescherming, 13 Dierenopvang, 13 Dorpskern, 4 Dorpsvernieuwing, 7 Drempelvrees, 10 Duinen, 6, 10 Eengezinswoning, 6 Emancipatie, 2, 11 Etagebouw, 7 Fietsers, 5 Fietskluizen, 5 Financien, 2, 13 Gasbedrijf, 13 Gehandicapten, 6, 7, 10, 11 Geldgevers, 8 Geldstroom, 8 Gepensioneerden, 9 Grondpolitiek, 6 Grondprijzen, 6 Grontmij, 5 Handbal, 11 Hardhout, 8 Heffingen, 3 Herbestrating, 3 Herintredende, 11 Historisch, 4, 9, 12 Hondepoep, 8 Hoogbouwcomplexen, 7 Horeca-ondernemers, 4 Huisdieren, 13 Huisvesting, 10, 12 Huisvuil, 7 Huisvuilinzameling, 8 Huisvuilverwerking, 7 Huren, 6 Industrieafval, 8 Inspraak, 2, 13 Jeugd, 2, 9, 13 Jongeren, 2, 9, 10, 11, 12 Kapitaallasten, 13 Karakteristieke, 7 Kermis, 4 Kermisproblemen, 4 Keuzebegeleiding, 11 Kinderdagverblijf, 8 Kinderopvang, 11 Koelkasten, 8 ----------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------- CASTRICUM AKTIEF 1990/94 16 ----------------------------------------------------------------------------------------------- Komposteren, 8 Kontinu-rooster, 10 Kontrole, 5 Koopwoningen, 6 Kriminaliteit, 4 Kultuur, 2, 11 Lawaai, 5 Leefklimaat, 5 Leeftijdsdrempels, 11 Liften, 7 Management-kwaliteiten, 10 Medicijnen, 8 Milieu, 2, 3, 5, 7 Milieuakties, 8 Milieubeleid, 7 Motoren, 10 Natuur, 13 Nieuwbouw, 6 Nuloptie, 8 OBD, 10 Ondernemers, 4 Onderwijs, 2, 10, 11 Onkruidbestrijding, 8 Ouderen, 6, 7, 9, 11 Ouderenbeleid, 2, 9 Ouderenhuisvesting, 9 Ouderenkommissie, 9 Patrouilleren, 4 Plastic, 8 Politiebezetting, 4 Preventief, 4 Privatisering, 2, 12 Projektsubsidie, 9 Raadhuis, 1, 12 Raadsgebeuren, 13 Raadsvergaderingen, 3 Raddraaiers, 4 Regenwoud, 8 Reinigingsdienst, 7 Rekreatie, 2, 10, 11 Rekreatiemogelijkheden, 10 Renovatieplannen, 6 Reservepositie, 14 Reservisten, 4 Rijwielstalling, 5 Rioleringsplan, 13 Riool, 8 Rioolstelsel, 3 RIOVO, 11 Rondweg, 5 Samenhangend, 7 Samenwerking, 4 Schoolleiding, 10 Senioren-woningen, 6,9 Slechtweerakkommodatie, 10 Snelheidslimieten, 5 Sport, 2, 11 Sportakkommodaties, 11 Sportbeoefening, 11 Sportcomplexen, 11 Sportnota, 11 Sportoverleg, 11 Sportverenigingen, 12 Sportvoorzieningen, 11 Sportzaken, 11 Sport-aktiviteiten, 12 Sport-verenigingen, 11 Spreekuur, 3 Startsubsidie, 9 Statiegeld-glas, 8 Station, 5 Straatvervuiling, 8 Strand, 10 Subsidie, 9 Subsidiebeleid, 2, 8 Subsidiegever, 8 Subsidieregeling, 8 Subsidieverordening, 8, 9 Tassen, 8 Temporisering, 6 Toegankelijkheid, 9, 10, 11 Toerisme, 2, 10 ----------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------- CASTRICUM AKTIEF 1990/94 17 ----------------------------------------------------------------------------------------------- Toeristvriendelijk, 10 Traditie, 4 Trein, 6 Tropisch, 8 Tuinafval, 8 Tuinders, 6 Uitbreidingen, 11 Uitlaatgassen, 5 Vandalisme, 4 Vandalismebestrijding, 10 Veiligheid, 2, 3, 4, 5, 11 Velden, 11 Verblijfsgebieden, 5 Vergrijzing, 12 Verkeer, 2, 5, 6 Verkeersedukatie, 6 Verkeersknelpunten, 5 Verkeersonveiligheid, 5 Verkeersproblemen, 5 Verkeersruimten, 5 Verkeerssituatie, 5 Verkeersveilig, 5 Verkeersveiligheid, 2, 5, 6 Vernielingen, 4 Vervolgingsbeleid, 4 Volksgezondheid, 2 Vrijetijdsbesteding, 9, 12 Vrijwilligers, 9, 13 Vrijwilligersvakaturebank, 9 Vrijwilligerswerk, 2, 9 Vrijwilligsters, 11 Vrouwen, 7, 11 Vuilverwerkings-installaties, 7 Waardevolle, 7 Wegbeheer, 13 Wegen, 5 Wegennet, 5 Welzijn, 2, 8, 9 Welzijnsbeleid, 8 Welzijnsinstellingen, 8 Welzijnssector, 8 Werkgroep, 12 Werkloze, 12 Werkzoekenden, 12 Wijkertunnel, 5 Winstuitkering, 13 Woerden, 4 Woningbouw, 2 Woningbouwverenigingen, 6 Woningpotentieel, 9 Woningzoekenden, 6, 7 Woonbehoefte, 6 Woonfunktie, 6 Woongemeenschappen, 7 Woonkarakter, 12 Woonkomfort, 6, 7 Woonwensen, 9 Zeeweg, 5, 6 Zwembad, 8 -------------------------------------------------------------------------------------------------- |
Soort | : | Archiefstuk |
Naam krant | : | |
Jaargang/nummer | : | |
Plaats | : | Castricum |
Straat/wijk | : | |
Medium | : | Publicatie |
Rubriek | : | Politieke Partij - Castricum Actief |
Subrubriek | : | |
Plaatsing | : | A4-02 |
Archiefdoos-map-nr. | : | 14-8-5 |
Record aangepast: 03 augustus 2024