Klik hier voor een uitleg over het gebruik van de informatiebank artikelen en documenten

 
 

 
 

 

Uitgebreid zoeken

Documentnummer : 11863
 
Titel : NS wil stallingen Beverwijk en Castricum deels automatiseren
Auteur :
Datering : 07 januari 2000
Beschrijving : BEVERWIJK/CASTRICUM - De Nederlandse Spoorwegen (NS) zijn van plan tachtig procent van de
bewaakte fietsenstallingen bij stations door heel Nederland geheel of gedeeltelijk te
automatiseren. Op de conceptlijst van stationsstallingen, die hiervoor in aanmerking
zouden komen, staan Beverwijk en Castricum op de nominatie om buiten de spitsuren
geautomatiseerd te worden.

Als de plannen van NS doorgang vinden, blijven alleen de twintig grootste stallingen in
Nederland volledig bemenst. De kleinste stallingen worden geheel geautomatiseerd.
Middelgrote stallingen krijgen een gedeeltelijke automatisering. Bij een gedeelte van deze
groep zal er overdag wel, maar 's avonds geen personeel aanwezig zijn. De overigen zullen
tijdens de spitsuren met personeel draaien en buiten deze tijden geautomatiseerd worden.
In de conceptlijst, die de NS voor deze plannen heeft opgesteld, staan de
fietsenstallingen van Beverwijk en Castricum bij de laatste variant vermeld.

Aantrekkelijk

Volgens M. Vermeul, manager fietsvoorziening van NS Stations, is gehele of gedeeltelijke
automatisering niet alleen voor de NS, maar ook voor de reizigers de meest aantrekkelijke
oplossing. ,,Veel stallingen in Nederland zijn nu niet van de eerste tot en met de laatste
trein geopend. Dat zou qua personeelskosten ook te duur worden. Door te automatiseren
kunnen we ervoor zorgen dat de fietsenstalling langer open is, zonder hoge kosten te
moeten doorberekenen aan de gebruikers.''
In een geautomatiseerde stalling steekt de klant zijn bankpasje bij de ingang in de muur.
Als het systeem de gegevens op het pasje herkent, kan de fietser met zijn rijwiel door een
draaideur naar binnen. Zodra de deur is geopend, gaat een videobewakingssysteem draaien.
,,Als er iets gebeurt, bijvoorbeeld iemand die erg lang in de stalling blijft, dan gaat er
een seintje naar een landelijke beveiligingspost'', legt Vermeul uit.
Het betalen gebeurt met de chipper of chipknip op de bank- of giropas. De Consumentenbond
is niet bepaald gelukkig met deze manier van betalen, omdat uit onderzoek is gebleken dat
maar heel weinig mensen gebruik maken van de 'elektronische portemonnee'. Vermeul erkent
dit, maar wuift de bezwaren weg. ,,In parkeergarages bijvoorbeeld kun je vaak ook alleen
met de chipper betalen en dat gaat stukken sneller dan wanneer je met kleingeld staat te
rommelen. De mensen moeten er gewoon aan wennen, het is een groeiproces.''

Planfase

B. Bakkum van de Rijwielshop bij station Beverwijk kan zich niet echt vinden in de
plannen. ,,Ik zie het voorlopig niet gebeuren, ze zijn hier al zo lang mee bezig.''
Volgens Bakkum kunnen er ook bij goede werking van het systeem nog problemen ontstaan.
,,Wat te doen bijvoorbeeld met een fiets met een breed stuur? Die past niet door de
draaideur.'' Verder maakt hij zich zorgen over zijn baan. ,,Ik werk hier al dertig jaar en
dan vind je zo snel niet iets anders. Dan kan ik straks zeker kringetjes gaan spuwen in de
vijver aan de overkant.''
Vermeul kan nog niet zeggen hoeveel werknemers bij doorvoering van de automatisering hun
baan kwijt zouden raken. Hij benadrukt wel dat de ideeen van NS Stations zich nog in de
planfase bevinden. ,,Er moet eerst een aanbesteding komen en het systeem moet nog grondig
worden getest. En natuurlijk moet alles in goed overleg met de ENFB, Rover (reizigersbond),
de gemeenten en de stallinghouders zelf gebeuren.''

1 zwart wit foto maakt deel uit van het artikel.
B. Bakkum van de Rijwielshop bij station Beverwijk: ,,Ik zie die automatisering van de
fietsenstallingen niet zo snel gebeuren.''

Foto Kees Blokker
 
Soort : Krantenartikel
Naam krant : Dagblad Kennemerland
Jaargang/nummer :
Plaats : Castricum
Straat/wijk : Stationsweg
Medium : Krantenartikel (kopie)
Rubriek : Fietsen
Subrubriek :
Plaatsing : A4-01
Archiefdoos-map-nr. : 7-6-24
 
 

Vorige object   Volgende object

 

Uitgebreid zoeken
 

Record aangepast: 20 februari 2022