|
Klik hier voor een uitleg over het gebruik van de informatiebank artikelen en documenten
|
|
|
Documentnummer | : | 11863 |
---|---|---|
Titel | : | NS wil stallingen Beverwijk en Castricum deels automatiseren |
Auteur | : | |
Datering | : | 07 januari 2000 |
Beschrijving | : | BEVERWIJK/CASTRICUM - De Nederlandse Spoorwegen (NS) zijn van plan tachtig procent van de bewaakte fietsenstallingen bij stations door heel Nederland geheel of gedeeltelijk te automatiseren. Op de conceptlijst van stationsstallingen, die hiervoor in aanmerking zouden komen, staan Beverwijk en Castricum op de nominatie om buiten de spitsuren geautomatiseerd te worden. Als de plannen van NS doorgang vinden, blijven alleen de twintig grootste stallingen in Nederland volledig bemenst. De kleinste stallingen worden geheel geautomatiseerd. Middelgrote stallingen krijgen een gedeeltelijke automatisering. Bij een gedeelte van deze groep zal er overdag wel, maar 's avonds geen personeel aanwezig zijn. De overigen zullen tijdens de spitsuren met personeel draaien en buiten deze tijden geautomatiseerd worden. In de conceptlijst, die de NS voor deze plannen heeft opgesteld, staan de fietsenstallingen van Beverwijk en Castricum bij de laatste variant vermeld. Aantrekkelijk Volgens M. Vermeul, manager fietsvoorziening van NS Stations, is gehele of gedeeltelijke automatisering niet alleen voor de NS, maar ook voor de reizigers de meest aantrekkelijke oplossing. ,,Veel stallingen in Nederland zijn nu niet van de eerste tot en met de laatste trein geopend. Dat zou qua personeelskosten ook te duur worden. Door te automatiseren kunnen we ervoor zorgen dat de fietsenstalling langer open is, zonder hoge kosten te moeten doorberekenen aan de gebruikers.'' In een geautomatiseerde stalling steekt de klant zijn bankpasje bij de ingang in de muur. Als het systeem de gegevens op het pasje herkent, kan de fietser met zijn rijwiel door een draaideur naar binnen. Zodra de deur is geopend, gaat een videobewakingssysteem draaien. ,,Als er iets gebeurt, bijvoorbeeld iemand die erg lang in de stalling blijft, dan gaat er een seintje naar een landelijke beveiligingspost'', legt Vermeul uit. Het betalen gebeurt met de chipper of chipknip op de bank- of giropas. De Consumentenbond is niet bepaald gelukkig met deze manier van betalen, omdat uit onderzoek is gebleken dat maar heel weinig mensen gebruik maken van de 'elektronische portemonnee'. Vermeul erkent dit, maar wuift de bezwaren weg. ,,In parkeergarages bijvoorbeeld kun je vaak ook alleen met de chipper betalen en dat gaat stukken sneller dan wanneer je met kleingeld staat te rommelen. De mensen moeten er gewoon aan wennen, het is een groeiproces.'' Planfase B. Bakkum van de Rijwielshop bij station Beverwijk kan zich niet echt vinden in de plannen. ,,Ik zie het voorlopig niet gebeuren, ze zijn hier al zo lang mee bezig.'' Volgens Bakkum kunnen er ook bij goede werking van het systeem nog problemen ontstaan. ,,Wat te doen bijvoorbeeld met een fiets met een breed stuur? Die past niet door de draaideur.'' Verder maakt hij zich zorgen over zijn baan. ,,Ik werk hier al dertig jaar en dan vind je zo snel niet iets anders. Dan kan ik straks zeker kringetjes gaan spuwen in de vijver aan de overkant.'' Vermeul kan nog niet zeggen hoeveel werknemers bij doorvoering van de automatisering hun baan kwijt zouden raken. Hij benadrukt wel dat de ideeen van NS Stations zich nog in de planfase bevinden. ,,Er moet eerst een aanbesteding komen en het systeem moet nog grondig worden getest. En natuurlijk moet alles in goed overleg met de ENFB, Rover (reizigersbond), de gemeenten en de stallinghouders zelf gebeuren.'' 1 zwart wit foto maakt deel uit van het artikel. B. Bakkum van de Rijwielshop bij station Beverwijk: ,,Ik zie die automatisering van de fietsenstallingen niet zo snel gebeuren.'' Foto Kees Blokker |
Soort | : | Krantenartikel |
Naam krant | : | Dagblad Kennemerland |
Jaargang/nummer | : | |
Plaats | : | Castricum |
Straat/wijk | : | Stationsweg |
Medium | : | Krantenartikel (kopie) |
Rubriek | : | Fietsen |
Subrubriek | : | |
Plaatsing | : | A4-01 |
Archiefdoos-map-nr. | : | 7-6-24 |
Record aangepast: 20 februari 2022