Klik hier voor een uitleg over het gebruik van de informatiebank artikelen en documenten

 
 

 
 

 

Uitgebreid zoeken

Documentnummer : 10141
 
Titel : Bundel van schrijver Sjoerd Kuyper en schilder Dirck Nab

'Het is leuk als je woeste plannen waar ziet worden'
Auteur : Sonja de Jong
Datering : 27 november 1996
Beschrijving : BAKKUM - Ze wonen al 8 jaar in Bakkum schuin tegenover elkaar en zijn goede vrienden.
,,Het moest er dus gewoon een keer van komen'', meent kunstschilder Dirck Nab als hij
praat over de bundel gedichten en tekeningen over Noord-Holland die hij afgelopen
vrijdag samen met Sjoerd Kuyper presenteerde. Het boekje draagt de titel 'In de
uilevlucht' (die tussen-'n', we verdommen 't', aldus Kuyper), een uitdrukking voor de
schemerperiode tussen licht en donker. De bijzondere vormgeving is van de hand van
grafisch ontwerper John van Leeuwen. ,,Zijn rol was minstens zo belangrijk '', vinden
Nab en Kuyper. ,,Het is beeldschoon geworden.''

Acht jaar lang wonen ze tegenover elkaar, acht jaar lang al trekken ze regelmatig
samen de duinen in, acht jaar lang al filosoferen zij over allerlei zaken en namen
zich telkens voor om toch eens samen een boek te maken. En ineens was de aanleiding
er. Kuyper vertelt: ,,Ik kreeg van de Stichting Kunst en Cultuur Noord-Holland
opdracht om enkele gedichten te schrijven over Noord-Holland. Dat doe je dan, maar
daarmee is voor de stichting de kous af. Het werk wordt niet gepubliceerd. Dat zat me
dwars en ik ben gaan nadenken of er nu niet een mogelijkheid was om toch meer met die
gedichten te doen. Zo kwam ik vanzelf bij Dirck. En hij wilde wel.''
Veel mooier verwoordt Kuyper het in het enige prozastuk in het boek waarin hij
vertelt over een tocht van schilder en schrijver naar het strand: ,,De Mensheid had,
zo vonden wij, te lang niet aan de zee gedacht'. Samen besloten zij dat wel te doen,
in woord en beeld. ,,We hebben wederzijds waardering voor elkaar werk en hebben veel
gemeen in de manier waarop wij tegen dingen aankijken'', aldus Kuyper.

Dichtbij

Zij bogen zich over de gedichten en zochten er tekeningen van Nab bij. ,,Het is niet
zo dat ik tekeningen speciaal bij de gedichten gemaakt heb'', aldus de kunstenaar.
,,Maar veel van mijn tekeningen kwamen er gewoon vanzelf al heel dichtbij.''
Kuyper: ,,En ik heb ook een aantal regels veranderd in mijn werk om ze meer naar de
tekening toe te schrijven. En als er nog wat gedichten nodig waren, dan riep ik: ik
maak nog wel wat en dan trok ik een dag naar Texel of zo.''
De 3e man in het creatieve proces, John van Leeuwen, raakte al vrij vroeg betrokken
bij de geboorte van het boek. ,,Wij hebben hem echt de vrije hand gegeven. ieder zijn
vak en hij is gewoon de 3e kunstenaar die meegewerkt heeft.'' Van Leeuwen maakte er
inderdaad iets bijzonders van. ,,Dat kwam deels doordat het wel betaalbaar moest
blijven'', zwakt hij zijn bijdrage af. ,,Je gaat dan op zoek naar mogelijkheden die
niet duur en wel mooi zijn.''
De verrassing begint al bij het omslag dat in de verte doet denken aan de mapjes die
banken beschikbaar stellen voor dagafschriften. Boektitel en naam van de makers zijn
als een banderol om de pagina heen gevouwen. De gedichten en tekeningen zijn gevat in
een ringband. Doordat de tekstpagina's in breedte verschillen en wat boven de
tekeningen uit steken, ontstaat het idee van een kaartenbakje. ,,Het zijn in feite
2 bundels, een met tekeningen, een met gedichten, samengevoegd tot een harmonische
eenheid.''
Uitgeverij Ekspress zo uit Houten zag wel wat in het boekje. ,,Wij hebben als
uitgeverij niet voor niets de ondertitel: 'mogelijke onmogelijkheden', glundert
Ben Platenburg. Grotendeels handmatig, met plakken, knippen en rapen ontstond het
boek. Stuk voor stuk signeerden Nab en Kuyper daarna alle 3000 exemplaren. ,,Sjoerd
hield me in de gaten, want na de eerste 100 kreeg ik de neiging een steeds
creatievere handtekening te gaan verzinnen'', grijnst Nab.

Beeldend

Het werk van Nab en Kuyper vult elkaar mooi aan. Waar Nab schildert in beelden, doet
Kuyper dat even beeldend in woorden. Met zijn gedichten weet hij haast tastbare
impressies op te roepen. Melancholiek in de regels 'En daaromheen, traag als soldeer,
de hitte van één zomer', venijnig in 'Werd zo gedempt wat werkelijk diepte had'. Een
regenbui op de kermis op Texel wordt onder zijn handen een monument van nostalgie, de
Hondsbossche Zeewering wordt een sprookje van reuzen en dwergen. Berkhout, Bakkum,
Egmond, de duinen, de dieren en alles wat met elkaar de Noord-Hollandsche natuur
vormt, schildert hij in zinnen die lang blijven naklinken.
,,Gedichten of kinderboeken schrijven verschilt niet wezenlijk van elkaar'', vindt
hij. ,,Gedichten vormen meer een momentopname, maar er zitten gedichten bij, zoals
die over de zeewering, die ik heel goed zou kunnen uitwerken tot kinderverhalen. En
ook in deze vorm spreken ze kinderen waarschijnlijk wel aan.''
De tekeningen van Nab zijn heel anders van karakter. Zijn visie op Noord-Holland
ademt de zwaarte van klei, de worsteling tegen de zee, de ruigte van een moeilijk
bestaan. De tekeningen zijn voor het merendeel uitgevoerd in zwart krijt, wat het
ruwe karakter nog versterkt. Toch of juist daardoor vormen zij een mooie aanvulling
op de gedichten. ,,We voelen ons allebei sterk betrokken bij natuur en landschap en
dat zie je aan dit boek'', is hun beider overtuiging.

'In de Uilevlucht', Sjoerd Kuyper (rechts) en Dirck Nab. Uitgeverij: Ekspress zo,
Houten, ISBN 90 74719 22 8. Prijs: f 34,50.

1 zwart wit foto maakt deel uit van het artikel.
Sjoerd Kuyper en Dirck Nab met de eerste exemplaren van hun geesteskind.

Foto Ronald Goedheer
 
Soort : Krantenartikel
Naam krant : Dagblad Kennemerland
Jaargang/nummer :
Plaats : Bakkum
Straat/wijk :
Medium : Krantenartikel (kopie)
Rubriek : Boeken
Subrubriek :
Plaatsing : A4-01
Archiefdoos-map-nr. : 3-9-16
 
 

Vorige object   Volgende object

 

Uitgebreid zoeken
 

Record aangepast: 07 augustus 2020