Klik hier voor een uitleg over het gebruik van de informatiebank artikelen en documenten

 
 

 
 

 

Uitgebreid zoeken

Documentnummer : 10019
 
Titel : Ombudsman gaat klagende Castricummers bijstaan
Auteur :
Datering : 01 juli 2000
Beschrijving : CASTRICUM - De gemeente Castricum gaat zich aansluiten bij de Nationale Ombudsman.
Vanuit de gemeenteraad was het verzoek gekomen om tot een betere klachtenregeling te
komen.

Het college van b en w heeft de afgelopen maanden nodig gehad om uit te zoeken wat de
beste klachtenregeling is. Uiteindelijk is besloten om als gemeente aan te sluiten
bij de Nationale Ombudsman, in plaats van zelf een ombudsman aan te stellen zoals in
Heemskerk het geval is.
De Nationale Ombudsman buigt zich over klachten die Castricumse burgers hebben over
de gemeente. Volgens de raad en het college is aansluiting bij de nationale
instelling een betere waarborg voor de uniformiteit van de klachtenbehandeling.
Bovendien is deze instelling ook in staat om ter plaatse onderzoek te verrichten en
eventueel hoorzittingen houden. Wat dat betreft maakt dat dus geen verschil met een
eigen gemeentelijke ombudsman.

Onderzoek

De gemeente verwacht overigens dat de Nationale Ombudsman niet vaak zal worden
ingezet. ,,Uit het jaarverslag 1998 van deze instelling blijkt dat maar een kwart van
de klachten heeft geleid tot een onderzoek'', aldus burgemeester en wethouders.
,,Sommige klachten worden niet ontvankelijk verklaard, terwijl ook veel klachten
voortijdig worden opgelost.'' Nu worden de klachten nog door de gemeente zelf
behandeld. De discussie over de klachtenregeling is op gang gekomen na een motie van
de PvdA. Die werd ingediend tijdens de begrotingsbehandeling in oktober 1999. Het
college heeft de diverse mogelijkheden geinventariseerd en de gemeenteraad heeft zich
deze week positief uitgelaten over het definitieve voorstel. Waarschijnlijk is de
gemeente vanaf 1 januari 2001 al aangesloten bij de Nationale Ombudsman.
De gemeente gaat de ombudsman betalen per klacht. Wordt deze in behandeling genomen,
dan kost het Castricum 5.894 gulden. Een klacht die onbehandeld blijft 400 gulden.
Omdat Castricum gaat fuseren met Akersloot en Limmen wordt het besluit ook binnen die
gemeenten besproken. De bedoeling is dat de Nationale Ombudsman ook het klankbord
wordt van de nieuw te vormen gemeente.
Voor interne klachten, en van medewerkers van de gemeente, wordt een aparte
gemeentelijke functionaris aangesteld.
 
Soort : Krantenartikel
Naam krant : Dagblad Kennemerland
Jaargang/nummer :
Plaats : Castricum
Straat/wijk :
Medium : Krantenartikel (kopie)
Rubriek : Bevolking
Subrubriek :
Plaatsing : A4-01
Archiefdoos-map-nr. : 3-5-15
 
 

Vorige object   Volgende object

 

Uitgebreid zoeken
 

Record aangepast: 30 juni 2020