|
|
|
|
Documentnummer | : | 09619 |
---|---|---|
Titel | : | Stichting Gemeenschapsraad Castricum Afdeling Basiseducatie |
Auteur | : | Jose Nijhof-Schuurman |
Datering | : | maart 1991 |
Beschrijving | : | Jaarverslag 1990 -1- INHOUDSOPGAVE ------------- Inhoudsopgave ............................... 1 Inleiding.................................... 2 HOOFDSTUK 1 ................................. 3 HET BESTUUR ................................. 3 HET PERSONEEL ............................... 4 VRIJWILLIGERS .................... ...........5 WERVING ..................................... 5 OVERLEGSITUATIES ............................ 6 CONTACTEN MET ANDERE BE INSTELLINGEN ........ 6 CONTACTEN GERICHT OP ONDERSTEUNING .......... 7 EXTERNE CONTACTEN ........................... 7 DESKUNDIGHEIDSBEVORDERING ................... 8 ACCOMMODATIE ................................ 8 HOOFDSTUK 2 ................................. 9 UITVOERING VAN ACTIVITEITEN ................. 9 OVERZICHT VAN DE CURSUSSEN .................. 10-12 HOOFDSTUK 3 ................................. 13 STATISTISCH OVERZICHT ....................... 13 CONTACTUREN ................................. 14 -2- INLEIDING. ---------- Voor u ligt het jaarverslag van de Stichting Gemeenschapsraad afd. Basiseducatie Castricum over het jaar 1990. In het eerste hoofdstuk worden het bestuur en personeel van de afd. Basiseducatie beschreven naast de deskundigheidsbevordering, wervingsactiviteiten en de contacten. Het tweede hoofdstuk geeft een overzicht van de gestarte cursussen en een korte toelichting daarop. Hoofdstuk drie geeft een statistisch overzicht van de cursisten m.b.t. aantal- geslacht-opleiding en herkomst. Vervolgens wordt er een opsomming gegeven van enige activiteiten en ontwikkelingen in het cursusjaar 1990. DOELGROEP. ---------- Volwassenen, die in een achterstandspositie verkeren doordat zij minder dan basisonderwijs hebben gevolgd of iets meer (hoogstens 2 jaar vervolgonderwijs) en gemotiveerd zijn zich verder of opnieuw te scholen. DOELSTELLING. ------------- Doelgroep te vormen en te scholen zodat men zich bewust en zekerder kan bewegen in de maatschappij en indien gewenst een vervolgopleiding kan gaan volgen. -3- HOOFDSTUK 1 ----------- A. HET BESTUUR Het Dagelijks Bestuur van de Basiseducatie handelt de lopende zaken af en komt 1 keer (zonodig vaker) in de maand bij elkaar. Met het Algemeen Bestuur van de Gemeenschapsraad is drie keer vergaderd. Taken van het Dagelijks Bestuur van de Basiseducatie zijn: - kritisch klankbord zijn voor de coordinator - meedenken ten aanzien van uitvoering en beleid. De volgende onderwerpen zijn ondermeer het afgelopen jaar aan de orde geweest: - lesruimte - herstructurering Gemeenschapsraad - verzoek Duin en Bosch tot alfabetisatie - verzoek Stichting Vluchtelingenwerk IJmond tot geven van Nederlands aan asielzoekers in Castricum. - aanstelling educatief werkster - vrijwilligers - contacten met BE Heemskerk/Uitgeest en Beverwijk. - financien - afrekening - begroting - jaarplan - organisatorische werkzaamheden - Educatief Beraad - Regionaal Educatief Centrum - algemene gang van zaken cursussen - folder - werving De volgende personen hebben zitting in het Dagelijks Bestuur. De heer J. van Hemert voorzitter Mevrouw H. Muller secretaris De heer F. Bastiaanse lid Mevrouw E. Brouwer lid De heer F. van Dusschoten lid -4- B. PERSONEEL 1. Mevrouw J. Nijhof-Schuurman coordinator 4 uur coordinatie 17 uur uitvoerend werk 2. Mevrouw P. Hattink educatief werker 6 uur m.i.v. 15 september. 3. Mevrouw C. Koning administratie 6 uur Halverwege het jaar kwam er van de vormingswerker Van Duin en Bosch een verzoek om aan een aantal bewoners een cursus lezen en schrijven te geven. Aangezien er ruimte was binnen de begroting konden wij mevrouw P. Hattink m.i.v. 15 september een tijdelijk contract aanbieden om hen les te geven. Aangezien mevrouw P. Hattink geen bevoegdheidsverklaring heeft, is er een ontheffing bij de inspecteur aangevraagd en verkregen. Mevrouw P. Hattink volgt sinds september de urgentieopleiding te Amsterdam. De taak van de coordinator omvat: a. Het geven van leiding aan de Basiseducatie-instelling. b. De zorg voor de voorbereiding en uitvoering van het te voeren beleid aan de Basiseducatie-instelling betreffende educatieve, organisatorische, financieel-economische, formatieve en personele aangelegenheden. c. Het onderhouden van interne-en externe contacten met betrekking tot de onder punt b. genoemde taken. d. Het verzorgen van educatieve activiteiten. e. Alles wat overigens binnen een normale directietaak valt. -5- De taak van de educatief werker omvat: a. Het verzorgen van educatieve activiteiten voor groepen deelnemers en het begeleiden van deelnemers. b. De voorbereiding van de activiteiten en de nazorg daarvoor (maken van lesmateriaal, evaluatie en rapportage). c. Groeps- en organisatorische werkzaamheden in teamverband. d. Het onderhouden van contacten met werkgevers en andere instanties, die van belang zijn voor educatieve activiteiten. e. Deskundigheidsbevoegdheid betreffende de activiteiten, die uit haar functie voortvloeien. VRIJWILLIGERS ------------- Het afgelopen jaar zijn er een aantal vrijwilligers binnen de Basiseducatie werkzaam geweest. Een vrijwilligster heeft Nederlands gegeven aan een Ierse en een andere vrijwilligster leert een Chineze Nederlands. Daarnaast begeleidt een vrijwilligster de docente bij de cursus informatiekunde. WERVING. -------- De werving heeft hoofdzakelijk plaatsgevonden middels berichtgeving in de locale-en regionale pers, Kabelkrant en de regionale radio. Omdat de Basiseducatie meer bekendheid begint te krijgen neemt de mond op mond reclame toe. Voor het eerst is er via de basisscholen van Castricum geworven voor de cursus Nederlandse taal/ Algemene ontwikkeling. Dit heeft er toe bijgedragen dat de animo voor de cursus groot was. Op 19 juni 1990 is er in samenwerking met de BE-instellingen Beverwijk en Heemskerk een open dag gehouden. Dit leverde bekendheid op bij de inwoners van Castricum en een aantal inschrijvingen. -6- OVERLEGSITUATIES. ----------------- Om de voortgang van de activiteiten zo goed mogelijk te laten verlopen zijn overlegsituaties op verschillende terreinen noodzakelijk. Binnen de Stichting Basiseducatie vindt er regelmatig overleg plaats met de educatief werker en de vrijwilligers. De coordinator vergadert maandelijks met het Dagelijks Bestuur Basiseducatie en woont de vergaderingen van het DB en AB van de Gemeenschapsraad bij. Daarnaast vindt er regelmatig teamoverleg plaats met de opbouwwerkster, administratieve kracht, coordinator Vrijwilligers Vacaturebank en de vrijwilligers van de Gemeenschapsraad. Ook neemt de coordinator deel aan het kantorenoverleg, waaraan naast de Gemeenschapsraad, het maatschappelijk werk deelnemen en de Stichting Dienstverlening Ouderen en Thuishulp IJmond. CONTACTEN MET ANDERE BE INSTELLINGEN. ------------------------------------- De contacten met de Basiseducatie Beverwijk en Heemskerk/Uitgeest en Velsen zijn geinventiseerd. Deze nauwere samenwerking heeft op 9 januari 1990 geresulteerd in het ondertekenen van een intentieverklaring door de besturen van de BE instellingen Velsen, Heemskerk/Uitgeest, Beverwijk en Castricum. In deze verklaring worden specifieke deelterreinen genoemd waarop zal worden samengewerkt (oa. werving en p.r.) Het IJmondiaal besturenoverleg komt ongeveer 1 keer in de maand bijeen onder voorzitterschap van het REC. Daarnaast komem de directeuren van de 4 instellingen ook ongeveer 1 keer per maand bijeen onder hetzelfde voorzitterschap. -7- CONTACTEN GERICHT OP ONDERSTEUNING ---------------------------------- - De goede contacten met de gemeente Castricum hebben geleid tot een regelmatig overleg van bestuur en directie met de ambtenaar en wethouder. - Er heeft 2 keer een gesprek plaatsgevonden met inspecteur Koning over het jaarverslag en het programma. - Er heeft het afgelopen jaar 4 keer een provinciaal directeurenoverleg plaatsgevonden. - De Basiseducatie heeft veelvuldig gebruik gemaakt van de deskundige ondersteuning van het REC en van het Provinciaal Steunpunt Volwasseneneducatie. - De bibliotheek is benaderd voor het lenen van materiaal en het verzorgen van rondleidingen door de bibliotheek. De Materialenbank te Amsterdam heeft een ochtend verzorgd om meer bekendheid te geven aan het materiaal wat via deze bank geleend kan worden. EXTERNE CONTACTEN. ------------------ - Een keer per maand vindt er overleg plaats met de educatief werksters uit Beverwijk en Heemskerk over de cursus Nederlands/Algemene ontwikkeling (Open School). - Er is contact geweest met de Stichting Dienstverlening Ouderen. Dit gesprek had tot doel om meer bekendheid te geven aan elkaars werk en om te toetsen of cursussen voor ouderen in Castricum haalbaar zouden zijn. Afgesproken is dat als we willen werven voor een cursus voor ouderen we na overleg zouden kunnen adverteren in de blaadjes van de Ouderenbonden. - Er heeft regelmatig contact plaatsgevonden met de vormingswerker van Duin en Dosch. Dit heeft geresulteerd in een lees- en schrijfgroepje van 3 personen. - Ook met de maatschappelijk werkster van Duin en Bosch is regelmatig overleg geweest. Dit contact heeft betrekking op het plaatsen en begeleiden van ex-bewoners in een cursus van de Basiseducatie. - De BE instelling is benaderd door de Stichting Vluchtelingenwerk IJmond om asielzoekers in de BE op te nemen.Er is afgesproken dat als er asielzoekers zijn die Nederlands willen leren, wij ons zullen inzetten hier zorg voor te dragen. - Overleg met het Educatief Beraad, dat 2 keer heeft plaatsgevonden om het programma, jaarverslag en de voortgang van de Basiseducatie te bespreken. -8- DESKUNDIGHEIDSBEVORDERING. -------------------------- - De coordinator heeft in de periode 15 december 1989 tot 31 mei 1990 een management cursus gevolgd, specifiek gericht op Basiseducatieve instellingen. Deze cursus werd verzorgd door het Provinciaal Steunpunt en door de Volkshogeschool Bergen. - De coordinator heeft het afgelopen jaar 6 studiedagen en een driedaagse over Informatica gevolgd, die werden georganiseerd door de Vrouwenstaf van het Steunpunt. - De coordinator maakt deel uit van de werkgroep Engels, die zich bezighoudt met het maken van materiaal met als doel het uitgeven ervan bij het SVE. Dit project duurt tot eind 1991 en de werkgroep komt 1 keer in de maand bij elkaar. De groep wordt begeleid door Han Witteveen van het Steunpunt en Polly Perkins van het SVE. - De coordinator heeft deelgenomen aan de conferentie Engels te Amersfoort verzorgd door het SVE. - Samen met de educatief werkster heeft de coordinator deelgenomen aan een studiedag over Dyslexie georganiseerd te Amsterdam door het Steunpunt te Zaandam. - De educatief werkster volgt de urgentieopleiding Basiseducatie te Amsterdam. Deze opleiding duurt van september 1990 tot juni 1991. ACCOMMODATIE EN GEBRUIK VAN DIENSTEN. ------------------------------------- De lessen worden gegeven in dorpshuis "De Kern". Vijf dagdelen per week kan er beschikt worden over een ruimte. Deze ruimte voldoet en is functioneel. Voor de cursus "Informatiekunde" wordt gebruik gemaakt van de computerruimte van het J.P.Thijsse College, die is uitgerust met 12 computers, 1 printer, 1 video en 1 TV. Het is mogelijk om via de Gemeenschapsraad gebruik te maken van audiovisuele middelen zoals TV, video en camera. -9- HOOFDSTUK 2 ----------- UITVOERING VAN ACTIVITEITEN. ---------------------------- OVERZICHT VAN DE GEGEVEN CURSUSSEN IN HET JAAR 1990. ---------------------------------------------------- Van januari 1990 tot en met juni 1990. -------------------------------------- 1. Nederlands-Engels beginners 1 x per week 2. Open School 2jaar 1 x per week 3. Computercursus module 1 x per week 12 bijeenkomsten Van januari 1990 tot en met december 1990: ------------------------------------------ 4. Nederlands-Engels beginners 1 x per week nieuwe instroom 5. Nederlands-Engels beginners 1 x per week nieuwe instroom Van september 1990 tot en met december 1990: -------------------------------------------- 6. Nederlands-Engels gevorderden 1 x per week 7. Lees-en schrijfgroep 1 x per week 8. Nederlands/Algemene ontwikkeling 1 x per week 2 jaar (voorheen Open School) 9. Nederlands voor anderstaligen 1 x per week -10- Intake en werving. ------------------ Intake. In totaal 224 deelnemerscontacturen. Onder intake wordt verstaan de gesprekken die worden gevoerd met nieuwe cursisten om te bekijken a. of de nieuwe cursist binnen de Basiseducatie terecht kan. b. welke activiteit het meest geschikt is voor de cursist wat betreft niveau en interesse. Werving. - Via persberichten in locale-en regionale bladen. - Via Kabelkrant en regionale radio. - Via de basisscholen. - Open Dag Cursus Nederlands - Engels voor beginners 1. Docent : Jose Nijhof-Schuurman Plaats : Dorpshuis "De Kern"- maandagochtend 2 uur. DCU : 802,5 Deelnemers : 15 (4 M. - 11 VR.) Methode : Do you speak English ? deel 1. : Werkboek voor de spelling. Cursus Nederlands - Engels voor beginners/gevorderden 3. Docent : Jose Nijhof-Schuurman Plaats : Dorpshuis "De Kern" - dinsdagochtend 3 uur. DCU : 1122 Deelnemers : 11 vrouwen (na de vakantie 10) Methode : Do you speak English? deel 1 en 2. : Werkboek voor de spelling 10 vrouwen stroomden in september 1990 door naar de groep voor gevorderden. -11- Cursus Nederlands - Engels voor beginners 2. Docent : Jose Nijhof-Schuurman Plaats : Dorpshuis "De Kern" - dinsdagavond 2 uur. DCU : 886 Deelnemers : 14 (4 M - 11 VR) 1 afgevallen in maart. Methode : Do you speak English? deel 1. Werkboek voor de spelling. Open School - Nederlands - rekenen - algemene ontwikkeling. Docent : Jose Nijhof-Schuurman Plaats : Dorpshuis "De Kern" : jan.-juni 90 donderdagochtend 3 uur. september-december 90 donderdagmiddag 3 uur. DCU : 929 Deelnemers : jan-juni 1990 6 cursisten (1 M. - 5 VR.) september-december 1990 14 (allen VR.) : 1 cursiste ging in september naar het Alva Myrdal College; 1 cursist naar de sociale werkplaats "De Tunnel"; 3 cursisten gingen in september 90 door met de cursus Nederlands/ Algemene ontwikkeling. Methode : Zelfgemaakt lesmateriaal en gebruik makend van materiaal uit de methode Taalwijzer en Vaardig rekenen, hierbij uitgaande van de Open-School leerlijn: naast taal en rekenen, thema's behandelen waarbij het accent ligt op sociale kennis en vaardigheden en het mondeling taalgebruik. -12- Cursus Informatiekunde Docent : Jose Nijhof-Schuurman : Osma Visser (vrijwilliger) Plaats : J.P.Thijsse College - donderdagavond 2 uur. DCU : 234 Deelnemers : 14 cursisten (1M. - 13 VR.) 5 afgevallen. Methode : Computer orientatiecursus. De cursus bestaat uit een praktisch en theoretisch gedeelte. Praktisch: het leren aan-en uitzetten van de computer; het opstarten;omgaan met het toetsenbord; werken met programma's. Theoretisch: de computer in het dagelijks leven; de geschiedenis van de computer; de werking van de computer; de gevolgen van de automatisering en mogelijke inbreuk op de privacy. Lees-en schrijfgroep. Docent : Pia Hattink Plaats : Dorpshuis "De Kern" - dinsdagochtend 1.5 uur en dinsdagavond 1 uur. DCU : 64.5 Deelnemers : 5 (3 M. - 2 VR.) Methode : Zelfgemaakt materiaal. Het leerniveau van de deelnemers is onderling nogal verschillend. Nederlands voor anderstaligen. Sinds september 1990 wordt er individueel Nederlands gegeven aan 2 buitenlanders, een Ierse en een Chineze. Twee vrijwilligers geven 1.5 uur per week les aan huis. Ze maken gebruik van zelfgemaakt materiaal. 13 STATISTISCH OVERZICHT --------------------- Statistisch overzicht betreffende leeftijd/geslacht/land van herkomst, opleiding en cursus. Leeftijd Aantal Geslacht Aantal -------- ------ -------- ------ 26 - 30 2 Man 12 31 - 35 3 Vrouw 62 36 - 40 13 41 - 45 6 46 - 50 10 51 - 55 18 56 - 60 12 ouder dan 60 10 ---- ------ Totaal 74 Totaal 74 ---- ---- ---- ---- Opleiding Aantal Herkomst Aantal --------- ------ -------- ------ LO niet afgemaakt 2 Nederland 69 LO 14 Turkije 2 VGLO 12 Duitsland 1 BLO 5 China 1 Huishoudschool 17 Ierland 1 LBO 10 ULO niet afgemaakt 13 ULO afgemaakt 1 ------ ------ Totaal 74 74 ------ ------ ------ ------ Cursus Aantal ------ ------ Nederlands-Engels 1 15 Nederlands-Engels 2 14 Nederlands-Engels 3 11 Nederlands-Alg.Ontwikkeling 13 Informatiekunde 14 Lees- en schrijfgroep 5 Nederlands voor buitenlanders 2 ------ Totaal 74 ------ ------ -14- Het totaal aantal deelnemerscontacturen is 4253. Hiermee hebben we de norm ruimschoots gehaald. Door de enorme belangstelling voor de cursus Nederlands- Engels kon er in februari 1990 een tweede cursus Nederlands- Engels gestart worden. De meeste cursisten zijn na het afsluiten van het cursusjaar intern doorgestroomd. Twee cursisten hebben de Basiseducatie verlaten: 1 ging naar het Alva Myrdal College 1 ging naar de Tunnel. Door de directie wordt veel aandacht besteed aan de verschillende overlegsituaties. Door de groei van de Basiseducatie konden de uren van de directie en de administratieve kracht worden uitgebreid. Tevens konden we tijdelijk een educatief werkster aantrekken zodat we nog meer doelgroepen binnen de Basiseducatie kunnen bereiken en bedienen. Dit cursusjaar werden per groep verschillende excursies georganiseerd o.a. naar: 1. Teylermuseum 2. NINT 3. Bibliotheek te Castricum 4. Gemeentehuis te Castricum 5. Haarlem (stadswandeling) 6. Alkmaar (stadswandeling) 7. Amsterdam, een bezoek aan het ENGLISH TEACHING THEATRE. Dit is een Engelse theatergroep, die speciaal theater maakt voor onze doelgroep (cursisten die Engels leren). Zowel landelijke en provinciale, als ook regionale steunpunten hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van de Basiseducatie. De gemeente Castricum heeft ondersteuning geboden die de Basiseducatie zeer op prijs stelt. Het jaar van de Basiseducatie is succesvol verlopen dankzij de inzet van alle betrokkenen. Jose Nijhof-Schuurman Maart 1991. Achterblad: Dagblad Kennemerland t.a.v. S. de Jong Deurgaak 25 |
Soort | : | Archiefstuk |
Naam krant | : | Dagblad Kennemerland |
Jaargang/nummer | : | |
Plaats | : | Castricum |
Straat/wijk | : | |
Medium | : | Publicatie |
Rubriek | : | Basiseducatie |
Subrubriek | : | |
Plaatsing | : | A4-01 |
Archiefdoos-map-nr. | : | 2-10-8 |
Record aangepast: 22 februari 2020