Klik hier voor een uitleg over het gebruik van de informatiebank artikelen en documenten

 
 

 
 

 

Uitgebreid zoeken

Documentnummer : 09484
 
Titel : Wan Chun twee jaar blikvanger op strand
Auteur : Jan Butter
Datering : 19 september 1992
Beschrijving : Opgerakeld
Mensen, organisaties, instellingen, gebouwen of gebeurtenissen staan plotseling in het
nieuws. Weken achtereen volgt de krant alle verwikkelingen op de voet. Maar dan,
soms zeer abrupt, verdwijnt het nieuws weer uit de kolommen. In de serie 'Opgerakeld'
wordt teruggeblikt op zaken die de afgelopen jaren de IJmond hebben beziggehouden.
Vandaag: de stranding van de Wan Chun op het strand tussen Castricum en Heemskerk.

Verkopers van patat friet waren er als de kippen bij. Jutters loerden op hun kans.
Het hart van de strandvonder klopte sneller en dagjesmensen liepen af en aan.
Alleen de ambtenaren van Rijkswaterstaat en de bergers kregen er grijze haren van.
Twee jaar lag de 120 meter grote vrachtvaarder Wan Chun hulpeloos op het strand
tussen Castricum en Heemskerk. De laatste spektakulaire scheepsramp voor de kust van
de IJmond was 20 jaar geleden na een vliegende novemberstorm. De gestrande kolos
vond na een paar mislukte bergingen en een felle brand zijn einde in de smeltovens
van Hoogovens.

Strandpaal 47 was de plek des onheils in de nacht van 12 op 13 november 1972. In een
heftig noodweer raakte de Wan Chun in nood voor de pieren van IJmuiden. De ankers
vonden geen grip en tot overmaat van ramp sloegen de motoren af. Het schip raakte
op drift en de 29 koppen tellende Chinese bemanning werd in allerijl van boord
gehaald door Wijk aan Zeese redders. De reis als spookschip duurde niet lang.
Terwijl de schipbreukelingen een warm onthaal kregen in café De Zon in Wijk aan Zee,
zette de vliegende storm het stuurloze gevaarte op het strand van Heemskerk en
Castricum. Het begin van een eindeloze stroom toeristen, die 2 jaar zou aanhouden.
Lopend of comfortabel achterop bij een tractor. Tot groot genoegen van de patat-
en viskramen.

Taiwan

Opruimen, dacht Rijkswaterstaat. Immers, de waarde van het schip zou het niet halen
bij de bergingskosten. Men had buiten de waard gerekend. De Haarlemse berger
A. Elfrink dacht de Wan Chun van het strand te trekken. Hij kocht het schip dat in
1945 in Noorwegen was gebouwd. De vrachtvaarder was pas enkele weken in de handen
van een reder uit Taiwan. De naam Wan Chun was er nog maar net op geschilderd.
Elfrink bedacht een plan. Hij zoog het zand rond de Wan Chun weg. Bij hoog tij
zouden de slepers van Wijsmuller het schip door de zandbanken heen naar open zee
trekken. Zo gezegd, zo gedaan. Maar de moedige Elfrink kreeg te kampen met tal van
tegenslagen. Bij een laatste poging kantelde het tot dan toe rechtop staande schip.
De Wan Chun vlijde zich langzaam op de linkerzij en zakte steeds dieper in het zand.
Het is dan al een jaar na de schipbreuk.
De doodstrijd van het vrachtschip was daarmee nog niet ten einde. Begin april 1974,
men had zojuist besloten het schip ter plekke te slopen, brak zware brand uit op de
arme Wan Chun. Een brand die gepaard ging met luide knallen. De vuurzee zou maar
liefst 3 dagen zou aanhouden. Er was geen redden aan. De brandweer moest in
allerijl de waaghalzen wegsturen die op het schip waren geklommen. Even later
moesten de spuitgasten zelf maken dat ze weg kwamen. De brandstoftanks met een
restant van 5000 liter stookolie explodeerden één voor één. Vele duizenden mensen
spoedden zich opnieuw naar het strand. De boot stond van voor tot achter in
lichterlaaie. Het zoveelste prachtige plaatje in het journaal.

Prooi

Het geblakerde schip werd een prooi voor de Beverwijkse sloper Gerrit Kruk. Zelden
had hij zoveel bekijks bij een sloopwerk. Kruk zegt achteraf dat hij van het begin
af aan interesse had voor het schip. Niet om te slopen maar om vlot te trekken.
De dekselse Elfrink was hem voor. Elfrink pakte de berging goed aan, vertelt Kruk,
maar hij zag een ding over het hoofd. In de schoorsteen zat nog een watertank met
3000 liter, die met stoom werd verwarmd voor heet water aan boord. Toen de
sleepboten begonnen te trekken, ging het water klotsen en raakte het schip uit het
evenwicht, aldus zijn verklaring. Eenmaal op zijn kant, was er geen redden meer aan.
En zo viel de Wan Chun alsnog in de handen van Kruk.

Het zou nog een half jaar duren voor de laatste klomp staal van het strand was
verdwenen. De Wan Chun was een mooi werk, aldus Kruk. Maar tegelijk een heidens
karwei. Het schip moest in 'handzame' stukken schroot worden gesneden omdat ze
anders niet de smeltovens van Hoogovens pasten. Ook het transport van de circa
2.000 ton staal had heel wat om het lijf. Kruk legde hiervoor speciaal een noodweg
van staalplaten aan over het strand en door de duinen. Ook moest het diep weggezakte
schip helemaal worden uitgegraven. Een zomer lang was de sloop een verzetje voor de
badgasten. De afvoer van het schroot had pas plaats na het strandseizoen. Pas toen
keerde de rust op het 'stille strand' terug.

1 zwart wit foto maakt deel uit van het artikel.
Het gestrande schip op zijn zij liggend op het strand.

1 zwart wit foto maakt deel uit van het artikel.
Het gestrande schip werd een attractie van de eerste orde.

Origineel van de zwart wit foto.

Foto's Studio Honing
 
Soort : Krantenartikel
Naam krant : Dagblad Kennemerland
Jaargang/nummer :
Plaats : Bakkum
Straat/wijk :
Medium : Krantenartikel (origineel)
Rubriek : Wan Chun
Subrubriek :
Plaatsing : A4-01
Archiefdoos-map-nr. : 2-6-16
 
 

Vorige object   Volgende object

 

Uitgebreid zoeken
 

Record aangepast: 29 november 2019