|
Klik hier voor een uitleg over het gebruik van de informatiebank artikelen en documenten
|
|
|
Documentnummer | : | 09478 |
---|---|---|
Titel | : | Zware zuurstoftank gearriveerd Nieuwe mijlpaal in lange Wan Chun-story |
Auteur | : | |
Datering | : | 24 april |
Beschrijving | : | IJMOND - Slippend over de door de regen spekglad geworden weg van stalen platen, zwoegde gistermorgen een grote vrachtwagen door de duinen van Bakkum. Het gevaarte, dat werd voorafgegaan door een aantal bedrijfsauto's van de firma Kruk, vervoerde een loodzware zuurstoftank, die was bestemd voor het werkplatform, dat op de top van enige duinen vlak aan het strand is opgericht. Het platform en de grote zuurstoftank, die ongeveer 3000 liter vloeibare zuurstof kan bevatten, zijn nodig bij de sloop van de Wan Chun, het schip dat na een roemloze stranding, binnenkort zijn ,,carrière'' gaat beeindigen in de smeltovens van Hoogovens BV, waarna voorgoed een punt is gezet achter de ,,nachtmerrie'' van Rijkswaterstaat en de uitdaging voor de teleurgestelde berger Elfrink. De Van Oldenborchweg is nu aan de westkant geheel met prikkeldraad afgezet, om te voorkomen dat het publiek, waarvoor de Wan Chun een enorme trekpleister is, dwars door de duinen het schip probeert te bereiken, bij welke pogingen al menig stukje natuur onder de voet is gelopen. Vanaf deze weg loopt een van staalplaten gefabriceerde rijweg, waarover het werkverkeer het schip gemakkelijk kan bereiken. Over deze weg ging gisteren de stoet om de zuurstoftank op haar bestemming te brengen. De tank kan 3000 liter zuurstof bevatten. De zuurstof blijft vloeibaar, doordat de temperatuur kunstmatig op 186 graden onder nul wordt gehouden en het is nodig bij de sloop van het schip, door middel van een groot aantal snijbranders. Het vat werkt als een enorme thermosfles en het werd stevig weggesloten achter een hek. Vloeibare zuurstof is levensgevaarlijk. Bij de installatie van de installatie werd dan ook de nodige voorzichtigheid betracht. KAAL Er zijn intussen 3 grote gaten in de romp van de Wan Chun gebrand. Men heeft dit gedaan om de rook, na de brand van enige weken geleden, te laten ontsnappen en ,,omdat we graag eens een kijkje in het binnenste van het schip wilde nemen'', zoals één van de Kruk-werknemers het uitdrukte. De masten en alle tuigage is nu verwijderd. Het schip is helemaal kaal. De eerste berg ,,oud roest'' begint zich reeds op het strand te vormen. De romp zal in grote stukken worden gebrand. Omdat een flink gedeelte van de boot in het zand is weggezakt, bezint men zich nu al op een manier om ook die tonnen staal in zijn greep te krijgen. Voorlopig houdt men het op het plan om dat gedeelte, wanneer alles boven het zand al is weggebrand, er door middel van zware trekkers uit te slepen. Ook een dam tegen het opkomende water behoort niet tot de onmogelijkheden. Tegen de tijd dat men daar aan zal beginnen, zal de zomer wel voorbij zijn, zodat de firma, die nu de hoofdrol speelt in de Wan Chun-story, zich daar nog ruimschoots op kan bezinnen. Het gas en het zuurstof zijn gearriveerd. Men kan met de eigenlijke sloop beginnen. 1 zwart wit foto maakt deel uit van het artikel. Over een spekgladde stalen weg werd de zuurstoftank naar de Wan Chun vervoerd. Foto Henk Honing |
Soort | : | Krantenartikel |
Naam krant | : | Dagblad Kennemerland |
Jaargang/nummer | : | |
Plaats | : | Bakkum |
Straat/wijk | : | |
Medium | : | Krantenartikel (origineel) |
Rubriek | : | Wan Chun |
Subrubriek | : | |
Plaatsing | : | A4-01 |
Archiefdoos-map-nr. | : | 2-6-10 |
Record aangepast: 26 november 2019