31 mei 2026

Restauratie van het voormalige Castricumse armenhuis

Het burgerlijk weeshuis aan de Overtoom. Hier woonden mensen die geen geld of onderdak hadden. Rechts staat de eerste ‘Weesmoeder’ Ma de Winter. Zij was tot 1923 de eerste ‘moeder’ van het Armenhuis. Op het bord staat dat bezoeken op zondag, dinsdag en donderdag tussen 3 en 4 uur afgelegd kunnen worden. Van links naar rechts Trijntje Ooms (1879-1932), Maartje Gijzen (1878-1973), Elizabeth de Bie (1847-1913), Jan Vader (1853-1922), Dirk Stuifbergen (1847-1920) en de weesmoeder Keetje de Winter.

De gemeente Castricum maakte onlangs bekend dat vergunning is verleend voor het herstellen in de originele staat van het als gemeentelijk monument aangewezen pand Overtoom 40-54. Een zaak waar Oud-Castricum zich al eerder voor heeft ingezet. Het gaat om het op 16 mei 1912 geopende voormalig Armenhuis. Later werd het tehuis voor ouden van dagen genoemd. Het is nu in gebruik als appartementengebouw. In het 30e jaarboek (2007) van Oud-Castricum is de geschiedenis beschreven. De tegenwoordige eigenaar BAMM Vastgoed uit Alkmaar laat het stucwerk van de gevels herstellen en de bakstenen details weer zichtbaar maken. De kleuren op de voorgevel worden teruggebracht naar de historisch correcte kleuren. Het gebouw zal weer een sieraad worden voor de oude dorpskern. Oud-Castricum is heel gelukkig met dit initiatief van de nieuwe eigenaar.

Lees meer over het armenhuis en armoede in Castricum en de geschiedenis van De Overtoom in onze jaarboeken:

0 Reacties
Nieuwste
Oudste