15 september 2021

De veilingen van de tuinbouwvereniging ‘Ons Belang’ (1913-1970)

Door: Eric Bor

Afb. 1. De ‘neerzetveiling’ naast het station ter hoogte van het huidige busstation. Foto: Beeldbank Oud-Castricum

Eeuwenlang werden de tuinbouwproducten rechtstreeks aan de afnemers geleverd. Vaak werden ze meegegeven aan transporteurs en moesten de boeren maar afwachten, hoeveel hun producten opbrachten. Tot het eind van de negentiende eeuw ging dat zo. Toen de spoorwegen hun intrede hadden gedaan, werd door ondernemende lieden in het dorp vaak bemiddeld tussen groentetelers en afnemers, waarna de koopwaar op de trein werd gezet. Aan de kant van het dorp werd naast de spoorlijn ter hoogte van de Kramersweg een ‘veelading’ gebouwd, een verhoogd gedeelte, waar vanaf de kisten gemakkelijk geladen konden worden.

Afb. 2. De lading gaat de trein in. Achter de telegraafpaal de schuur van ‘Ons Belang’ en daarachter het eerste station. Foto: Beeldbank Oud-Castricum

Vooral peulvruchten werden geleverd en ’s zomers natuurlijk ook aardbeien. Ze gingen naar conservenfabrieken, bijvoorbeeld die van de gebroeders Docter en Bever Conserven in Beverwijk, maar ook naar Duitsland. In 1913 werd de tuinbouwvereniging ‘Ons Belang’ opgericht en vonden de eerste veilingen plaats. De ‘neerzetveiling’ werd gehouden op de veelading bij het station, zodat de koopwaar na de veiling zo de trein in kon. ‘Ons Belang’ had naast het station een eigen schuur.

Afb. 3. Dorpstraat met wachtende karren voor de aardbeienveiling in 1918. Foto: Beeldbank Oud-Castricum

In 1917 kocht de tuinbouwvereniging het gebouw naast café Van Benthem op de hoek van de Dorpsstraat en de Burgemeester Mooijstraat, die toen nog Kramersweg heette. Daarin kwam een ‘doorrijveiling’: de karren gingen er via de Burgemeester Mooijstraat in en kwamen er aan de Dorpsstraat uit. Toen er steeds meer met vrachtauto’s werd gereden, bleek het doorrijden niet altijd meer mogelijk. Met veel stuurmanskunst moesten ze er vanaf de Dorpsstraat achteruit in.

Afb. 4. Bondshotel (voorheen café Van Benthem) met links ervan het veilinggebouw in 1938. Foto: Beeldbank Oud-Castricum

De drukte rond de veiling en het gebrek aan ruimte in het gebouw maakten het noodzakelijk de veiling te verplaatsen, maar het zou tot 1952 duren voordat er een nieuwe veilinghal achter het spoor verrees, die maar tot 1970 dienst heeft gedaan. Steeds meer tuinbouwgronden waren ten offer gevallen aan de voortdurende uitbreidende woonwijken in de jaren vijftig en zestig. In 1970 werd het veilinggebouw verkocht aan Dijkman Kaas. 

Afb. 5. Veilinggebouw van ‘Ons Belang’ aan de Kramersweg 7 omstreeks 1960. Foto: Beeldbank Oud-Castricum
Bronnen
Tekst:
  • W.J. Veldman, ‘Castricum en zijn groenteveilingen’. In: Jaarboek Oud-Castricum 1996.

  • Foto’s:
  • Afb. 1. De ‘neerzetveiling’ naast het station ter hoogte van het huidige busstation. Foto: Beeldbank Oud-Castricum).
  • Afb. 2. De lading gaat de trein in. Achter de telegraafpaal de schuur van ‘Ons Belang’ en daarachter het eerste station. Foto: Beeldbank Oud-Castricum).
  • Afb. 3. Dorpstraat met wachtende karren voor de aardbeienveiling in 1918. Foto: Beeldbank Oud-Castricum).
  • Afb. 4. Bondshotel (voorheen café Van Benthem) met links ervan het veilinggebouw in 1938. Foto: Beeldbank Oud-Castricum).
  • Afb. 5. Veilinggebouw van ‘Ons Belang’ aan de Kramersweg 7 omstreeks 1960. Foto: Beeldbank Oud-Castricum).

  • N.B. Meer columns van Eric Bor lezen?
    U vindt al zijn columns hier.

    Abonneer
    Laat het weten als er
    0 Reacties
    Nieuwste
    Oudste
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties