CASTRICUM – Maar liefst anderhalf jaar werd er aan gewerkt, maar nu is hij klaar: de traditionele Bakkumse schelpenkar. De kar is vanaf nu te bewonderen bij het Strandvondstenmuseum van Menno Twisk (achter het station).
Op initiatief van Rino Zonneveld, Jacob Beentjes en Menno Twisk is in 2010 gestart met de bouw van deze schelpenkar; in april dit jaar was de kar af. De kar is gebouwd door leerlingen van het Samenwerkingsverband Praktijkopleiding voor de Bouw regio Zaanstreek/Waterland. Onder leiding van praktijkleraar Jacob Beentjes, waar de kar naar is vernoemd vanwege zijn tomeloze inzet. De leerlingen hebben met dit project kennis kunnen maken met de handvaardigheden en bouwtechnieken die in vroegere tijden toegepast werden.
Schelpenrit
Op 29 juni wordt de kar feestelijk ingewijd. Om 9.30 uur rijdt de kar (met paard) namelijk met een lading schelpen vanaf het Strandvondstenmuseum over de oude ‘schelpenvissersroute’ door het duin naar het strand. Dit uiteraard met toestemming van duinbeheerder PWN. Om ongeveer 14.00 uur wordt de kar terug verwacht bij het museum. De rit naar het strand is een spannende aangelegenheid, want paarden zijn het niet gewend om tussen de strakke lamoenen of berries (houten palen van de kar) ingespannen te worden. Als een paard in paniek raakt, kan hij of zij de kar vernielen. Het mennen wordt toevertrouwd aan een deskundige op dit terrein, Jan Tuin uit Heemskerk.
Film
Na de schelpenrit volgt een feestelijk programma. Er is onder andere een filmpresentatie van de bouw van de schelpenkar, deze is belangeloos geproduceerd door Rob Berkemeier van het bedrijf R-design4U. Deze film zal ook te zien zijn via CTV. Het meest spectaculaire deel van de bouw was het ‘hoepelen’ van de wielen. In een zelfgemaakte ringvormige oven in de grond achter het museum werd de stalen velg van de wielen heet gestookt en gekrompen om de houten wielen. Hierbij vliegen de wielen in brand waarbij snel koelen en blussen het credo is. De oven wordt nog even niet gesloopt, want door het succes staat er alweer een vervolgproject op stapel; de wielen van de historische brandweer spuitwagen ‘Otto’ zullen ook achter het museum gerestaureerd gaan worden.
Sponsors
Het project is tot stand gekomen met medewerking van verschillende donateurs en (plaatselijke) ondernemers die belangeloos uren, adviezen of materiaal beschikbaar hebben gesteld. Zoals Zijlstra Tweewielers, Stichting Werkgroep Oud Castricum, Shantykoor De Skulpers, Jan van Riet Stelwerken, Borst Machinefabriek, Nico Castricum Schilders, Constructiebedrijf C. Marse, Van Rijns’ schelpenhandel te Katwijk en loodgietersbedrijf Will Glorie. Vrijwilligers waren Frans Rullens, Jaap Wijker, Jan van Riet, Marcel Nooij, Sjaak Vonk, Kees Admiraal en Hein Poel.
Bron: Dichtbij.nl