Niets uit deze publicatie mag worden overgenomen zonder toestemming van de Stichting Werkgroep Oud-Castricum.
Jaarboek 42, pagina 71
Oud over nieuw
Oude afbeeldingen zijn vaak moeilijk te plaatsen. Door deze over de huidige situatie te monteren wordt het een stuk duidelijker. Ook geeft het een mooi beeld hoe het straatleven er vroeger uit zag.
1900. Hoek Burgemeester Mooijstraat, toen nog Kramersweg geheten, met Café Sportlust. Rond 1830 stond hier al een herberg. Als ‘tapper’ in dat jaar wordt genoemd Cornelis Steeman, die de herberg had laten bouwen op een stuk grond dat zijn vrouw Aagje Stuifbergen had verkregen uit de erfenis van haar vader. In 1895 wordt de 22-jarige Bernard Wempe als kastelein genoemd en heet de herberg Café Sportlust. Vanaf 1913 tot 1932 was Toon van Benthem de uitbater. Even voorbij de bocht in de Dorpsstraat was de opstapplaats van de tram.
1902. De Dorpsstraat heette toen Rijksstraatweg. Rechts de winkel en woning van schilder Siem Schram, waar tegenwoordig slagerij Van der Meer zit en links ervan de winkel van Hannes Stolk. In 1897 kocht Jan Stolk het pand en begon er een kruidenierswinkel. In 1917 nam hij het winkelgedeelte van zijn pand onderhanden en voerde hij een ingrijpende verbouwing aan de rechterzijde uit. Er kwam onder andere een verdieping bovenop en het geheel kreeg een karakteristieke voorgevel, die er nog steeds is.
Jaarboek 42, pagina 72
Circa 1916. Dorpsstraat 63. De kruidenierswinkel van Martinus de Haas. In 1884 kocht Martinus de (oorspronkelijk drie) woonhuisjes, van Cornelis Mooij. Na een aantal andere eigenaren nam Simon Schotten het pand over om er een zaak te beginnen gespecialiseerd in woninginrichting, wat hij tot 2015 volhield. De winkel was later beter bekend als de kleinmeubelwinkel van Schotten. Op de gevellijst prijkt onder andere het jaartal 1884. Rechts van de winkel stond een open loods, met daarin een wagen met het opschrift ‘M. de Haas Castricum’.
Circa 1920. Dorpsstraat 3-9. Alle woningen staan er nog, alleen de stilstaande tram en conducteurs zijn er niet meer. Van 1897 tot 1923 liep de tram door het dorp en verbond Haarlem met Alkmaar. Rechts staat een bord van het sein van de ontsporingswissel (derailleerwissel). Was de tram door onveilig sein gereden, dan liet men de tram met behulp van de wissel ontsporen om zo een botsing met de trein te voorkomen. De tram reed 16 kilometer per uur.
Peter Levi